BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drágább lett a behajtás Budapesten, végül a szállított áru vevője fizet

Indokolatlanul nagy behajtási díjakat szed a főváros a közúti árufuvarozóktól az év eleje óta a szakmai érdekképviseletek szerint. A január 1-jén hatályba lépett díjszabályozás kedvezményrendszere ráadásul bonyolult. A Fidesz–KDNP-frakció a rendelet módosítását javasolja a főváros holnapi közgyűlésén.

A fővárosi közgyűlés mindössze egy nappal azután már lépett is, hogy egy tavaly december 18-i kormányrendelet lehetővé tette az önkormányzatoknak a behajtási díj szedését. A Budapestre behajtó közúti árufuvarozókat január 1-je óta sújtó, megemelt díj ellen a főváros holnapi közgyűlésen a Fidesz-frakció szót emel, erről Szentkirályi Alexandra, a Fidesz–KDNP fővárosi frakciójának vezetője beszélt kedd reggel az M1-en. 

díj
Túl magasnak tartják a közúti árufuvarozók a behajtási díjat / Fotó: Art Konovalov / Shutterstock

Úgy látja, hogy Budapest vezetése ilyen bevételekkel szeretné befoltozni költségvetése lyukait. Viszont az intézkedés hatásaként a behajtási díj továbbgyűrűzik a fuvarozók által szállított áruk árába, vagyis végső soron a budapestiek drágábban fognak vásárolni. (A javaslat úgy szerepel Szentkirályi Alaxandra Facebook-oldalán hét másik javaslat mellett, hogy „A főpolgármester tárgyaljon a fuvarozókkal a budapesti teherforgalmi díjakról, és az ő észrevételeik alapján terjessze be a módosított rendeletet”.

MKFE: a főpolgármester nem válaszolt

„Számunkra ez nem politikai kérdés, hanem szigorúan szakmai. A behajtási díjjal kapcsolatos január 13-i levelünkkel azonban hiába kerestük meg Karácsony Gergely főpolgármestert, nem válaszolt” – reagált lapunknak Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. Ezt követően fordult ő, valamint a behajtási rendelet megváltoztatásért szintén fellépő (és a buszos vállalkozásokat is nagy súllyal képviselő) NiT Hungary főtitkára, Dittel Gábor a Fidesz–KDNP-frakcióhoz, amellyel megvitatták a kérdést.

Árvay Tivadar magyarázata szerint az az egyik fő gond a behajtási rendelettel, hogy

  • az abban meghatározott díj indokolatlanul nagy. Az infláció az MKFE és a NiT számítása szerint a korábbi díjnak legfeljebb az 55-70 százalékos emelését magyarázná, a gyakorlatban azonban 100-200 százalékkal is többet kell fizetni.
  • Vannak kivételek is a díjfizetés alól, de ezek rendszerét a két szakmai érdekképviselet nem tartja megfelelőnek.
  • Érthetetlen a főváros azon indoklása is, hogy a magas behajtási díjjal tartanák távol a fővárostól a tranzitot, hiszen egy teherautó pusztán azért aligha hajt be a fővárosba, hogy elkerülje a közelében lévő autópályák díját. (Ha mégis megtenné, azt más módon büntethetné a főváros.)

Elképesztő mértékű a díjemelés

„Az új, és bonyolult számítási módszertannal a behajtási hozzájárulások díja drasztikusan megemelkedett: a változás átlagosan háromszoros, de akár ötszörös vagy annál magasabb díjnövekedést is jelenthet a fuvarozóknak. 

A díjemelésről semmilyen előzetes tájékoztatást nem kaptak az érintett vállalkozások,

ezért a megbízóiknak sem tudtak róla referálni. A Fővárosi Önkormányzat döntése nélkülözött minden, a jogállami működésben elvárható kiszámíthatóságot, a módosító rendelet tervezete nem került közzétételre, a Fővárosi Közgyűlés 2024. évi utolsó ülésén, a költségvetési napirendi ponttal összefüggésben fogadta el a képviselő-testület. Az új díjtételek bevezetése úgy történt meg, hogy arról gyakorlatilag csak a bevezetés után, 2025 első napjaiban szerezhettek tudomást az érintettek. Az új behajtási rendszerről az érintett szakmai szervezetekkel előzetes egyeztetés nem történt, a kidolgozásáról és várható bevezetéséről az érdekképviseletek kaptak tájékoztatást” – olvasható a NiT honlapján közzétett levélben, amelyet a NiT és az MKFE január 13-án küldött el a főpolgármesternek.

Felkészülni sem volt idő

A módosító indítvány – amelyet Lehoczky Gábor jegyez – szintén nehezményezi, hogy a fenti kormányrendelet után mindössze egy nappal megjelent fővárosi behajtásidíj-rendelet megfogalmazását

  • nem előzte meg egyeztetés,
  • még tájékoztatás sem,
  • az előterjesztés nem is szerepelt a napirendi pontok között,
  • arról a költségvetési előterjesztésből lehetett értesülni.
  • A hatályba lépéséig rendelkezésre álló két hét a karácsonyi ünnepek miatt nem volt elég a korábbiaknál jóval nagyobb díjakra való felkészülésre.
    A tizenhárom oldalas módosító javaslat részletezi a korábbi és az év első napja óta élő díjfizetési rendszer különbségeit.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.