BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Öngyilkosság, figyelmetlenség, szabályszegés – ezekkel szembesül a MÁV

Tavaly újra emelkedett az olyan vasúti balesetek száma, amelyek nem róhatók fel a vasúttársaságnak, mert a közlekedés többi résztvevőjének hibájából következnek be. Az elmúlt évben ötvenöt halálos áldozatot követelt a figyelmetlenség és a szabályok megszegése, míg negyvenhatan szenvedtek súlyos, nemegyszer csonkolásos sérülést.

A figyelmetlen közlekedés és a KRESZ-szabályok megszegése miatt 76 vasúti átjárós baleset történt, 15-tel több, mint 2023-ban – közölte a MÁV. Ebből 14 követelt emberéletet, és 13 esetben súlyosan megsérültek. Az év első hónapjában, ahogy a tavalyi évben is, minden baleset oka egy-egy rossz emberi döntés volt: a figyelmetlenség és a szabályok megszegése. A MÁV hálózatán 2025-ben eddig hat baleset történt vasúti átjáróban – feleannyi, mint tavaly –, amelyek során két ember életét vesztette, egy súlyos, egy pedig könnyű sérüléssel járt (a tavalyi év azonos időszakában 12 baleset történt, 3 súlyos és 7 könnyű sérüléssel). Mint kiemelték, a MÁV hibájából vasúti átjáróban 2009 óta nem történt halálos baleset.

Fotó: MÁV

Tavaly drámaian sok halálos kimenetelű és súlyos sérüléssel járó baleset oka volt a tiltott vasútüzemi területen való tartózkodás, átkelés. Összesen 66 gázolás történt, amelyek során gyalogosan, kerékpárral és elektromos rollerrel közlekedő személyeket ütött el a vonat.

A villamos felsővezeték okozta áramütés tavaly egy áldozatot követelt, és két esetben súlyos, életveszélyes sérüléseket okozott. Huszonegy utas döntött úgy, hogy az életét kockáztatva leugrik a mozgó vonatról. Az értelmetlen balesetekben összesen 38-an vesztették életüket és 32-en súlyosan megsérültek.

Az öngyilkosság is gyakori ok: a MÁV hálózatán 103 ember vetett véget az életének a síneken, és 15 öngyilkossági kísérlet történt. A MÁV szakértői figyelmeztetnek arra is: 

aki felmászik a vasúti kocsi tetejére, a fizika törvényszerűségei miatt nem kerülheti el a felsővezeték okozta – halálos vagy súlyos, gyógyíthatatlan – égési sérüléseket. 

Egy-egy baleset szerencsétlen kimenetele akár jelentős, elhúzódó helyreállítással járó károkat is okozhat, így az ütközések száma nem feltétlen arányos a vasúttársaság kárelhárításra fordított költségeivel – de mindenképp elrettentő az összegek nagysága. Az útátjárós események következtében a vasúttársaság 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó, 2022-ben megközelítőleg félmilliárd, 2023-ban hozzávetőlegesen 150 millió forintos kárral volt kénytelen számolni. A kárérték 2024-ben megközelítette a 200 millió forintot.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.