BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A dráguló banki költségek miatt lépett az MNB – ezt tanácsolják az ügyfeleknek

A jegybank folytatja a tudatos bankszámlaválasztással kapcsolatos fogyasztóvédelmi kampányát. Az MNB a dráguló költség miatt hívta fel az ügyfelek figyelmét.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) folytatja a tudatos bankszámlaválasztással kapcsolatos fogyasztóvédelmi kampányát a dráguló banki terhek miatt. Az ügyfelek tavalyi éves számlaköltségeiről január végéig kézhez kapott díjkimutatás és a jegybank Bankszámlaválasztó programja ajánlatainak összevetésével eldönthető, hogy érdemes-e számlacsomagot, vagy – egyszerűsített ügyintézéssel – bankot is váltani. A számlák éves összköltsége között akár hússzoros különbség is lehet – emelte ki a jegybank hétfői közleményében.

IMG_2643 jegybank alapkamat MNB jegybank Magyar Nemzeti Bank Virág Barnabás
A dráguló költségek miatt az MNB folytatja bankszámlaválasztó kampányát / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Az ügyfelek jelzései, illetve a piaci szolgáltatások 2025. januári inflációját erősítő banki költségemelések nyomán a Magyar Nemzeti Bank (MNB) meghosszabbította a tudatos bankszámlaválasztáshoz kötődő, év elején indított „Mennyi az annyi? – Spóroljon a bankszámláján!” fogyasztóvédelmi kampányát. E fogyasztóvédelmi lépés hozzájárulhat a bankszámlák piacának átláthatóbbá tételéhez, illetve – az ügyfelek mobilitásának támogatásával – a bankok közötti árazási és szolgáltatási verseny erősödéséhez.

Inflációt meghaladó áremelésre figyelmeztet az MNB

Az MNB gyorselemzése alapján idén januárban a piaci szolgáltatások éves árindexe a teljes inflációhoz képest jóval magasabban, 9,6 százalékkal emelkedett. Ez jelentős részben arra vezethető vissza, hogy számos bank a tranzakciós illeték megemelését január elejétől teljes mértékben áthárította a lakosságra az ügyfelek tranzakciós díjainak emelésével. A bankkártyás fizetés és a qvik szolgáltatások ugyanakkor továbbra is minden ügyfél számára ingyenesek.

A banki folyószámlával rendelkező lakossági ügyfelek január 31-ig kapták meg egyéni éves díjkimutatásukat hitelintézetüktől.

  • Ez postán vagy elektronikusan érkezett, a bankkal megszokott kapcsolattartási forma szerint.
  • Számos hazai piaci szereplőnél a díjkimutatás mobilbanki applikációban nem, csak az internetbankban nyitható meg (ezek elérési útvonalát az MNB bankonként most összegyűjtötte),
  • és több bank még értesítést sem küldött ennek elérhetőségéről az ügyfeleinek (az értesítőt csak a fő számlatulajdonos kapja meg).

Ha a bank nem küldte meg a fenti határidőig a díjkimutatást, akkor az MNB a fogyasztó kérelmét kivizsgálja, illetve hivatalból is vizsgálódhat.

Az egységes formátumú, közérthető díjkimutatás a bankszámlához, tranzakciókhoz, bankkártyához, folyószámlahitelhez, egyéb szolgáltatásokhoz kötődő díjakat, tranzakciószámokat mutatja be, s összegzi az ügyfél éves összes költségét, illetve (kamat)bevételeit is. A díjkimutatás és az MNB Bankszámlaválasztó programja révén az ügyfelek összehasonlíthatják ezt más számlacsomagok ajánlataival.

Segítséget nyújthat a kalkulátor

A kalkulátorban egyedileg megadhatók a jellemző fizetési szokások, és ezek segítségével kiszámíthatók az adott bankszámlák várható havi és éves összes terhei is. Évente vagy új élethelyzetbe kerüléskor (például munkahelyváltás, GYES) mindenképp ajánlott felülvizsgálni a bankszámlát, illetve a költési szokásokat. Ez alapján dönthető el, hogy érdemes-e a bankon belül új számlacsomagot igényelni, vagy –  az akár 13 munkanap alatt végrehajtható egyszerűsített bankváltással új hitelintézettel szerződni.

Az MNB Pénzügyi Navigátor honlapján összeállított tematikus tartalmakból, a jegybank közösségi médiacsatornáin, a vármegyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor Tanácsadó irodákban, illetve az MNB Ügyfélszolgálatán is kapható segítség a bankszámlák kapcsán.

A díjkimutatáshoz, illetve a bankszámlákhoz kötődő kedvezőtlen jelenségek – például az, hogy alig van olyan piaci szereplő, akinél lehetőség van a digitális számlazárásra, miközben az ugyanilyen számlanyitás már a legtöbb helyen biztosított – csökkentik az ügyfelek döntési szabadságát, mobilitási lehetőségeit.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.