BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nekimegy a reklámoknak a magyar hatóság: előveszi a tévéket, a rádiókat és a plakátokat is

A gazdasági reklámok szövegének magyarul kell lennie. A reklámok korábbi ellenőrzése súlyos szabálytalanságokat mutatott.

Reklámtilalmak és nyelvvédelmi szabályok betartását ellenőrzi a fogyasztóvédelmi hatóság – közölte szombaton a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH).

reklámok
Reklámok: a magyar hatóság előveszi a tévéket, a rádiókat és a plakátokat is / Fotó: Kallus György/Világgazdaság

A hatóság a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalokkal együtt, a korábbi évekhez hasonlóan idén is ellenőrzi az általános reklámszabályok és a magyar nyelv védelmét szolgáló előírások betartását.

Reklámok: vizsgálatot indít a magyar hatóság

A modern technikai eszközök széles körű terjedése és a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai alapján indokolt az egyes reklámtilalmak folyamatos ellenőrzése, hiszen a reklámok, mint eladásösztönző eszközök nemcsak befolyásolják, de meg is határozzák a fogyasztók ügyleti döntéseit. A nyelvvédelmi szabályok betartása és ellenőrzése kiemelt fontosságú. Ezek alapján

  • a magyar nyelven kiadott sajtótermékekben,
  • magyar nyelvű rádió- és televízióműsorokban,
  • valamint szabadtéri reklámhordozókon megjelenő

gazdasági reklámok szövegének – beleértve a jelmondatot is – magyar nyelven kell szerepelnie. Kivételt ez alól csak a vállalkozás neve, megjelölése és az árujelző jelent. Emellett az üzletekben és kirakatokban elhelyezett, a fogyasztók tájékoztatását szolgáló közleményeket is magyar nyelven kell megjeleníteni. A gazdasági reklámokhoz hasonlóan ez a követelmény is teljesíthető úgy, hogy az idegen nyelvű szöveg mellett annak magyar megfelelője is szerepel, ugyanolyan jól olvasható módon és legalább azonos méretben.

A fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok a legutóbbi nyelvvédelmi vizsgálat során több mint 300 reklámot és 100-nál is több fogyasztói tájékoztatást és üzletfeliratot ellenőriztek. Az ellenőrzött gazdasági reklámok

12 százalékában tapasztaltak jogsértést.

Összesen 34 televízióműsor, 130 rádióműsor, 49 elektronikus hírközlő hálózaton megjelenő sajtótermék, 67 szabadtéri reklámhordozó, 32 nyomtatott sajtótermék és 5 egyéb reklámhordozó ellenőrzésére került sor. Az egyes ellenőrzött típusok körül a legnagyobb kifogásolási arány a szabadtéri reklámhordozóknál fordult elő, 42%-ban.

Pintér István, az NKFH elnöke elmondta, hogy „a nyelvvédelmi szabályok vizsgálata mellett az idei évben folyamatosan zajló ellenőrzések olyan reklámtilalmak és korlátozások betartásának ellenőrzésére is fókuszálnak, mint az erőszakos, illetve a személyes vagy a közbiztonságot veszélyeztető magatartásra ösztönző reklámok tilalma vagy a környezetet, illetve a természetet károsító magatartásra ösztönző reklámok tilalma.”

De az egyes áruk reklámozására vonatkozó korlátozásokat és tilalmakat is vizsgálni fogják, különös tekintettel a fegyver, lőszer, robbanóanyag és a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök hirdetéseire, valamint a temetkezési szolgáltatások reklámjaira.

Figyelmeztetést adott ki a magyar hatóság: hirtelen összement több termék az egyik legnagyobb boltban – mostantól kevesebbet kapnak a vásárlók
Ismét felütötte a fejét a régi trükk a magyar kiskereskedelemben. Ezúttal az Aldi lépte meg, és ez nem más, mint az úgy nevezett zsugorinfláció, amikor nem az adott termék drágul, hanem a kiszerelése megy össze.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.