A fővárosi közgyűlés mindössze egy nappal azután már lépett is, hogy egy tavaly december 18-i kormányrendelet lehetővé tette az önkormányzatoknak a behajtási díj szedését. A Budapestre behajtó közúti árufuvarozókat január 1-je óta sújtó, megemelt díj ellen a főváros holnapi közgyűlésen a Fidesz-frakció szót emel, erről Szentkirályi Alexandra, a Fidesz–KDNP fővárosi frakciójának vezetője beszélt kedd reggel az M1-en.
Úgy látja, hogy Budapest vezetése ilyen bevételekkel szeretné befoltozni költségvetése lyukait. Viszont az intézkedés hatásaként a behajtási díj továbbgyűrűzik a fuvarozók által szállított áruk árába, vagyis végső soron a budapestiek drágábban fognak vásárolni. (A javaslat úgy szerepel Szentkirályi Alaxandra Facebook-oldalán hét másik javaslat mellett, hogy „A főpolgármester tárgyaljon a fuvarozókkal a budapesti teherforgalmi díjakról, és az ő észrevételeik alapján terjessze be a módosított rendeletet”.
„Számunkra ez nem politikai kérdés, hanem szigorúan szakmai. A behajtási díjjal kapcsolatos január 13-i levelünkkel azonban hiába kerestük meg Karácsony Gergely főpolgármestert, nem válaszolt” – reagált lapunknak Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. Ezt követően fordult ő, valamint a behajtási rendelet megváltoztatásért szintén fellépő (és a buszos vállalkozásokat is nagy súllyal képviselő) NiT Hungary főtitkára, Dittel Gábor a Fidesz–KDNP-frakcióhoz, amellyel megvitatták a kérdést.
Árvay Tivadar magyarázata szerint az az egyik fő gond a behajtási rendelettel, hogy
„Az új, és bonyolult számítási módszertannal a behajtási hozzájárulások díja drasztikusan megemelkedett: a változás átlagosan háromszoros, de akár ötszörös vagy annál magasabb díjnövekedést is jelenthet a fuvarozóknak.
A díjemelésről semmilyen előzetes tájékoztatást nem kaptak az érintett vállalkozások,
ezért a megbízóiknak sem tudtak róla referálni. A Fővárosi Önkormányzat döntése nélkülözött minden, a jogállami működésben elvárható kiszámíthatóságot, a módosító rendelet tervezete nem került közzétételre, a Fővárosi Közgyűlés 2024. évi utolsó ülésén, a költségvetési napirendi ponttal összefüggésben fogadta el a képviselő-testület. Az új díjtételek bevezetése úgy történt meg, hogy arról gyakorlatilag csak a bevezetés után, 2025 első napjaiban szerezhettek tudomást az érintettek. Az új behajtási rendszerről az érintett szakmai szervezetekkel előzetes egyeztetés nem történt, a kidolgozásáról és várható bevezetéséről az érdekképviseletek kaptak tájékoztatást” – olvasható a NiT honlapján közzétett levélben, amelyet a NiT és az MKFE január 13-án küldött el a főpolgármesternek.
A módosító indítvány – amelyet Lehoczky Gábor jegyez – szintén nehezményezi, hogy a fenti kormányrendelet után mindössze egy nappal megjelent fővárosi behajtásidíj-rendelet megfogalmazását
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.