A következő években több mint 6300 milliárd forintnyi fejlesztést hozhat hazánkba a high-tech akkumulátorgyártás, így Magyarország a világ negyedik legnagyobb akkumulátoripari hatalma lehet Kína, az Egyesült Államok és Németország után – jelentette ki Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az Európai Akkumulátorszövetség Brüsszelben megrendezett „European Battery Day” ülésén, ahol a nemzetgazdasági minisztérium közleménye szerint felek megtárgyalták az európai akkumulátor-ökoszisztémát és az elektromos mobilitási ágazatot érintő legújabb fejleményeket. Ennek keretében a részvevők értékelték a 2018. évi akkumulátor-cselekvési terv végrehajtását és számba vették a lehetséges jövőbeli intézkedéseket.
![NAGY Márton](https://cdn.vg.hu/2024/05/1yQGmfGtea0z_1sSxCJ2usuinAUgcTqxsGfwbgnIH78/fit/1200/676/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2QwYTVkOWNlMWQzNzQwYjU4ZjQzM2FiMjJmNWVlMDYw.jpg)
Nagy Márton felhívta a figyelmet arra, hogy az elektromos autózás térnyerésének felgyorsítása és a használt elektromos autók piacképességének növelése érdekében az akkumulátorok tekintetében három nagy kihívás azonosítható, amelyekre már rövidtávon megoldást kell találni.
- Egyrészt egységes és mindenki által elfogadott szabványokat szükséges kialakítani az akkumulátorok bevizsgálása területén annak érdekében, hogy pontosan meghatározható lehessen egy adott akkumulátor állapota és piaci értéke.
- Másrészt az elektromos autók élettartamának növelése érdekében segíteni kell az akkumulátorok egyes moduljainak vagy egészének cseréjét, ezzel is hozzájárulva a használt közlekedési eszközök piacképességéhez.
- Harmadrészt, szem előtt tartva a fenntarthatóságot, megoldást kell találni és támogatni szükséges az akkumulátorok újrahasznosítását vagy feldolgozását, illetve az erre irányuló fejlesztéseket és beruházásokat.
Mindezek mellett a nemzetgazdasági miniszter kifejtette, hogy míg számos ország – különösen az Egyesült Államok és Kína – jelentős beruházásokat hajt végre és támogatási intézkedéseket vezet be az innováció és a termelési képességeik megerősítése érdekében, Európa jelenleg a legfontosabb zöld technológiákat – az elektromos autók, az akkumulátorok, a napelemmodulok és az üzemanyagcellák – zömében importálja.
A tárcavezető hangsúlyozta, hogy Magyarország időben lépett ezen a területen azáltal, hogy hazánk, a magyar gazdaság a nyugati és keleti tőke, illetve technológia találkozási pontja, ahol a hagyományosan kiemelkedő német autógyártás és a technológiai fejlettség tekintetében kimagasló kínai és koreai akkumulátorgyártás összekapcsolódik.
Ennek eredményeképpen Magyarország már ma is élen jár a high-tech akkumulátorgyártásban, hiszen hazánk GDP-arányos exportja az akkumulátorok és akkumulátor alkatrészek termén már ma is meghaladja az 5 százalékot, amellyel listavezető az uniós országok között.
Nagy Márton kiemelte, hogy az Európai Uniónak is az önellátásra kell törekednie a zöld technológiák terén, ezt azonban nem büntetővámokkal és protekcionizmussal kell elérni – amelyet hazánk és az európai autóipar jelentős képviselői is elutasítanak – hanem a versenyképesség jelentős növelésével.