BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy Márton: új európai versenyképességi paktum van készülőben

A Versenyképességi Tanács keddi ülésének legfőbb célja egy új európai versenyképességi paktum előkészítése volt, amely a magyar uniós elnökség egyik fő prioritása.

A tervek szerint az Új Európai Versenyképességi Megállapodás tervezetét Orbán Viktor miniszterelnök az ősz folyamán terjeszti az Európai Tanács elé – jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter keddi sajtótájékoztatóján, Budapesten.

Budapest, 2024. május 7.Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter előadást tart a Koalíciók Napja 2024 konferencián Budapesten, a Europa Event Centerben 2024. május 7-én. MTI/Mónus Márton
Szlovákia
Nagy Márton: a kormány 11 pontos, az elektromos autózással kapcsolatos javaslatcsomagját szerdán tesszük közzé / Fotó: Mónus Márton

Az uniós elnökség keretében zajló Versenyképességi Tanács kétnapos ülésén a tagállamok szakminiszterei vettek részt Nagy Márton elnökletével.

A keddi ülés legfontosabb témája az elektromos autózásra való 2035-ös átállás felgyorsítása volt, továbbá a mesterséges intelligencia, valamint általánosságban az európai versenyképesség kérdése. A miniszter közölte: a kormány 11 pontos, az elektromos autózással kapcsolatos javaslatcsomagját szerdán teszik közzé. Ez többek között magában foglalja az e-autó-vásárlási támogatások összehangolását, az autógyártók támogatását, a töltő-infrastruktúra fejlesztését, összehangolását, valamint finanszírozási kérdéseket. Elmondta: a belső égésű motorral felszerelt új autók értékesítésének kivezetésére meghatározott 2035-ös céldátum nem tartható, mert az újonnan forgalomba állított elektromos autók aránya a 15 százalékot sem éri el.

A miniszter hangsúlyozta: fel kell gyorsítani az e-mobilitásra való átállást, és ehhez közös európai stratégiára, menetrendre van szükség, amit nehezít, hogy nagyon különbözők az állami ösztönzőprogramok Európa-szerte, és a tagállamok pénzügyi mozgástere is korlátozott a maastrichti költségvetési szabályokhoz való visszatérés miatt. 

Az állami támogatások pénzügyi forrását illetően elmondta, hogy akár a kohéziós források is biztosíthatók erre a célra. Nagy Márton leszögezte: pénzügyi ösztönzők nélkül nehezen érhető el, hogy a gyártók csökkentsék az áraikat.

Megjegyezte, hogy míg Franciaországban az autógyártók mellett a fogyasztók is állami támogatásban részesülnek, addig Németországban a lakossági ösztönzőprogramok kivezetése után visszaesett az elektromos autók értékesítése.

A kínai elektromosautó-importra kivetett átmeneti büntetővámok kapcsán megjegyezte, hogy ezek véglegesítéséről ősszel dönthet az Európai Tanács, de ebben a kérdésben sincs egyetértés a tagállamok között. A magyar álláspontot ismertetve elmondta: a kormány nem támogat protekcionista, piackorlátozó intézkedéseket.

A versenyképességi csomag kapcsán megjegyezte, hogy annak egyik kulcseleme a céget sújtó adminisztratív terhek enyhítése.

Jogalkotás, együttműködés, koordináció: ezzel jár, ha egy ország az Európai Unió soros elnöke

Július 1-jétől Magyarország lesz az Európai Unió Tanácsának elnöke. Innentől kezdve hat hónapig hazánk irányítja az Európai Unió Tanácsának munkáját, a tagállamok közötti együttműködést és megállapodást építve. Kisokosunkból kiderül, hogyan is néz ki általánosságban, ha egy ország az unió soros elnöke.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.