Hosszú évtizedek álma válik valóra: elindultak a mohácsi Duna-híd kivitelezési munkálatai. A városi oldalon már javában zajlik a hídfő előkészítése, míg a túlparton, a szigeti oldalon a tereprendezés van folyamatban. A két part között pedig ott horgonyoz a 200 tonna teherbírású Clark Ádám, Közép-Európa legnagyobb úszódaruja, amely kulcsszerepet játszik majd az építkezés során. Ezzel párhuzamosan látványos ütemben halad az 57-es számú főút kétszer két sávossá bővítése, amely közvetlen kapcsolatot teremt majd az autópályától a hídig – számolt be róla a Bama.
A kivitelező, a Duna Aszfalt Út- és Mélyépítő Zrt. egy mini konténervárost épített fel az Indóház utca végén, ez szolgál a projekt logisztikai központjaként és a munkaterület bejárataként. A helyszín szigorúan ellenőrzött: csak engedéllyel és munkavédelmi oktatás után léphet be bárki. A központ közelében található látogatóközpontban a nyilvánosság is megismerkedhet a beruházás részleteivel – többek között egy lenyűgöző maketten keresztül, amely a majdani, 756 méter hosszú híd szerkezetét és arányait mutatja be.
Az építmény különlegessége, hogy három fő elemből áll majd: két ártéri híd és egy mederhíd alkotja a teljes szerkezetet, amely kétszer két sávos, osztott pályás útként, valamint kerékpárúttal készül el.
A mohácsi hídfőnél már befejeződött a próbacölöpözés. Ennek során próbaként furatokat készítettek a földbe, amelyekbe vasbeton cölöpöket helyeztek, majd ezek teherbírását mérték. Az eredmények alapján döntik el, hogy a tényleges cölöpözés milyen paraméterekkel indulhat el. Ugyancsak itt épült meg egy ideiglenes földtöltés, amelynek segítségével a szakemberek a talajsüllyedést és tömörödést vizsgálják – ez elengedhetetlen a hosszú távon biztonságos hídfő kialakításához. A töltésről egyébként impozáns kilátás nyílik a Dunára és a túlparton horgonyzó Clark Ádám úszódarura, amely már önmagában is mérnöki látványosság.
A szigeti oldalon – Újmohács irányában – szintén megkezdődött a terület előkészítése, a bontásokkal párhuzamosan pedig már az új útszakasz nyomvonalának kijelölése zajlik. Az 51-es számú főúttól indulva egy közel 20 kilométeres, kétszer két sávos új út épül, mely Újmohácsig vezet majd. Eközben az 57-es számú főút négysávosításának több szakaszán is folyik a kivitelezés. Lánycsók térségében próbacölöpözések zajlanak, míg Mohács felé haladva a vízmosásoknál rézsűépítések folynak.
A kormányzat eredetileg 389,3 milliárd forintot különített el a 2024 és 2031 közötti időszakra a híd és a hozzá tartozó úthálózat kivitelezésére. Az idei évben 50 milliárd forint áll rendelkezésre, ezt követően évről évre nő a források összege:
Az utómunkálatok és engedélyeztetések finanszírozása további 200 millió forintot igényel a beruházás befejezését követően. A szigeti oldali kétszer két sávos út kivitelezésére plusz 80 milliárd forinttal egészítették ki a keretet. A kivitelezés jelenlegi szakaszában már több tucat szakember dolgozik a helyszíneken, de a nyári hónapokra várhatóan száz fő feletti létszámra bővül a csapat – kizárólag a híd építésén. A mohácsi Duna-híd megépítése nemcsak közlekedési, hanem gazdasági és szimbolikus jelentőséggel is bír: összeköti a térséget, lendületet ad a helyi gazdaságnak, és méltó emléket állít egy történelmi város jövőbe tekintő szándékának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.