BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Románok, lengyelek és bolgárok nyögik a magyar útdíjakat: elképesztő összeget fizetnek be a költségvetésbe

A román, a lengyel és a bolgár cégek fizették be a legnagyobb összeget. Az útdíjbevételek legnagyobb része, 97,5 százaléka a tehergépjárművekhez köthető.

A 2024-es évben több mint 656 milliárd forint folyt be a magyar költségvetésbe a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti járművek úthasználata után. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. adatai szerint a magyar utakat használó külföldi nehézgépjárművek üzemeltetői közel 350 milliárd forintot fizettek be a hazai költségvetésbe 2024-ben.

zalalovo_04 (3)20240108 Zalalövő Kamionforgalom a 86-os főúton fotó Gyuricza Ferenc GYF Zalai Hírlap
teherautó, útdíj, úthasználati díj
Az útdíjbevételek legnagyobb része, 97,5 százaléka a tehergépjárművekhez köthető / Fotó: Gyuricza Ferenc / Zalai Hírlap

„Magyarország fontos európai közlekedési útvonalak metszéspontjában van. A magyar útdíjrendszer alkalmas ezen adottság előnyeinek kihasználására, a magyar útdíjak több mint felét a külföldi fuvarozócégek fizetik meg, és ezt a pénzt a magyar utak felújítására és karbantartására lehet fordítani. A külföldi kamionosok hizlalják a magyar útkasszát” – ismertette Bartal Tamás, a NÚSZ Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Az adatok alapján a külföldi járművek közül kimagaslóan a legtöbbet, közel 132 milliárd forintot a román rendszámú nehézgépjárművek úthasználata után fizették be a külföldi cégek 2024-ben. A második helyen a lengyel, a harmadikon pedig a bolgár díjköteles járművek állnak ebben az összevetésben. Az előbbiek úthasználata után 48 milliárd, az utóbbiak esetében pedig több mint 33 milliárd forint folyt be a magyar államkasszába.

Nagy átalakuláson ment át az e-útdíjrendszer

A megtett úttal arányosan fizetendő e-útdíjrendszer az elindulása óta a legnagyobb mértékű átalakításon esett át a tavalyi év elején. A „szennyező fizet” európai uniós irányelvhez igazodva 2024. január 1-jével bevezették a külsőköltség-díjat, amely a közúti közlekedésnek tulajdonítható levegőszennyezéssel, zajártalommal és szén-dioxid-kibocsátással összefüggésben a felmerülő költségek megtérülését hivatott elérni. A külsőköltség-díj tavaly a 3,5 tonna feletti megengedett legnagyobb össztömegű járművekhez kapcsolódóan befolyt teljes útdíjbevétel mintegy 26 százalékát tette ki. Az e-útdíj másik eleme, amely az útdíjköteles elemi útszakaszok építése, fenntartása, üzemeltetése és fejlesztése tekintetében felmerülő költségek megtérülését célozza, a bevétel 74 százalékát adta.

Szintén 2024-ben sorolták át az elektronikus útdíjrendszerbe a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti autóbuszokat, amelyek üzemeltetői 2024. április 1-jétől már nem e-matrica vásárlásával rendezik az úthasználatuk díját, hanem a HU-GO e-útdíjrendszerben a járművek által megtett út alapján.

Tavaly a nehézgépjárműnek minősülő autóbuszok üzemeltetői valamivel több, mint 16 milliárd forintot tettek hozzá a hazai útdíjbevételekhez, amelynek ez az összeg a 2,5 százalékát teszi ki. Az útdíjbevételek legnagyobb részét, 97,5 százalékát a tehergépjárművek úthasználata után befolyt útdíj adja.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.