BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriási fordulat: mégsem épülhet meg az új Duna-híd Magyarországon, ez áll a háttérben – térkép

A kormányhivatal mindhárom nyomvonalat elutasította. A döntés újabb fordulópontot jelent a régóta húzódó hídépítési ügyben.

Régi vitára tett pontot, legalábbis ideiglenesen, az illetékes kormányhivatal. A Váci Napló szerint megszületett a döntés a új váci Duna-hídról.

vác, duna, híd
Óriási fordulat: mégsem épülhet meg az új Duna-híd Magyarországon / Fotó: Váci Hírlap

Magyarország legújabb dunai átkelőjének helyszínére a vonatkozó tanulmánytervben három útvonal szerepelt:

  • É4-es nyomvonal: az Iskolaváros felől, északról kerülte volna meg Vácot.
  • D1-es változat: az Alsóvároson keresztül, a Burgundia városrésznél metszette volna a Dunát.
  • D2-es nyomvonal: Vác és Sződliget között, délről biztosította volna az átvezetést.

A most idézett friss döntést a főispán, Tarnai Richárd nevében eljáró Cserkúti Szabolcs főosztályvezető hozta meg, aki

egyik nyomvonalra sem adott környezetvédelmi engedélyt.

Az É4-es és D-es nyomvonalak esetében természetvédelmi aggályokat fogalmaztak meg, a D1-es változat pedig a váci műemléki környezet miatt bukott el. Vác város önkormányzata a három lehetőség közül egyébként egyedül a D2-es nyomvonalat támogatta volna. Ez a nyomvonal a város belterületét elkerülve, Sződliget és Vác határában létesített volna új átkelőt.

 

Azonban ezt a lehetőséget a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság elutasította: a tervezett út a budapesti ivóvízellátás egyik stratégiai jelentőségű területén, a surányi vízbázis védőövezetében haladt volna át, amit a hatóság elfogadhatatlannak minősített.

Ugyan a mostani határozat nem zárja ki véglegesen a hídépítés lehetőségét, de egyértelművé teszi: az érintett térség érzékeny környezeti és kulturális öröksége jelentős akadálya a tervezett beruházásnak. „A tervezőknek újra kell gondolniuk a nyomvonalakat, vagy alternatív megoldásokkal kell előállniuk” – írja a váci lap.

Új Duna-híd Magyarországon

Ahogy arról korábban beszámoltunk, régóta várt Duna-híd épülhet Magyarországon. A híd közúti kapcsolatot teremtett volna Esztergom, Vác, Szentendre és a Dunakanyar falvai között. A kormány azzal indokolja az építkezést, hogy a Dunán Budapest és Esztergom között nincs épített átkelési lehetőség, amit orvosolna a projekt.

Egy korábbi, a hirdetmény alapjául szolgáló februári dokumentumból kiderül, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium felhatalmazása alapján eljáró Unitef’83 benyújtotta a váci új Duna-híd és kapcsolódó úthálózatának létesítésére vonatkozó kérelmet és környezeti hatástanulmányt. Ezt bírálták el tehát mostanra.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.