A dráguló banki költségek miatt lépett az MNB – ezt tanácsolják az ügyfeleknek
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) folytatja a tudatos bankszámlaválasztással kapcsolatos fogyasztóvédelmi kampányát a dráguló banki terhek miatt. Az ügyfelek tavalyi éves számlaköltségeiről január végéig kézhez kapott díjkimutatás és a jegybank Bankszámlaválasztó programja ajánlatainak összevetésével eldönthető, hogy érdemes-e számlacsomagot, vagy – egyszerűsített ügyintézéssel – bankot is váltani. A számlák éves összköltsége között akár hússzoros különbség is lehet – emelte ki a jegybank hétfői közleményében.

Az ügyfelek jelzései, illetve a piaci szolgáltatások 2025. januári inflációját erősítő banki költségemelések nyomán a Magyar Nemzeti Bank (MNB) meghosszabbította a tudatos bankszámlaválasztáshoz kötődő, év elején indított „Mennyi az annyi? – Spóroljon a bankszámláján!” fogyasztóvédelmi kampányát. E fogyasztóvédelmi lépés hozzájárulhat a bankszámlák piacának átláthatóbbá tételéhez, illetve – az ügyfelek mobilitásának támogatásával – a bankok közötti árazási és szolgáltatási verseny erősödéséhez.
Inflációt meghaladó áremelésre figyelmeztet az MNB
Az MNB gyorselemzése alapján idén januárban a piaci szolgáltatások éves árindexe a teljes inflációhoz képest jóval magasabban, 9,6 százalékkal emelkedett. Ez jelentős részben arra vezethető vissza, hogy számos bank a tranzakciós illeték megemelését január elejétől teljes mértékben áthárította a lakosságra az ügyfelek tranzakciós díjainak emelésével. A bankkártyás fizetés és a qvik szolgáltatások ugyanakkor továbbra is minden ügyfél számára ingyenesek.
A banki folyószámlával rendelkező lakossági ügyfelek január 31-ig kapták meg egyéni éves díjkimutatásukat hitelintézetüktől.
- Ez postán vagy elektronikusan érkezett, a bankkal megszokott kapcsolattartási forma szerint.
- Számos hazai piaci szereplőnél a díjkimutatás mobilbanki applikációban nem, csak az internetbankban nyitható meg (ezek elérési útvonalát az MNB bankonként most összegyűjtötte),
- és több bank még értesítést sem küldött ennek elérhetőségéről az ügyfeleinek (az értesítőt csak a fő számlatulajdonos kapja meg).
Ha a bank nem küldte meg a fenti határidőig a díjkimutatást, akkor az MNB a fogyasztó kérelmét kivizsgálja, illetve hivatalból is vizsgálódhat.
Az egységes formátumú, közérthető díjkimutatás a bankszámlához, tranzakciókhoz, bankkártyához, folyószámlahitelhez, egyéb szolgáltatásokhoz kötődő díjakat, tranzakciószámokat mutatja be, s összegzi az ügyfél éves összes költségét, illetve (kamat)bevételeit is. A díjkimutatás és az MNB Bankszámlaválasztó programja révén az ügyfelek összehasonlíthatják ezt más számlacsomagok ajánlataival.
Segítséget nyújthat a kalkulátor
A kalkulátorban egyedileg megadhatók a jellemző fizetési szokások, és ezek segítségével kiszámíthatók az adott bankszámlák várható havi és éves összes terhei is. Évente vagy új élethelyzetbe kerüléskor (például munkahelyváltás, GYES) mindenképp ajánlott felülvizsgálni a bankszámlát, illetve a költési szokásokat. Ez alapján dönthető el, hogy érdemes-e a bankon belül új számlacsomagot igényelni, vagy – az akár 13 munkanap alatt végrehajtható egyszerűsített bankváltással új hitelintézettel szerződni.
Az MNB Pénzügyi Navigátor honlapján összeállított tematikus tartalmakból, a jegybank közösségi médiacsatornáin, a vármegyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor Tanácsadó irodákban, illetve az MNB Ügyfélszolgálatán is kapható segítség a bankszámlák kapcsán.
A díjkimutatáshoz, illetve a bankszámlákhoz kötődő kedvezőtlen jelenségek – például az, hogy alig van olyan piaci szereplő, akinél lehetőség van a digitális számlazárásra, miközben az ugyanilyen számlanyitás már a legtöbb helyen biztosított – csökkentik az ügyfelek döntési szabadságát, mobilitási lehetőségeit.


