A Világgazdaság is megírta, hogy szolgálatba állt a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) négy új hajója. Mindez túlzás nélkül történelmi pillanat, ugyanis negyven éve nem történt ilyen nagyságrendű fejlesztés a balatoni hajóflottában.
Ennek megfelelően valóságos tömegek lepték el csütörtökön a siófoki, illetve a balatonfüredi kikötőt, hogy tanúi lehessenek a történéseknek, benne az új hajók felavatásának. Ezentúl menetrend szerint közlekednek majd a kijelölt útvonalakon, de a tavasz folyamán Balaton-szerte számos kikötőben is találkozhatnak velük az érdeklődők.
Az új hajók "vízre engedésénél" lapunk is a helyszínen volt és képgalérián örökítette meg a nem mindennapi eseményeket.
A Bahart állami támogatással, 5,7 milliárd forintból vásárolta meg a négy új hajót. Ezektől azt várják, hogy újabb lendületet adnak a balatoni turizmusnak. Nagy szükség lenne rá, ugyanis a turizmus komoly aránnyal bír a GDP-ben: több mint 10 százalékos a részesedése a nemzetgazdaságból és közvetve, illetve közvetlenül 400 ezer embernek biztosít megélhetést. Fontos lenne, hogy jó teljesítsen az ágazat, hogy teljesülni tudjon az a kormányzati célkitűzés, hogy jövőre visszaálljon a 4-5 százalékos GDP-növekedés.
Talán nem kell különösebben bizonygatni, hogy a Balaton kiemelkedő szerepet tölt be a Magyarország turizmusában, éppen ezért lenne üdvös, ha 12 hónapos turisztikai célponttá válna. Ez jelenleg távolról sincs így, de a feladaton a kormányzat több szervezettel összefogva dolgozik. A teendők közül kiemelt
A Bahart flottája tehát jelentős vérfrissítést kapott, de a négy új hajó mellett a régiek megőrzése és felújítása sem marad el. Már csak azért sem, mert ez a faja nosztalgia hozzáad a Balaton szépségéhez.
Először is érdemes tudni, hogy a Közép-Európa legmodernebb hajóit adták át. Az új hajók (két komp és két katamarán) környezetvédelmi szempontból a legmagasabb normáknak felelnek meg, műszaki megoldásban a legújabb technológiákat hozzák, és kialakításuk az utasigényeket figyelembe véve történt. Ennek köszönhetően számottevő mértékben csökkentik a terület környezeti terheltségét, hiszen alacsony károsanyag kibocsátású motorokkal rendelkeznek. A sűrűbb menetrendnek és a gyorsabb átkelésnek köszönhetően pedig csökkenhet a gépjármű-forgalom is a Balaton körül.
A négy új hajó évente várhatóan közel egymillió utast fog szállítani.
A 45 méter hosszú és 11 méter széles kompok a Bahart eddigi legnagyobb utas- és járműbefogadó képességgel rendelkező hajói, amelyek 120 utast, 24 gépjárművet és 30 kerékpárt képesek egy időben szállítani. A szintén 11 méter széles, de 35 méter hosszú katamaránok pedig 350 utast és 35 kerékpárt vihetnek egy időben a partok között.
A két új komp 20 százalékkal növeli az eddigi szállítókapacitást, gyorsabbá téve az átjutást Tihany és Szántód között, a panorámafedélzetük pedig plusz élményt ígér. Míg eddig 55 perc volt a Siófok-Balatonfüred hajóút hossza, azaz 12 kilométer per órás átlagsebességgel haladtak a hajók, az új vízijárművek 18 kilométer per órás sebességre képesek, így 40 percre rövidítik le az utat.
A két új katamaránnak multifunkcionális a kialakítása, így alkalmasak menetrendi, séta- és programhajózásra is. Ugyancsak pozitívum, hogy az új hajók kerékpárszállító kapacitása sokkal nagyobb, mint a korábbiaké. Erre szükség is van, hiszen a kerékpárosok számára a Balaton az első számú desztináció: tavaly 16 százalékkal több biciklis kelt át a tavon, mint egy évvel korábban. Csak a kompokon közel 130 ezren utaztak biciklivel, vagyis minden tizedik utas.
Az új járművek ráadásul minden korábbinál kényelmesebbek is, hiszen mosdó, modern berendezés és korszerű utastájékoztatás várja a közlekedőket, a katamaránok felső fedélzetéről pedig a balatoni panorámában is gyönyörködhetnek az utasok. "Tavaly több évtizedes rekordot döntöttünk, több mint 2 millió utas szállításával, és biztos vagyok abban, hogy idén, a 178. hajózási szezonban újabb rekordokat fogunk elérni" – mondta Veigl Gábor, a Bahart vezérigazgatója.
Az új hajókat a komáromi hajógyárban építették meg, kifejezetten a Balatonra tervezték őket. Még 2023 nyarán a hazai hajózás történetében példátlan összetettségű, 400 kilométeres, előbb a Dunán, majd a Sió csatornán folytatott vízi szállítással jutottak el a magyar tengerre. A hidak alatti átjutás érdekében indulás előtt a hajók felépítményeit visszabontották, így megérkezésüket követően ezket a Bahart siófoki telephelyén először újra össze kellett szerelni, csak ezután következhetett a beüzemelés.
Az új hajókkal kapcsolatos menetrendek, információk a Bahart honlapján tekinthetők meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.