Évente több százezer forintba kerül garázst bérelni jószerint bárhol az országban, Budapest belvárosában pedig öt év alatt egy autó árát fizeti ki garázsbérletre bárki, ha egyáltalán talál ott kiadó ingatlant.
Kevés az eladó garázs, emiatt emelkedett egyetlen év alatt 10 százalékkal átlagosan 7,9 millió forintra a budapesti garázsok átlagára,
miközben a fővárosban a lakáspiacon ezalatt az idő alatt 6-7 százalékos drágulást tapasztaltak a vevők – összegezte a helyzetet a Világgazdaságnak Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.
Fél éve, tavasszal még 7,5 millió forintos átlagos budapesti garázs árakról írtunk, és havi 25-26 ezer forintos bérleti díj középárfolyamról. Az átlag bérleti díj március óta 28 ezer forintra nőtt, ami 12 százalékos emelkedés, de lényegében 2-3 ezer forintos különbség havonta, és a 6-7 százalékos hozam szintet nem dobta meg, miután a garázsok ára is nőtt.
Sőt, az olló még tágabbra nyílt időközben a budapesti árakban és a bérleti díjak terén is a garázsok piacán, egy azonban nem változott: a legdrágább az V. kerület maradt. Ott fél éve egy 17 millió forintért kínált garázs pillanatok alatt elkelt, most is csak egy szerepel a kínálatban, méghozzá egy belvárosi szállodában 39,9 millió forintért megvásárolható teremgarázs beállóhely.
Garázst vásárolni legolcsóbban a XV. és a X., valamint a XIX. kerületben lehet most,
4-5 millió forintos irányáron, vagyis ennél kevesebbért ma már Budapesten nincs esély semmilyen fedett, önálló vagy parkolóházi beállóhelyet vásárolni.
A budapesti kerületek többségben a 7,9 millió forintos átlaghoz közeli árak élnek, de a belső kerületekben Budán és pesten egyformán kétszámjegyűek a középértékek – mutatott rá az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.
Az aktuális hirdetésekben a VI. kerületben 13 millió forint, a VII.-ben 10,5 millió szerepel, míg Budán az I. kerületben 16,3 millió, a II. kerületben 14,3 millió,, a XII. kerületben pedig 16 millió, a XI. kerületben pedig 10 millió forintos átlagáron kínálják az eladó garázsokat.
A kínálat összességében nagyon szűkös, Budapesten most van 35 ezer eladó lakóingatlan és mindössze 900 eladó garázs.
A garázsok árát nem a kiadással elérhető hozam, hanem a kínálat szűkössége hajtja. Ráadásul az autótulajdonosok ha csak tehetik, saját garázst vásárolnak, hiszen a 28 ezer forintos átlagos havi díjjal számolva is
több százezer forintot kell évente csak a jármű tárolására költeni.
A belső kerületekben meredeken nő a bérleti díj, hiszen alig van ott garázs, így akár öt év alatt egy átlagos autó árát el lehetne garázs bérleti díjra költeni.
Ráadásul bérelni nem is lehet korlátlanul, például az V. kerületben egy éve kettő, most három kiadó garázs van, és 52 ezerről 70 ezer forintra nőtt egy év alatt a havi bérleti díj átlaga.
A szakértő rámutatott:
az évi 0,5–1 millió forintos bérleti díj költség is aránytalanul magas ahhoz képest, hogy a használt autó piaci tömegkereslet – a Hasznaltauto.hu friss adatai szerint – hárommillió forintos lélektani határnál megáll, a vevők többsége jellemzően ennél olcsóbb autót keres.
Ez az ökölszabály alapvetően meghatározza a garázs bérleti díjak mozgásának ütemét, és fékezi a díjemelkedést.
Nincs arányban az igény és a kínálat, miközben parkolóhely sem lesz több, vagyis várhatóan egy idő múlva mindez hatással lesz a belvárosban parkoló autók számára is. Ha az autó tárolása évente már szemmel látható összegbe kerül, és még parkolni sincs hely, logikus fejlemény lenne, hogy kevesebb belvárosban élő tart saját autót majd.
Ahol a garázsok négyzetméter ára ma még jóval alacsonyabb, mint a lakásoké,
tárolóhelyként is jó alternatívaként jönnek számításba,
hiszen kisebb lakást is elég vásárolni, ha van hozzá fedett, zárható autóbeálló.
A megyei jogú városokban sem sokkal olcsóbb az autó tárolása, a garázsok bérleti díjának középértéke jelenleg 25 ezer forint, miközben az autók értéke között nincs akkora különbség.
Az ingatlan.com adatai szerint Veszprém a legdrágább 35 ezer, Eger 33 ezer forintos átlagos bérleti díjakkal.
A 30 ezres garázs bérleti díjak kategóriájában van Nyíregyháza, Pécs, Szeged, Székesfehérvár, Szolnok, míg Győr 28 ezer, Debrecen viszont 25 ezres átlaggal szerepel a piacon.
Meglepő viszont, hogy a megyeszékhelyeken, ahol az
eladó garázsból kétszer annyi van, mint kiadóból, venni a fővárosi átlagos érték, azaz 8 millió forint körül lehet.
Ennek oka – mint arra Balogh László rámutatott –, hogy vidéken sok helyen önálló, 20–25 négyzetméteres garázsokat kínálnak tárolónak is alkalmas önálló építményként.
A 8–10 millió forint körül mozgó tipikus árak mellett az autósok többsége inkább garázst vesz, mint bérel évente több százezer forintért ugyancsak.
Bérbeadással a garázstulajdonosok a jelenlegi árak mellett Budapesten 4,3 százalék, vidéken pedig 4 százalékos hozamot tudnak elérni, ami az ingatlanok további érték növekedésével még emelkedhet, de a bérleti díjak emelésére továbbra is korlátozottan van tere a befektetőknek.
A lakáskiadással ellentétben azonban az amortizáció és a bérlői kockázat is kisebb, ezért továbbra is keresett termék az ingatlanpiacon a garázs, ami lényegében a legkisebb összeggel elérhető ingatlanpiaci befektetés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.