Drágább lett a behajtás Budapesten, végül a szállított áru vevője fizet
A fővárosi közgyűlés mindössze egy nappal azután már lépett is, hogy egy tavaly december 18-i kormányrendelet lehetővé tette az önkormányzatoknak a behajtási díj szedését. A Budapestre behajtó közúti árufuvarozókat január 1-je óta sújtó, megemelt díj ellen a főváros holnapi közgyűlésen a Fidesz-frakció szót emel, erről Szentkirályi Alexandra, a Fidesz–KDNP fővárosi frakciójának vezetője beszélt kedd reggel az M1-en.

Úgy látja, hogy Budapest vezetése ilyen bevételekkel szeretné befoltozni költségvetése lyukait. Viszont az intézkedés hatásaként a behajtási díj továbbgyűrűzik a fuvarozók által szállított áruk árába, vagyis végső soron a budapestiek drágábban fognak vásárolni. (A javaslat úgy szerepel Szentkirályi Alaxandra Facebook-oldalán hét másik javaslat mellett, hogy „A főpolgármester tárgyaljon a fuvarozókkal a budapesti teherforgalmi díjakról, és az ő észrevételeik alapján terjessze be a módosított rendeletet”.
MKFE: a főpolgármester nem válaszolt
„Számunkra ez nem politikai kérdés, hanem szigorúan szakmai. A behajtási díjjal kapcsolatos január 13-i levelünkkel azonban hiába kerestük meg Karácsony Gergely főpolgármestert, nem válaszolt” – reagált lapunknak Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. Ezt követően fordult ő, valamint a behajtási rendelet megváltoztatásért szintén fellépő (és a buszos vállalkozásokat is nagy súllyal képviselő) NiT Hungary főtitkára, Dittel Gábor a Fidesz–KDNP-frakcióhoz, amellyel megvitatták a kérdést.
Árvay Tivadar magyarázata szerint az az egyik fő gond a behajtási rendelettel, hogy
- az abban meghatározott díj indokolatlanul nagy. Az infláció az MKFE és a NiT számítása szerint a korábbi díjnak legfeljebb az 55-70 százalékos emelését magyarázná, a gyakorlatban azonban 100-200 százalékkal is többet kell fizetni.
- Vannak kivételek is a díjfizetés alól, de ezek rendszerét a két szakmai érdekképviselet nem tartja megfelelőnek.
- Érthetetlen a főváros azon indoklása is, hogy a magas behajtási díjjal tartanák távol a fővárostól a tranzitot, hiszen egy teherautó pusztán azért aligha hajt be a fővárosba, hogy elkerülje a közelében lévő autópályák díját. (Ha mégis megtenné, azt más módon büntethetné a főváros.)
Elképesztő mértékű a díjemelés
„Az új, és bonyolult számítási módszertannal a behajtási hozzájárulások díja drasztikusan megemelkedett: a változás átlagosan háromszoros, de akár ötszörös vagy annál magasabb díjnövekedést is jelenthet a fuvarozóknak.
A díjemelésről semmilyen előzetes tájékoztatást nem kaptak az érintett vállalkozások,
ezért a megbízóiknak sem tudtak róla referálni. A Fővárosi Önkormányzat döntése nélkülözött minden, a jogállami működésben elvárható kiszámíthatóságot, a módosító rendelet tervezete nem került közzétételre, a Fővárosi Közgyűlés 2024. évi utolsó ülésén, a költségvetési napirendi ponttal összefüggésben fogadta el a képviselő-testület. Az új díjtételek bevezetése úgy történt meg, hogy arról gyakorlatilag csak a bevezetés után, 2025 első napjaiban szerezhettek tudomást az érintettek. Az új behajtási rendszerről az érintett szakmai szervezetekkel előzetes egyeztetés nem történt, a kidolgozásáról és várható bevezetéséről az érdekképviseletek kaptak tájékoztatást” – olvasható a NiT honlapján közzétett levélben, amelyet a NiT és az MKFE január 13-án küldött el a főpolgármesternek.
Felkészülni sem volt idő
A módosító indítvány – amelyet Lehoczky Gábor jegyez – szintén nehezményezi, hogy a fenti kormányrendelet után mindössze egy nappal megjelent fővárosi behajtásidíj-rendelet megfogalmazását
- nem előzte meg egyeztetés,
- még tájékoztatás sem,
- az előterjesztés nem is szerepelt a napirendi pontok között,
- arról a költségvetési előterjesztésből lehetett értesülni.
- A hatályba lépéséig rendelkezésre álló két hét a karácsonyi ünnepek miatt nem volt elég a korábbiaknál jóval nagyobb díjakra való felkészülésre.
A tizenhárom oldalas módosító javaslat részletezi a korábbi és az év első napja óta élő díjfizetési rendszer különbségeit.


