BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem kell sokat várni rá, és telefonnal adhatjuk el a használt autónkat

Az állami ügyintézés új dimenzióját nyitotta meg a Digitális Állampolgárság Program. Az ahhoz kapcsolódó mobilalkalmazás szeptember óta éles, a segítségével már most is telefonnal igazolhatjuk magunkat a rendőr előtt, időpontot foglalhatunk a kormányablakoknál, és megnézhetjük saját és autónk adatait. Ez azonban még csak a kezdet, cikkünkben összegyűjtöttük, hogy a terv szerint mikor és mivel bővül az állami ügyintézés új, minden eddiginél egyszerűbb, mobiltelefonos módjának kínálata.

Szeptemberben élesedtek a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás (https://dap.gov.hu/) első funkciói. Akik átestek az egyébként néhány perc alatt elvégezhető regisztráción, azok több témakörben már intézkedhetnek is. Egyebek mellett sokkal egyszerűbben tudnak belépni az azonosítást igénylő mintegy kétszáz állami weboldalra, így például a magyarorszag.hu-ra, az EgészségAblakba, az eSZJA-ra és a tárhelyükre. De a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban elérhetik a személyes és a gépjárműadataikat, időpontot foglalhatnak a kormányablakokba a legfontosabb ügytípusokra, emellett fizikai okmány nélkül igazolhatják magukat rendőri ellenőrzéskor, és néhány gombnyomással erkölcsi bizonyítványt is igényelhetnek. A témakörök azonban bővülnek, mégpedig meghatározott menetrend szerint.

Woman,Customer,Female,Buyer,Client,In,Blue,Shirt,Use,Hold
A Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban elérhetők a személyes és a gépjárműadatok is / Fotó: ViDI Studio

Aláírás és szelfi

Hamarosan érkezik az alkalmazásba a digitális aláírás: nem lesz szükség arra, hogy kinyomtassuk és kézzel aláírjuk a szerződéseinket és más hivatalos dokumentumainkat, helyette digitális aláírásunkkal hitelesíthetjük ezeket. Az ilyen dokumentumok ugyanolyan bizonyító erejű, közhiteles magánokiratnak számítanak, mint a papíralapon készítettek.

A jövő év elején jön a „szelfis azonosítás”: az állampolgárok még egyszerűbben, a személyi igazolvány vagy az útlevél befotózásával és egy szelfivel is regisztrálhatnak az alkalmazásba.

Otthon hagyhatjuk az igazolványokat

Fontos időpont 2025 februárja, ekkortól ugyanis lehetővé válik a személyes adatok hiteles továbbítása az alkalmazásból, amellyel akár az okmányadatainkat – tajkártyánk, adókártyánk, jogosítványunk adatait – is letölthetjük és hitelesítve oszthatjuk meg, kiváltva ezzel a fizikai okmányok használatát.

2025 júniusában megtörténik a piaci szolgáltatók csatlakozása, ezt követően bankok, közmű- és telekommunikációs szolgáltatók felületeire is be lehet majd jelentkezni a Digitális Állampolgár mobilalkalmazással, és az elektronikus aláírással a piaci szolgáltatók dokumentumait is alá lehet majd írni.

Használt kocsit is eladhatunk telefonnal

Nem sokkal később, 2025 júliusában élesedik a terv szerint az az állampolgári felület, amely magában foglalja a megújult ePapír szolgáltatást is – ez már életesemény-alapon csoportosítja majd az ügyintézési lehetőségeket. Az életeseményeken alapuló ügyintézés gyökeres fordulatot jelent a jelenlegi módszerhez képest. Eddig az állampolgároknak hatóságokban és ügytípusokban kell gondolkodniuk, a jövőben azonban – ahogy egyébként is – az élethelyzetekre kell figyelniük. Például születésre, házasságra, munkavállalásra, nyugdíjba vonulásra vagy a betegségek kezelésére. A lényeg, hogy egyetlen lépéssel el lehet majd indítani azoknak az ügyeknek az elintézését is, amelyek több szervezethez tartoznak.

Szintén 2025 júliusában jelenik meg az első életesemény az alkalmazásban: ekkortól a magánszemélyek a használtgépjármű-eladáshoz vagy -vásárláshoz kapcsolódó ügyeiket is el tudják intézni.

A jövő év negyedik negyedévében a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás teljes értékű digitális adattárcává válik, amelyben minden okmány – a fizikaival egyenértékű – digitális változata elérhető lesz. Ezenkívül lehetővé válik a jogosultság igazolása a gazdasági szereplőknél: a szolgáltatók a mobilalkalmazással az életkort és a kedvezményre való jogosultságot is ellenőrizhetik.

Így kell regisztrálni

Aki kihasználná ezeket az előnyöket, azaz ilyen értelemben digitális állampolgárrá válna, annak első lépésben le kell töltenie a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást. Telepítés után ellenőrzik, hogy megfelelő-e a telefon. Ezután engedélyezni kell a biometrikus azonosítást, az értesítéseket és a kamera használatát.

Második lépéskén regisztrálni kell. Ez elvégezhető kormányablakban, de eSzemélyivel akár otthonról is.

Ha valaki a kormányablakban intézkedne, először is azonosítania kell magát. Ehhez a személyi igazolvány, a jogosítvány vagy az útlevél mellett az a telefon is kell, amelyre letöltötte a mobilalkalmazást. Fontos, hogy elengedhetetlen a mobilinternet. Az alkalmazás ezt követően értesítést küld a felhasználó készülékére, aki az ott olvasható információk alapján véglegesítheti a regisztrációját. Ha valakinek 2021. június 23. után kiállított eSzemélyi igazolványa van, online is azonosíthatja magát a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban. Ehhez arra van szükség, hogy az érintett aktiválja eSzemélyiét, és ismernie kell a hat számjegyből álló PIN-kódot is. A lépéseket a dap.gov.hu oldal részletesen is leírja (https://dap.gov.hu/).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.