Egy floridai esküdtszéknek több száz millió dollár megfizetésére kötelezte a Teslát, amiért egy 2019-es, Autopilot rendszerrel felszerelt Model S halálos balesethez vezetett – számolt be a BBC.
A felperesek azzal érveltek, hogy az Autopilot nevű segédprogramnak a baleset előtt figyelmeztetnie kellett volna a sofőrt és aktiválnia kellett volna a fékeket.
A Tesla a BBC-nek adott nyilatkozatában azt állította, hogy a sofőr, George McGee volt a hibás, a vállalat tévesnek minősítette az ítéletet és fellebbez. A Tesla ellen hozott ítélet kudarcot jelent Elon Musk vezérigazgatónak, mivel az önvezető technológiát a vállalat jövője szempontjából kritikus fontosságúnak nyilvánította.
A Tesla részvényei a hírre estek, és közel 2 százalékkal alacsonyabban álltak pár napja az amerikai piacok zárásakor. A felperesek ügyvédei azt állították, hogy Musk félreértelmezte a cég Autopilot vezetéstámogató szoftverének képességeit.
„A Tesla az Autopilotot csak ellenőrzött hozzáférésű autópályákra tervezte. Mégis szándékosan úgy döntött, hogy nem korlátozza a sofőröket abban, hogy máshol is használják,
Elon Musk pedig azt állította a világnak, hogy az Autopilot jobban vezet, mint az emberek”
– mondta Brett Schreiber ügyvéd a brit portálnak adott nyilatkozatában.
Az ügyvéd azt nyilatkozta, hogy a Tesla és Musk régóta az emberéleteket veszélyeztető önvezető autókra alapozta a vállalat értékelését.
A céget a 22 éves Naibel Benavides Leon családja perelte be, aki 2019-ben Florida Keysben egy T-kereszteződésben meghalt, amikor elütötte egy Model S. Barátja, Dillon Angulo élethosszig tartó sérüléseket szenvedett, és szintén érintett volt a perben.
A bíróság meghallgatta a sofőrt is, aki
szem elől tévesztette az utat, amikor elejtette a telefonját, miközben haladt egy kereszteződéshez, az autója továbbhajtott és nekiütközött egy a túloldalon parkoló terepjárónak. A ketten meghaltak a balesetben.
Egy háromhetes tárgyalás után az esküdtszék összesen 329 millió dollár (körülbelül 114 milliárd forint) kártérítést ítélt meg,
amelynek célja, hogy visszatartsa a Teslát a jövőben ennek az elítélendő gyakorlatnak a folytatásától.
A Tesla közleménye szerint az ítélet téves, és csak az autóipar biztonságát rontja, valamint veszélyezteti a Tesla és az egész iparág erőfeszítéseit az életmentő technológiák fejlesztése és megvalósítása érdekében.
Elon Musk cége azt állította, hogy a tárgyaláson a bizonyítékok azt mutatták, hogy a sofőr kizárólag azért hibás, mert a gázpedálon tartott lábbal – ami felülbírálta az Autopilotot – gyorsított, miközben a telefonját kereste, és nem az utat nézte.
„Hogy világos legyen, 2019-ben és ma sem volt olyan autó, amely megakadályozhatta volna ezt a balesetet” – közölte a Tesla. „Ez soha nem az Autopilotról szólt: ez egy fikció, amit a felperesek ügyvédei találtak ki, akik az autót hibáztatták, miközben a sofőr – az első naptól fogva – elismerte és elfogadta a felelősséget”– fogalmazott a cég.
Bár más szövetségi perek is indultak az Autopilottal kapcsolatban, a lezárult floridai ügy volt az első, amely szövetségi szinten esküdtszék elé került.
Nemrég tartott eredménybeszámolón Elon Musk bejelentette, hogy az elindított indított robotaxi szolgáltatását kiterjeszti a San Franciscó-i öböl térségére és más amerikai piacokra. Azonban a kaliforniai szabályozó hatóságok egyértelművé tették, hogy a Tesla nem jogosult önvezető járművekkel utasokat szállítani a közutakon, és minden esetben emberi sofőrnek kell irányítania a járművet.
A Tesla robotaxi szolgáltatását jelenleg a Texas államban található Austinban teszteli, a vállalat legújabb automatizált vezetési szoftverével és hardverével felszerelt Model Y SUV-jaival. A korlátozott szolgáltatás egyelőre csak a nappali órákban és jó időjárás esetén működik, 40 mérföld/óra (legfeljebb 65 kilométer/óra) sebességkorlátozású utakon.
Az austini robotaxikat a Tesla alkalmazottai távolról felügyelik, és az első utasülésen egy emberi biztonsági felügyelő is helyet foglal. A szolgáltatás jelenleg csak meghívott felhasználók számára elérhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.