BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy Márton: új európai versenyképességi paktum van készülőben

A Versenyképességi Tanács keddi ülésének legfőbb célja egy új európai versenyképességi paktum előkészítése volt, amely a magyar uniós elnökség egyik fő prioritása.

A tervek szerint az Új Európai Versenyképességi Megállapodás tervezetét Orbán Viktor miniszterelnök az ősz folyamán terjeszti az Európai Tanács elé – jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter keddi sajtótájékoztatóján, Budapesten.

Budapest, 2024. május 7.Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter előadást tart a Koalíciók Napja 2024 konferencián Budapesten, a Europa Event Centerben 2024. május 7-én. MTI/Mónus Márton
Szlovákia
Nagy Márton: a kormány 11 pontos, az elektromos autózással kapcsolatos javaslatcsomagját szerdán tesszük közzé / Fotó: Mónus Márton

Az uniós elnökség keretében zajló Versenyképességi Tanács kétnapos ülésén a tagállamok szakminiszterei vettek részt Nagy Márton elnökletével.

A keddi ülés legfontosabb témája az elektromos autózásra való 2035-ös átállás felgyorsítása volt, továbbá a mesterséges intelligencia, valamint általánosságban az európai versenyképesség kérdése. A miniszter közölte: a kormány 11 pontos, az elektromos autózással kapcsolatos javaslatcsomagját szerdán teszik közzé. Ez többek között magában foglalja az e-autó-vásárlási támogatások összehangolását, az autógyártók támogatását, a töltő-infrastruktúra fejlesztését, összehangolását, valamint finanszírozási kérdéseket. Elmondta: a belső égésű motorral felszerelt új autók értékesítésének kivezetésére meghatározott 2035-ös céldátum nem tartható, mert az újonnan forgalomba állított elektromos autók aránya a 15 százalékot sem éri el.

A miniszter hangsúlyozta: fel kell gyorsítani az e-mobilitásra való átállást, és ehhez közös európai stratégiára, menetrendre van szükség, amit nehezít, hogy nagyon különbözők az állami ösztönzőprogramok Európa-szerte, és a tagállamok pénzügyi mozgástere is korlátozott a maastrichti költségvetési szabályokhoz való visszatérés miatt. 

Az állami támogatások pénzügyi forrását illetően elmondta, hogy akár a kohéziós források is biztosíthatók erre a célra. Nagy Márton leszögezte: pénzügyi ösztönzők nélkül nehezen érhető el, hogy a gyártók csökkentsék az áraikat.

Megjegyezte, hogy míg Franciaországban az autógyártók mellett a fogyasztók is állami támogatásban részesülnek, addig Németországban a lakossági ösztönzőprogramok kivezetése után visszaesett az elektromos autók értékesítése.

A kínai elektromosautó-importra kivetett átmeneti büntetővámok kapcsán megjegyezte, hogy ezek véglegesítéséről ősszel dönthet az Európai Tanács, de ebben a kérdésben sincs egyetértés a tagállamok között. A magyar álláspontot ismertetve elmondta: a kormány nem támogat protekcionista, piackorlátozó intézkedéseket.

A versenyképességi csomag kapcsán megjegyezte, hogy annak egyik kulcseleme a céget sújtó adminisztratív terhek enyhítése.

Jogalkotás, együttműködés, koordináció: ezzel jár, ha egy ország az Európai Unió soros elnöke

Július 1-jétől Magyarország lesz az Európai Unió Tanácsának elnöke. Innentől kezdve hat hónapig hazánk irányítja az Európai Unió Tanácsának munkáját, a tagállamok közötti együttműködést és megállapodást építve. Kisokosunkból kiderül, hogyan is néz ki általánosságban, ha egy ország az unió soros elnöke.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.