
A gyerekeket érintő fontos figyelmeztetést adott ki a versenyhivatal
Számos hátulütője van a videó- és számítógépes, illetve az okoseszközökre letölthető játékoknak, ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is igyekszik egyre nagyobb figyelmet fordítani a játékok vizsgálatára. A versenyhatóság szakértői 13 játékkonzolokon (Playstation és Xbox), illetve számítógépen elérhető népszerű játékot vizsgáltak, és számos problémát tártak fel – derül ki a hatóság szerdai közleményéből.

A GVH már tavaly is egy edukációs kampány keretében figyelmeztette a szülőket és a gyerekeket a mobiltelefonra letölthető ingyenes játékokkal kapcsolatos veszélyekre, miután korábban 30 népszerű, különböző korosztályok számára ajánlott játékot vizsgált meg. A legfrissebb vizsgálat során pedig a következő problémákra világított rá:
- Játékok sora használt kettős virtuális valutarendszert, ami részben a játékmenetben beszerezhető, részben kizárólag valódi pénzzel megvásárolható játékpénzeket jelent. Néha az utóbbi csak kozmetikai kiegészítők, skinek vásárlására szolgál, de gyakran a játékmenetet is torzítja, tisztességtelen előnyhöz juttatva a fizető játékosokat.
- Szintén gyakori a zsákbamacskaszerű mechanizmussal működő loot-box rendszer, mely véletlenszerűen kínál tartalmakat.
- Számos játék él a játékosok szokásainak manipulálásával is, napi, heti vagy szezonális jutalmakkal ösztönözve a rendszeres bejelentkezést, ami frusztrációt és kényszerérzetet okozhat.
Jótanácsok játékosoknak
A GVH közleménye szerint összességében megállapítható, hogy az online videójátékok világából az elmúlt években sikeres hatósági és fogyasztói fellépésnek köszönhetően mára számos káros tendencia kikopott, és a játékosok védelme sokkal nagyobb hangsúlyt kap. Ez azonban nem jelenti azt a hatóság szerint, hogy nem ártana résen lenni, így a GVH a következőkre hívja fel a játékosok figyelmét:
- Kísérjék figyelemmel játékon belüli költéseiket, a virtuális pénzt váltsák át valódira, mielőtt a költekezés mellett döntenének.
- Érdemes arra is figyelemmel lenni, hogy ha egy játékban valamely termékért kétféle virtuális valutával lehet fizetni, a forgalmazók az árakat sokszor úgy határozzák meg, hogy a valódi pénz költésére ösztönözzenek.
- Loot-box vásárlása előtt vizsgáljuk meg, hogy a játék ad-e információt arról, hogy abban mik lehetnek, milyen eséllyel.
- Határozzák meg előre, hogy mennyi időt szánnak a játékra, és játék közben is figyeljék az eltelt időt.
Ezt tanácsolja a szülőknek a GVH
A GVH a szülők számára a következőket ajánlja:
1. Igyekezzenek figyelemmel kísérni a gyermekük által használt játékokat, ha lehet, legalább nézőként vegyenek részt a tevékenységben.
2. Beszélgessenek, tudatosítsák gyermekükben, hogy milyen trükkökkel ‒ sötét mintázatokkal ‒ próbálják befolyásolni a játékkészítők őket.
3. Egyezzenek meg előre arról, hogy a gyermek legfeljebb milyen összegben, illetve milyen gyakorisággal vásárolhat a játékon belül, megtanítva ezzel a gyermeknek a pénz digitális használatát.
4. Használjanak valamilyen szülői felügyeleti szolgáltatást, amely segíthet a napi képernyőidő meghatározásában, illetve a biztonságos számítógép-használatban.
A GVH honlapjának Gondolja Végig Higgadtan menüpontja alatt további hasznos információkat olvashatnak a videó- és mobiljátékokkal kapcsolatban.





