BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiánycél: a lakosság kezében a költségvetés – ilyen lépések jöhetnek szóba, ha nem indul be a fogyasztás

Az idei hiánycél akkor tűnik teljesíthetőnek, ha a második fél évben lendületet nyer a belső fogyasztás, amire a béremelkedések alapján van is esély, hacsak a lakosság óvatossága nem gátolja a folyamatot. Jelenleg nagyjából fél százalékpontos elcsúszás körvonalazódik a 4,5 százalékos deficit tervhez képest. Elemzők szerint a kiadások csökkentésével, az uniós forrásokkal, esetleg vállalati adóintézkedéssel pótolhatja a kormány a rést. Elvileg emelhetik is a hiánycélt, ettől azonban egyelőre elzárkóztak.

A kormány az idei évi költségvetést 4,5 százalékos hiánycél mellett tervezte meg, és úgy tűnik, hogy ragaszkodik is ehhez, legutóbb Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a kormányinfón erősítette meg a célszámot. Az elmúlt hónapok államháztartási adatai alapján, illetve a gazdasági környezetet figyelembe véve a deficit lefaragását több mint 2 százalékponttal a tavalyi 6,7 százalékról számos kockázat övezi, igaz az elemzők legfeljebb kisebb elcsúszásra látnak egyelőre esélyt. 

hiánycél Budapest, 2022. június 11.Az egykor a Magyar Általános Hitelbank Rt. által az 1909-1913-as években Alpár Ignác tervei alapján épített székház a mai Pénzügyminisztérium épülete a főváros V. kerületében, a József nádor téren.MTVA/Bizományosi: Róka László ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
A Pénzügyminisztériumban szurkolhatnak, hogy a lakosság többet költsön – így teljesülhet a hiánycél / Fotó: Róka László / MTI

A technikai kivetítés alapján a jelenleg érvényben lévő 4,5 százalékos hiánycélhoz képest fél százalékponttal magasabb lehet a deficit 2024-ben, legalábbis ezzel számol Virovácz Péter. A magyarországi ING Bank vezető elemzője a Világgazdaság kérdésére hangsúlyozta, hogy a bevételek idén nem teljesítettek rosszul, az elcsúszást a kiadási oldal okozhatta, ahol máris megfigyelhető a kontroll szigorítása: áprilisban a központi kormányzat költései már kisebbek voltak az egy évvel korábbinál; erre nem sűrűn van példa. 

Hiánycél: ezek a megoldások jöhetnek szóba

A fél százalékpontos elcsúszás ledolgozható többféleképpen is, a fogyasztás erősödésével a megnövekedett áfabevételek például megoldhatnák a problémát. Ehhez azonban – hangsúlyozta az elemző – oldódnia kellene az úgynevezett óvatossági motívumnak, illetve a fogyasztói bizalom javulására lenne szükség. A fogyasztást nyilván költségvetési élénkítéssel lehet támogatni a leghatékonyabban, ennek azonban ára van, ha a hiány leszorítása a cél, akkor nem feltétlenül jöhetnek szóba ilyen lépések. A folyamatot az elemző szerint az is segíthetné, ha a politikai kommunikációt áthangolnák a háború ellenességről a békepártiságra, ez a megtakarítások felől a fogyasztás irányába terelhetné a jövedelmeket. 

Másik lehetőség még szorosabbra fogni a kiadások feletti kontrollt, de például az uniós szabályoknak való megfeleléssel a források ütemesebb lehívása is csökkenthetné a hiányt 

– sorolta Virovácz Péter. 

A migrációs politika miatt kiszabott büntetés nyilván rossz hír a költségvetés szempontjából is, de a 140 milliárd forint körüli fizetnivaló a 40 800 milliárd forintos kiadási oldalhoz viszonyítva eltörpül, kigazdálkodható tétel. 

A legvalószínűbb, hogy a fentiek kombinációjából áll majd össze a kiigazítás. 

Az elemző szerint a nagy kérdés az, hogy megmarad-e a kormány részéről a szándék a 4,5 százalék melletti kitartásra, netán később mégis emelnek a hiánycélon, ahogy arra tavaly ősszel is sor került.  

A vállalati adóbevételekhez is hozzányúlhatnak

A jelenlegi 4,5 százalékra módosított hiánycél jóval reálisabb, mint a korábbi 2,9 százalékos, de még így is rengeteg kockázat övezi annak elérését – nyilatkozta a fentiekkel egybehangzóan Varga Zoltán. Az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője emlékeztetett arra, hogy a kiadási oldalon a kormány jelentős csökkentést jelentett be korábban, de ez nem biztos, hogy elég: több bevételre lenne szükség, ami nagyban függ a belső fogyasztás alakulásától a második fél évben.

Az elemző a dinamikus reálbér-növekedés miatt arra számít, hogy 

a nyári-őszi hónapokban megélénkül a kiskereskedelem, miután a lakosság visszatöltötte a tartalékait, melyet a magas inflációs időszakban használt fel a megélhetésre.

Amennyiben viszont a negatív kockázatok érvényesülnek, és a forgalmi adóbevételek nem érik el a kellő szintet, könnyen elképzelhető, hogy a kormány valamilyen célzott, a vállalatokat érintő adóval növeli a bevételeket – jegyezte meg. Várakozása szerint erre akkor kerülhet sor, ha ősszel a 4,5–5,0 százalékos sáv feletti költségvetési hiány körvonalazódik az év egészére nézve.

Összességében elmondható, hogy a konvergenciaprogramban szereplő 4,5 százaléknál kicsivel magasabb 2024-es hiány miatt a befektetők valószínűleg nem fordulnának el az országtól. Egy olyan környezetben, amikor a legtöbb országban a hiányok nőnek, levinni a deficitet a 2023-as 6,7 százalékról 5 százalékra  is eredmény, mégha a terv ennél lényegesen ambiciózusabb volt is.

Nagyító alá teszik a magyar gazdaságot – ez lehet az ítélet

A költségvetést, a növekedést és a külkereskedelem fejleményeit is figyelembe véve hozza meg várhatóan döntését a Fitch Ratings a magyar adósbesorolásról pénteken. A hitelminősítő valószínűleg beáll a sorba a Moody’s és a Standard & Poor’s mellé: meglepetés lenne, ha változtatna az osztályzaton, a hitelminősítés BBB besorolású maradhat.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.