BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Strabag: Lázár János kiadta az osztrák cég útját, mi lesz most az állami beruházásaival? Sejtelmes választ adott a minisztérium

Az M30-as autópályán bekövetkezett fiaskó felelőssége az építési és közlekedési miniszter szerint egyértelműen az osztrák céget terheli. Lázár János ennél tovább ment, és szerinte elgondolkodtató, hogy bár a Strabag azt állítja magáról, felkészült, mégse tudta megoldani a kialakult műszaki problémát. Ez pedig azt mutatja, hogy nem kellene feladatokat rábízni.

A Strabag nem jó vállalat, nem jól dolgozik, semmi szükség nincs arra, hogy Magyarországon megbízást kapjon – ezt Lázár János mondta Miskolcon, amikor a múlt héten tárgyalásokat folytatott a város vezetésével.

Strabag
Strabag: Lázár János kiadta az osztrák cég útját, mi lesz most az állami beruházásaival? Sejtelmes választ adott a minisztérium / Fotó: Strabag Magyarország / Facebook

Az építési és közlekedési miniszter kemény hangvételű nyilatkozata nem előzmény nélküli. A Világgazdaság is többször írt már a magyar autópálya-hálózat szégyenfoltjáról, az M30-as sztrádán kialakult helyzetről. Még 2021-ben 180 milliárd forintos költségvetéssel adták át az M30-as autópálya Miskolc feletti, Kassa és a szlovák határ felé vezető 57 kilométeres szakaszát.

Miskolc és Szikszó között azonban az autópálya egyik szakaszát már két és fél évvel az átadása után, 2024. február végén le kellett zárni, mert az út

egy 150 méteres szakaszon megcsúszott.

Azóta, csaknem egy éve kizárólag terelőutakon lehet közlekedni ezen a szakaszon, ami a környező településeknek is komoly terhelést jelent. Lázár János egyértelműen a Strabagot mint nyertes vállalkozót jelölte meg felelősként. „A Szikszó–Miskolc autópálya-szakasz megsüllyedt. A károk helyreállítása az osztrák kivitelező, a Strabag felelőssége. A rosszul végzett munka miatt az út teljes újjáépítése szükséges, amit a jövő hónapban fognak elkezdeni” – közölte közösségi oldalán.

De itt nem állt meg. Miskolcon egészen pontosan azt mondta, hogy az osztrák cég elrontotta a kivitelezést, a Strabag megbízása pedig nyilvánvaló hiba volt. „Mindenért egyedül a Strabag viseli a felelősséget, legalább 4-5 milliárd forintjába fog kerülni. Ha őszig nem tudja helyrehozni, akkor már fizetni is fog nekünk” – tette hozzá.

 

És ezzel még mindig nem ért a végére, ugyanis Lázár János szerint elgondolkodtató, hogy egy olyan vállalat, amely magáról azt állítja, hogy nagy felkészültséggel és műszaki tudással rendelkezik, képtelen volt ezt a műszaki problémát jól megoldani. Ez a példa pedig azt mutatja, hogy a Strabag nem jó vállalat, nem jól dolgozik, semmi szükség nincs arra, hogy Magyarországon megbízást kapjon.

Strabag: mi lesz most az állami beruházásaival?

Az építési és közlekedési miniszter tehát nyilvánosan kiadta a Strabag útját, éppen ezért adódik a kérdés, mi lesz most az osztrák cég állami megbízásaival. Ugyanis több olyan is zajlik, amelyben a Strabag jelen van valamilyen formában. A sajtóban a legnagyobb figyelmet 

  1. a mohácsi Duna-híd projektje kapta, amelynél a vállalat alvállalkozóként dolgozik, tehát nem konkrétan az állam bízta meg, hanem a fővállalkozó, a Duna Aszfalt.
  2. De dolgozik a Zala Zone tesztpályáján
  3. vagy a Nádorkert-beruházásnál is.

Megkérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM), hogy szerinte alkalmas-e a Strabag arra, hogy például a mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó fejlesztések kivitelezésében szerepet vállaljon. Ha nem, van-e a tárcának illetékessége abban, hogy a Strabag részvételéről döntsön, vagy ez a fővállalkozó kompetenciája.

Az ÉKM meglehetősen sejtelmes választ adott, de a Strabag szempontjából sok jó biztosan nem olvasható ki belőle. 

Először is azt írta, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium mindent megtesz a magyar adófizetői források védelme és hatékony, Magyarország érdekeinek megfelelő felhasználása érdekében. Aztán leszögezte, hogy az állami beruházások során jelentkező hibákért felelősségre vonja az érintett tervezőket és kivitelezőket.

Végezetül pedig felhívta rá a figyelmet, hogy a beruházásokért folyó verseny során a jogszabályok alkotta keretek között mindent megtesz annak érdekében, hogy „a magyar állam rendelkezésére álló költségvetési vagy pályázati forrásokból elsősorban a magyar cégek és a magyar dolgozók jussanak munkához és lehetőséghez”.

Az osztrák Strabag esetében az előbbi kitétel nem teljesül. A történtek fényében tehát olyan nagy meglepetést valószínűleg nem okozna, ha a jövőben a Strabag el-elmaradozna az állami tenderek győztes vállalkozói közül. Igaz, az ÉKM válaszából következtetve arra sem kell számítani, hogy a már futó, Strabag-érintettségű beruházásoknál valamilyen felülvizsgálat napirenden lenne.

Autópálya-építés: gigantikus beruházást jelentett be Lázár János – összekötnek három nagy magyar várost

Az évtized végéig készülhetnek el az új autópályák. Az autópálya-építés szükséges forrásainak előteremtése azonban még kérdés.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.