BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lázár János bejelentése: százmilliárdokból építik újjá a vasúti pályaudvarokat – ezek a városok örülhetnek

A program megvalósításához szétválasztják a vasútüzemet és a kereskedelmi funkciókat.

Magántőke bevonásával kívánja felújítani és újjáépíteni a legnagyobb hazai pályaudvarokat az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) – jelentette be szerdán Lázár János Debrecenben.

LÁZÁR János
Lázár János bejelentése: százmilliárdokból építik újjá a vasúti pályaudvarokat – ezek a városok örülhetnek / Fotó: MTI Fotószerkesztőség / Máthé Zoltán

Az összességében több százmilliárdos projektben

  • a budapestiek (Nyugati, Keleti, Déli) mellett
  • a debreceni,
  • a győri
  • és a szegedi pályaudvarok kapnak helyet.

A tárcavezető azt is közölte, hogy a tőkebevonást célzó tendert rövidesen meghirdetik. Lázár János a Világgazdaság kérdésére elmondta, hogy a pályaudvar-fejlesztést nem koncessziós formában, hanem közös üzletben valósítják meg. „A koncepció az, hogy a Magyar Államvasutak és a magánbefektető egy közös ingatlanfejlesztési társaságot hoz létre, amelyben a MÁV maximum 25 százalék részesedéssel bír. Az ingatlant a magyar állam adja, a tőkét pedig a magánbefektető hozza” – magyarázta.

Lázár János bejelentése: százmilliárdokból építik újjá a vasúti pályaudvarokat

A miniszter hangsúlyozta, az ingatlant nem ingyen adják, a közösen alapított társaság működésének hasznából a későbbiekben az állam is részesedik. A projektbe európai uniós forrást nem kívánnak bevonni, hazai magántőke társulásával viszont sok százmilliárdos forrásra számítanak.

A debreceni pályaudvar a tárcavezető szerint tízmilliárdos nagyságrendű tőkével megújítható, a Déli Pályaudvar viszont önmagában 30 hektáros budapesti ingatlanfejlesztési projekt tud lenni, amihez eurómilliárdok szükségesek.

A program megvalósításához a vasútüzemet és a kereskedelmi funkciókat szétválasztják, hogy az utóbbiakat hozzáférhetővé tegyék a magántőke számára. A Debreceni pályaudvar ennek eredményeként egy kvázi bevásárlóközpont lesz, amelynek egy része vasúti érkezési pont marad, a többi része pedig üzleti, kereskedelmi és szolgáltató egységként fog működni. „Erre várunk magántőkét, Debrecenből és az országból is” – fejtette ki.

A magántőke-bevonást célzó tendert hamarosan kiírják. A meghirdetendő csomag mintegy tíz pályaudvart fog érinteni.

Hatalmas fejlesztési hitelre számíthat a magyar vasút

Jövő januárban létrejön az egységes nemzeti személyszállító vállalat, a MÁV Személyszállítási Zrt., de a márkanevek – MÁV, Volán, HÉV – megmaradnak. A magyar vasút fejlesztéséhez a visszatartott uniós források beérkezéséig a kormány hitelt kíván felvenni az Európai Fejlesztési Banktól – jelentette be a Hungrail által szervezett V-Híd Magyar Vasút konferencián Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.