Időről időre felmerül a kérdés, bővül-e az úthasználati jogosultságok köre Magyarországon. Különböző szinteken ugyanis megfogalmazódik, hogy szükség lenne új autópálya-matricák bevezetésére.
Ilyen a 365 napos autópálya-matrica is, amely mellett vannak olyanok, akik előszeretettel érvelnek a nyilvánosságban is. Ezért is kereste meg a Világgazdaság az illetékeseket,
hogy hivatalos helyről érkezzen válasz, lesz-e Magyarországon 365 napos autópálya-matrica.
Elöljáróban azt tudni kell, hogy az e-matrica-típusok köre már most is szélesnek mondható Magyarországon. Az országos érvényességnél elérhető
Mindezt pedig kiegészítik a vármegyei érvényességű termékek, amelyekkel az adott vármegye díjköteles gyorsforgalmi úthálózatán lehet közlekedni. Ezek éves határidővel bírnak, azaz a vásárlás időpontjától (decemberi elővásárlás esetén a tárgyév első napjától) a tárgyévet követő év január 31. napján éjfélig biztosítanak úthasználati jogosultságot.
Éppen az éves érvényesség definíciója az, ami nem feltétlenül felel meg mindenkinek. Ugyanis ennek lejárata fix időponthoz, minden év január 31-hez kötött, függetlenül attól, hogy valaki már január 1-jén megvásárolta, vagy csak mondjuk májusban. Az utóbbi esetében az éves autópálya-matrica valós felhasználási ideje nem a lehetséges maximum, vagyis 13 hónap, hanem mindössze kilenc.
Ezt az anomáliát azonban egy 365 napos autópálya-matrica képes lenne orvosolni, ugyanis a lejárata – ahogy az a nevében is szerepel – a vásárlástól számított 365 nap lenne. Ilyen létezik például Szlovákiában és Szlovéniában is, de például Svájc vagy Ausztria már nem kínál ilyet, és a magyar modellhez hasonlóan január 31-én van az éves autópálya-matrica fordulónapja.
Tény, hogy a 365 napos matrica ellen is bőven lehet érvelni. Például sokkal kiszámíthatatlanabbá teszi az országos költségvetés tervezését, hiszen a százmilliárdos nagyságrendű útdíjak így nem egyszerre, hanem töredezetten folynának be a büdzsébe.
Arról, hogy Magyarországon tervezik-e bevezetni a 365 napos matricát, egyértelmű választ kaptunk a kormányzattól. Először a NÚSZ hívta fel arra a figyelmet, hogy az e-matrica-rendszer vonatkozásában a használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló rendelet alapján végzi tevékenységét. Ahhoz, hogy új autópálya-matrica jelenjen meg Magyarországon, ennek a módosítása szükséges.
„Arról, hogy a jogszabály változik-e, és ha igen, akkor milyen tekintetben és mikortól, nem cégünk az illetékes” – húzták alá. Az ÉKM viszont már az, így a tárcához fordultunk azzal a kérdéssel, hogy várható-e olyan fejlesztés, változtatás az autópálya-matrica termékeknél, hogy az éves jogosultság lejárata ne fixen január 31. legyen, hanem 365 nap.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium jelenleg nem tervezi a matricák érvényességének felülvizsgálatát
– válaszolt a szaktárca. Emlékeztetett arra is, hogy az éves jogosultság érvényességi ideje 13 hónap, de részletesebben is kifejtette, miért tartja indokolatlannak egy új autópálya-matrica bevezetését. A minisztérium szerint jelenleg is rendelkezésre áll az a termékválaszték, amelyből minden úthasználó ki tudja választani azt a matricát, amely a saját preferenciáinak leginkább megfelel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.