Az autógyártás jövője teljesen elképzelhetetlen elektromosautó-ipar és akkumulátorok nélkül – jelentette ki Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár a Budapesten megrendezett Akkumulátor Világtalálkozón elmondott nyitóbeszédében. 

FÁBIÁN Gergely
Budapest, 2023. június 22.Fábián Gergely, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára beszédet mond a technológiai koalíciók összevont plenáris ülésén, a Neumann János Nonprofit Közhasznú Kft. rendezvényén a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetemen 2023. június 22-én.MTI/Soós Lajos Budapest, 2023. június 22.
Fábián Gergely, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára beszédet mond a technológiai koalíciók összevont plenáris ülésén, a Neumann János Nonprofit Közhasznú Kft. rendezvényén a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetemen 2023. június 22-én.
MTI/Soós Lajos
Fotó: Soós Lajos / MTI

Hozzátette, megfeszített a verseny ezekért a beruházásokért. 

Ha kimaradnánk ebből, az több százezer autóipari munkahelyet veszélyeztetne

– fogalmazott az államtitkár. Kiemelte, hogy Magyarország 55 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértékét 2030-ig, 2050-ig pedig eléri a klímasemlegességet. Megállapította, hogy ebben és a növekvő igények kielégítésében fontos szerep hárul a karbonmentes villamosenergia kiterjedt használatára és a fenntartható akkumulátorokra is.

Fábián Gergely rávilágított, hogy az orosz–ukrán háború okozta előtérbe helyezte az energiaszuverenitás és a megújulóenergia-termelés növelésének kérdését, ehhez azonban elengedhetetlen az energia megfelelő tárolása annak érdekében, hogy akkor legyen felhasználható, amikor és ahol a legnagyobb szükség van rá. 

Az államtitkár arról is beszélt, hogy a járműipari ágazat az akkumulátorágazattal együtt a hazai ipar 30 százalékát adhatja 2030-ra, ezért a kormány továbbra is ezt tekinti a hazai ipar húzóágazatának. Míg 2011-ben az eladott autók mindössze 0,1 százaléka volt elektromos, addig ez mára 10 százalékot, 2030-ra pedig 55 százalékot érhet el. Hozzátette, hogy az elektromobilitás elterjedésével a járműipari értékláncok átrendeződnek, így a gépjárműipar versenyképességének kulcseleme az akkumulátorgyártás, és az egész világon éles verseny folyik az ágazat legújabb beruházásainak megszerzéséért.

Hangsúlyozta, a kormány stratégiai célja, hogy tovább erősítve a hazai gazdaság összekötő szerepét a nyugati autógyártók és a keleti akkumulátorgyártók Magyarországon találkozzanak. Míg ugyanis az elektromos autókat főként nyugati cégek gyártják, addig az akkumulátorokat keletiek. A világ mind a tíz legnagyobb elektromosakkumulátor-gyártó vállalata keleti – tette hozzá az államtitkár.

Magyarországra az elmúlt hat évben 14,34 milliárd eurónyi közvetlen külföldi tőkebefektetés érkezett, és mintegy 20 ezer munkahely jött létre akkumulátoripari működőtőke-befektetések eredményeként, így napjainkban Magyarország és Németország az európai akkumulátorgyártás legfőbb beruházási célpontjai. Fábián Gergely felhívta a figyelmet: a kormány határozott elvárása minden befektetővel szemben, hogy a tevékenységükkel kapcsolatos környezetvédelmi, munkavédelmi és egyéb szabályokat messzemenőkig betartsák.

Az államtitkár összegzésül megállapította, hogy a kormány célja egy olyan magyar akkumulátor-értéklánc létrejöttének támogatása, amely egyrészt segíti a munkahelyek és a családok védelmét, másrészt magas magyar hozzáadott értékű szolgáltatásokra és termelésre, valamint a nemzetközi és nemzeti szereplők közös értéktermelésére épül. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium mindemellett kiemeli, hogy Magyarország a világ negyedik legnagyobb akkumulátoripari hatalma lehet Kína, az Egyesült Államok és Németország után.