Tavaly fagy és aszály is károsította a tőkéket, így az utóbbi évek leggyengébb szőlőtermése volt a 2024-es – mondta a Világgazdaságnak Frittmann János, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) elnöke. A HNT-hez érkezett adatok szerint tavaly 48,34 ezer hektáron szüreteltek, összesen 3,745 millió mázsa szőlőt.
Ez alulról súrolja a 77,5 mázsás hektáronkénti termésátlagot, holott a szakmai nézet az, hogy a jó állapotot a százmázsás országos termésátlag jelzi. Ehhez képest ezt csak a Balatonboglári borvidéken érték el, de az a maga 3200 hektárjával csak kismértékben emelte az átlagot. Legnagyobb borvidékünk, a Kunsági a valamivel több mint 18 ezer hektár termő szőlőjével, itt az átlag 94-95 mázsa közötti volt.
Jelentősen csökkent a pincékben lévő borkészlet: a felmérések szerint
bor volt a hazai pincékben. A korábbi években pedig még az előző két évinél is több volt az év végi készlet A készletcsökkenés a már említett gyenge termésből is adódik.
Szüret az aszály és a korai érés árnyékában: idén is kevés bor készül
A szőlő mennyiségének ártott a forróság, így az előzetes becslések szerint idén sem éri el a közepes mennyiséget sem a 2024-es évjárat. A szüret eddigi része extrém módon korai és különösen nehéz volt a forróságban, a minőség viszont jó lehet, az e heti csapadék pedig segít a még a tőkéken lévő fajtáknak.
Frittmann azt is elmondta, hogy az utóbbi két évben emelkedett belföldön a bor fogyasztói ára, de kisebb mértékben, mint amekkora a borászatok költségnövekedése volt. Utóbbit az energia, a munkabér, az inputanyagok drágulása hajtotta, illetve hajtja, hiszen már idén is emelkedtek a borászatok ráfordításai.
A KSH adatai szerint egyébként a földrajzi jelzés nélküli fehér bor fogyasztói ára két év alatt, 2023 januárja és 2024 decembere között 14 százalékkal lett magasabb. A HNT elnöke szerint egyébként a fehérborfogyással nincs gond, a jelek szerint ekkora áremelkedés nem ártott a keresletnek.
Annál nagyobb a probléma a pincészetek jövedelmezőségével.
Pontos számok ugyan még nincsenek, az előzetes becslések szerint a 2023-ashoz képest tavaly akár 30-40 százalékkal is romolhatott a borászati vállalkozások eredményessége. Ez azt is jelenti, hogy több borászat profittermelő-képessége el is veszett 2024-ben, és veszteséget lesznek kénytelenek elkönyvelni.
A fehérborokkal szemben a vörösök iránti kereslettel már van baj, a kékszőlők iránti érdeklődés megcsappanása jól látszott a szüret idején. Ennek ellenére Frittmann úgy véli, hogy nem csak a fehér- hanem a vörösborok is elkelnek, nem marad készlet a termelők nyakán, de az valószínűsíthető, hogy a prémium kategória vesztese lesz a jelenlegi helyzetnek, és az oda sorolt borokat nem az annak megfelelő árért veszik majd meg. Ez a terméskorlátozás, valamint a művelési költségek és az egyéb ráfordítások magasabb szintje miatt érzékenyen érinti az ilyen borokat termelő borászokat.
A HNT ugyanakkor folytatja a fiatalabb fogyasztókat a bornak megnyerni kívánó kampányát, amivel kapcsolatban a HNT elnöke – mivel ebből már volt kellemetlenségük a félreértések miatt – leszögezte, hogy természetesen a 18 éven felülieket célozzák. A felmérések ugyanis azt mutatják, hogy ez a fogyasztói réteg már mindenféle égetett szeszekkel találkozott, mire az első pohár borát megkóstolna volna. Frittmann János szerint
a borfogyasztás egészségügyi szempontból is előnyösebb, és az alacsonyabb alkoholtartalmán kívül a benne található egyéb összetevők szervezetre gyakorolt pozitív hatása miatt.
A HNT ezért is támogatja a bor alapú koktélok népszerűsítését. A bor mellett szól az is, hogy a vörösborok között már korábban is voltak szép számmal a világ élvonalába tartozó magyar termékek, de a magyar borászat az utóbbi időben már a fehér- és a vörösborok között is fel tud mutatni ilyeneket.
Emellett pedig a nagyobb cégek kínálatán kívül már egyre több családi borászatnál is megjelennek a pezsgők, mégpedig szintén nemzetközileg is értékelhető minőségben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.