Csalódást keltő teljesítmény van a magyar gazdaság mögött az utóbbi hónapokban. Fél év technikai recesszió után hiába indult meg a növekedés tavaly év végén, ismét megbicsaklott, miután negyedéves alapon 0,2 százalékkal, éves bázison pedig 0,4 százalékkal visszaesett a gazdaság kibocsátása. Annak ellenére, hogy a Központi Statisztikai Hivatal csak június 3-án közli a részletes adatokat, és pár termelési adat nem ismert, szinte biztosra vehető, hogy továbbra is az ipar a legnagyobb visszahúzóerő a növekedésünkben.
A magyar gazdaság húzóágazatának számító szektorok, a jármű- és akkugyártás, több mint egy éve szenvedik meg az erőtlen külső keresletet és az autóipari átalakulás nehézségeit. Ennek számtalan oka van:
Egyszóval az autóipar, amelytől várnánk a fellendülést, átmeneti időket él, és amíg az irány nem lesz egyértelmű, addig a magyar gazdaság is jó eséllyel takaréklángon fog égni.
Rossz ciklikus pozícióban van jelenleg az ipar, de strukturális problémák is bőven akadnak – állítja Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője, aki jelezte, hogy a termelés jóval nagyobb arányban irányul exportra, mint belföldi értékesítésre, tehát meghatározza, hogy milyen a külső kereslet, az meg gyenge, ami szerinte egyébként a belső keresletre is igaz.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a hazai ipar teljesítményének van egy cégspecifikus vonása is: azok a modellek, amelyekbe a Magyarországon jelen lévő akkugyártók beszállítottak, nem voltak sikeresek.
Ilyen volt az elektromos Fiat 500-as, amelynek a gyártását többszöri próbálkozás után leállította a Stellantis, annyira nem volt rá kereslet. A magyar vonatkozása, hogy a gödi Samsung szállította az akkumulátorokat, tehát a dél-koreai cég egy fontos megrendeléstől esett el. Az SK Innovation problémái sokrétűbbek, nemcsak idehaza, globálisan is szenved. Ettől még fájó, hogy a korábban a magyar gazdaság történetében legdrágábbnak számító beruházás oda jutott, hogy már egy éve nem képes felpörgetni a gyártást, és el kellett küldenie a kölcsönzött munkavállalókat.
Török Zoltán ugyanakkor arra is rávilágított, hogy ha az európai autóipari statisztikákat nézzük, tavaly az elektromos autók értékesítése nem esett vissza, tehát egy stagnáló piacon produkált egy nagy zuhanást a magyar akkumulátorgyártás, ami tehát piacvesztésre utal. Mindenesetre hamarosan beléphet a debreceni CATL a termelésbe, a kínai akkugyártó nagyhatalom termékei iránt várhatóan erőteljesebb kereslet lesz. De ahogy a BMW vagy a BYD, úgy a CATL termelése is inkább csak az év utolsó pár hónapjában és jövőre jelenhet meg a GDP-adatokban. A jegybank szerint 2026-ban már 1 százalékponttal emelheti meg a GDP-növekedést a három nagy gyár termelése.
Apró reménysugár, hogy az év elején Németországban már valami mintha megmozdult volna. Ez Magyarország számára különösen fontos lenne, mivel az exportunk 25 százaléka közvetlenül odairányul, tehát az elmúlt időszak hazai nehézségeiben vélhetően a német gazdaság gondjai is megjelennek, ahogy tavaly a harmadik negyedéves GDP-adat után Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is elismerte. Bár az új kormány csak most állt fel, Friedrich Merz gyors döntéseket ígért a gazdaság feltámasztására, és az elektromosautó-eladások már az év elején több mint 53 százalékkal nőttek egy év alatt, a trend pedig azóta is kitartott. Igaz, ebben a tavalyi alacsony bázis is közrejátszik, 2023 decemberében a német kormány egy tollvonással kivezette az elektromos autók állami támogatását, ezután egyből bezuhantak az eladások. Hogy a német fordulat jele több mint pár havi adat, azt a legutóbbi osztrák számok is alátámasztják: Ausztriában olyannyira szárnyaltak áprilisban az e-autó-eladások, hogy már e-autó-boomot emlegetnek. Ráadásul az újautó-eladások 61 százaléka alternatív meghajtású volt.
Török Zoltán nem gondolja, hogy a magyar ipar mélyrepülése kitartana az év égészében, szerinte az év második felétől a szektor már növekedésre is képes lehet, amivel összességében idén stagnálhat.
Elképzelhetőnek tartom, hogy itt vagyunk a mélypont környékén
– válaszolta arra a kérdésre, hogy a német gazdaság és ipar túl van-e a nehézségein. Szerinte a beszerzésimenedzser-indexek is ezt mutatják, ugyan még mindig 50 pont alatt vannak, ami recessziós tartomány, de már nem olyan mélyen, tehát Németország hamarosan tartósan átkerülhet a pozitív tartományba. Azonban még ott van a vámháború, amelynek a hatását még pontosan senki sem tudja felmérni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.