BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább folytatódik az M76-os autóút kálváriája: az egykori miniszternek nem tetszik Lázár János ötlete

Számos olyan gazdasági szempont van, amely az M76-os autóút megépítését indokolja, és nem az, amit nemrégiben Lázár János építési és közlekedési miniszter felvetett – így reagált Palkovics László korábbi innovációs és technológiai tárcavezető az autóút megfúrásának tervére. Szerinte ha Lázár ötlete valósulna meg, egy félbehagyott autópálya maradna az M76-os.

A Zala vármegyei térség gazdaságfejlesztési szempontjai nem indokolják, hogy a 76-os helyett a 74-es utat fejlessze a kormány – ezt nyilatkozta a Zaolnak Palkovics László. A korábbi innovációs és technológiai minisztert azok után kereste meg a lap, hogy a Világgazdaság megírta, a horribilis költségek miatt lekerülhetett a kabinet napirendjéről az ország legdrágább autópálya-beruházásaként beharangozott gyorsforgalmi fejlesztés, azaz a 76-os négysávosítása.

Fotó: Varga György / MTI

Lázár János építési és közlekedési miniszter egy hete a nagykanizsai kampányútján beszélt arról, hogy jobb, ha a zalaegerszegiek is megbarátkoznak ezzel a gondolattal.  

Azt szeretném, ha a zalaegerszegi polgártársaim megértenék, hogy a leggyorsabb, legolcsóbb és legjobb út Zalaegerszegről Budapestre Nagykanizsán át vezet én ezt támogatom és ezt tartom elsőként megvalósíthatónak.

Lázár hozzátette: az út négysávosítása akkor fog megvalósulni, „ha még több pénzünk lesz”. 

Nem véletlenül fogalmazott így a tárcavezető: a 44 kilométer hosszúságú autóút ugyanis mintegy 400 milliárd forintba kerülne a magyar adófizetőknek. Noha a beruházás számos műtárgyat tartalmazna, mégis minden idők legdrágább gyorsforgalmi fejlesztése lenne. A 9,2 milliárd forintos fajlagos költség például kétszerese az M6-osénak.

Palkovics a zalai hírlapnak ugyanakkor azt mondta, amikor a kormány meghatározta az úthálózat fejlesztésének fő céljait, három feltételt rögzített:

  •  bárki bárhol lakik az országban, 30 percen belül el tudjon érni egy gyorsforgalmi utat;
  •  a gyorsforgalmi utak érjenek el az országhatárig;
  •  minden megyei jogú városhoz vezessen gyorsforgalmi út.

„Ez utóbbi területen is jól állunk, kivéve Zalaegerszeget. Ezért is kezdtük el építeni az M76-ost, amelynek elkészülése stratégiai cél. A sármelléki nemzetközi repülőteret szintén be kell kötni az autópálya-hálózatba, és a hazai turizmusban kiemelkedő jelentőségű Keszthely-Hévíz térséget is innen lehetne megközelíteni gyorsforgalmi úton, ez utóbbi leágazókat már korábban kialakítottuk. Ezek az elvek mind sérülnének azzal, ha Nagykanizsán keresztül vezetne az út Zalaegerszegre az M7-esről, ráadásul így egy félbehagyott autópálya maradna hátra” – magyarázta Palkovics, aki szerint Zalaegerszeg nagy volumenű gazdaságfejlesztési beruházásai – különösen a tesztpálya és a Rheinmetall-gyár – ugyancsak azt indokolják, hogy az ország közlekedéslogisztikai hálózatába a legegyszerűbben és leggyorsabban csatlakozzon be a város. 

A járműipari tesztpálya és a körülötte kialakult ökoszisztéma további fejlesztését nem támogatná, ha egy még el sem kezdett autópályával, Nagykanizsa felől lehetne elérni Zalaegerszeget az M7-esről. Ezért én átgondolásra javaslom a kérdést.

Arra vonatkozóan, hogy a 44 kilométer hosszú, 400 milliárd forintba kerülő M76-os mekkora költségvetési kiadást jelentene, Palkovics László úgy felelt, hogy az M76-os teljes költségvetésén belül nem képviselt arányaiban jelentős tételt az okosútszakasz megvalósítása, sem a Kis-Balatonnál elvezetett rövid rész műszaki tartalma. 

Az árszínvonalat tehát nem ezek a specifikumok határozzák meg, hanem az építőipari árképzés, amely ugyanúgy hatással van egy nagykanizsai vonalvezetésre. Ami a kivitelezés időzítését illeti, úgy látja, az M76-os esetében egy kompletten megtervezett, részben már megépített gyorsforgalmi útról van szó, ennek folytatása volna a leggyorsabb megoldás Zalaegerszeg és az M7-es autópálya összekötésére. 

Ezért fontos a zalaegerszegieknek az M76-os

Az M76-os gyorsforgalmi út Zalaegerszeget kötné össze az M7-es autópályával. A vármegye történetének legnagyobb beruházásaként jellemzett fejlesztés több szakaszát már átadták a forgalomnak az elmúlt években, Zalaegerszeg határában és Balatonszentgyörgynél teljesen elkészült az infrastruktúra. A beruházást e két „végpont” között kellene tehát folytatni. Ez utóbbi projekt ideiglenes felfüggesztéséről előbb 2022 nyarán született kormányzati döntés, majd az ÉKM 2023 decemberében bejelentést tett arról, hogy a beruházás folytatódhat, azaz Zalaegerszeget is bekapcsolja a magyar autópálya-hálózatba az M76-os gyorsforgalmi út, amely „az eddigi legnehezebb domborzati viszonyok között megépülő, legkorszerűbb hazai gyorsforgalmi útszakasz” lesz. A 31 kilométeres szakaszból mintegy 11 kilométer úgynevezett okosútként épül meg, amely a zalaegerszegi járműipari tesztpálya igényeit is kiszolgálja modern műszaki megoldásaival.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.