A magyarországi tengeri konténeres intermodális forgalom a várakozásokat meghaladva, 15,1 százalékkal bővült idén az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest – közölte a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ).
A növekedésben jelentős szerepet játszott a gyárépítési hullám, valamint a lakossági fogyasztás élénkülése, különösen a Délkelet-Ázsia felől érkező árukat tekintve. A kilenc, magyar piacon aktív hajóstársaság közül hét társaságnál nőtt a forgalom, míg kettőnél kisebb visszaesés történt, ami a hajóstársasági piac konszolidációjának jele.
A részletes irányforgalmi elemzések alapján világosan látszik, hogy a déli importforgalom továbbra is domináns: a déli kikötők az összes tengeri forgalom 72,1 százalékát adták, míg az északi irány 27,9 százalékkal részesedett. Ez részben annak tudható be, hogy a tavalyi év során kialakított, a Szuezi-csatorna zárása miatt kényszerűen megváltoztatott hajózási útvonalak stabilizálódtak, és
az adriai kikötők ismét megerősödtek szerepükben.
A korábban kedvezőbb elérhetőségű északi kikötők így veszíthettek versenyelőnyükből. Az idei első negyedévében nagy versenyelőnyt jelentett a tengeri fuvarozásnak, hogy a fuvardíjak jelentősen csökkentek. Míg tavaly a tengeri és selyemúti (vasúti) fuvarozási költségek hasonló szinten mozogtak, idén már a vasúti díjak több mint kétszeresét teszik ki a tengeri áraknak.
Ez az árkülönbség az importforgalmat a tengeri szállítás irányába terelte. Arra is kitértek, hogy bár az összesített konténerforgalom pozitív képet mutat, az exportoldal teljesítménye továbbra is gyenge. Ennek főbb okai között szerepel az exporttermékek korlátozott versenyképessége a nem EU-s piacokon, valamint az autóipari szektor visszaesése, amely az exportorientált magyar ipar egyik kulcsterülete.
A gyenge exportadatok ellenére az MLSZKSZ több hajóstársaságnál is növekedést tapasztalt az északi export irányban, ami a piac strukturális átrendeződését is jelezheti. A magyar tengeri konténerforgalom dinamikus bővülése is megerősíti, hogy egyre nagyobb szükség van az intermodális szállítás fejlesztésére.
Mexikót nem zavarja a vámháború, bővíti a legnagyobb kikötőjét
Fennakadás nélkül folytatódik Mexikó legnagyobb kikötője, a manzanilliói bővítése, a kormányzat ugyanis a vámháború ellenére arra számít, hogy növekedni fog a gazdaság és a kereskedelmi forgalom a továbbiakban is. A mexikói kormány célja, hogy az ország csendes-óceáni partján fekvő kikötő legyen Latin-Amerika legforgalmasabbika, ami tízmillió konténer kezelésére lesz alkalmas.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.