BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felkészült a nyári szezonra a Wizz Air – komoly terveket árult el a légitársaság

Nagy tervekről számolt be a magyar gyökerű légitársaság. A Wizz Air 2030-ra ötszáz gépre bővítené flottáját. A vállalat felkészült a nyári szezonra, be is mutatta ennek részleteit.

Közeleg a nyári szünidő és ezzel a légi közlekedés legforgalmasabb időszaka. A légitársaságok többsége már javában készül erre a zsúfolt időszakra. Az elmúlt évek tapasztalataiból kiindulva a Wizz Air is több intézkedést bevezetett, amelyek a minél pontosabb üzemelést igyekeznek biztosítani. A meghozott lépéseket és a nyári járatüzemeltetési kihívásokat háttérbeszélgetésen ismertette a magyar gyökerű vállalat.

Lviv,,Ukraine,-,October,7th,,2020:,Wizzair's,One,Of,The
Wizz Air
áramszünet áramkimaradás áram
A Wizz Air flottája 232 Airbus gépből áll / Fotó: Shutterstock

A cég hétfőn ünnepelte 21. születésnapját. A légitársaság gépeivel tavaly összesen 62,8 millióan utaztak, várakozásaik szerint 2025-ben ez a szám eléri a 75 millió utast. Tavaly 6,5 millió magyar utasuk volt, idén 8 millióra számítanak. A fapados légitársaság 800 útvonallal és 33 bázisvárossal rendelkezik, ezeket 232 Airbus repülőgéppel (melyek átlagéletkora 4,5 év) és 9000 kollégával szolgálják ki. 30 ország több mint 70 célállomására utazhatunk Wizz Airrel, Európán kívül közel-keleti és észak-afrikai desztinációk is elérhetők.

A légitársaság saját bevallása szerint felkészült a nyári szezonra. A járatteljesítési mutató 99,9 százalék, a 3 órát meghaladó késések aránya mindössze 0,4 százalék. Ebbe beleszámítanak az izraeli háború miatti járattörlések, és a nagy spanyolországi áramszünet miatti kimaradások. Ez utóbbi egyébként összesen 20 járat törlését okozta.

Felkészült a nyárra a Wizz Air

A Wizz Air 0–24 órás forródrótot hozott létre a járatüzemeltetési központban, ahol folyamatosan kapcsolatban vannak a földi kiszolgálókkal és az ügyfélszolgálatokkal. Azonban felhívták a figyelmet, hogy az utas számára a valós idejű információkat csak akkor tudják garantálni, ha az ő felületükön keresztül zajlik a foglalás. Ha utazási irodán keresztül történt, akkor ezek az információk az adott utazási irodához jutnak el, és rajta múlik, hogy mikor adja tovább őket.

A gyorsabb reagálást és a késések megelőzését a bővülő repülőgépflotta is lehetővé teszi. A Wizz Air célja, hogy 2030-ra 500 repülőgépesre duzzadjon a flottája. A jelenlegi ütem szerint ez a terv tartható lesz. Ugyanakkor ez azt jelenti, hogy szinte hetente érkezik új gép a rendszerbe, emiatt folyamatosan keresik új alkalmazottaikat is. Őket nemcsak a piacról próbálják toborozni, hanem saját pilótaképző központjuk is működik Nyíregyházán. Érdekesség, hogy egyre gyakrabban a cabin crew tagjai képezik át magukat pilótáknak, erre meg is van a lehetőségük, a vállalat támogatja őket benne. Emiatt az előrelépési lehetőség miatt egyre több férfi jelentkezik cabin crew dolgozónak. 

Sokszor a légitársaságoktól független tényezők is okozhatnak késéseket, mivel számos ország légi irányításának munkájától is függ a repülés kezdete és ideje. Az elmúlt két nyáron ráadásul a világ több pontján is sztrájkokat tartottak a reptéri dolgozók, ez szintén borítja a menetrendet.

A légitársaság a repülések tervezésekor figyelembe veszi a légtér telítettségét, éppen ezért egyre gyakoribbak a reggeli órákban induló Wizz Air-járatok.

A vállalat már alkalmazza a mesterséges intelligenciát:

  • Csetbotja már évek óta működik,
  • Amelia néven tavaly munkába állt a telefonos asszisztense is, „aki” hanghívás során tájékoztatja az utasokat.

A mesterségesintelligencia-alapú asszisztenst és a csetbotot is próbálják felhasználóbaráttá tenni, és a használata sem kötelező. Hamarosan elkészül a megújult applikáció, amely a korábbinál szélesebb körű funkciókkal rendelkezik majd.

Skandináviát erősítik, Ukrajnát figyelemmel kísérik

A Wizz Air is érzékelte a klímaváltozás hatását, ugyanis a korábbi nyári népszerű desztinációk mellett egyre többen választják nyáron az északi országokat is, Magyarországról két év alatt meghétszereződött a nyáron északra repülők aránya.

Az Ukrajnába történő újranyitás kapcsán arról számolt be a vállalat, hogy napirenden van: elkészült a pontos, többlépcsős ütemterv erre vonatkozóan, figyelik a híreket, és ha az orosz–ukrán háború alakulása alapján lehetőség nyílik rá, akkor szeretnének visszatérni Ukrajnába. Ugyanakkor ezt szigorú biztonsági garanciákhoz kötik, nem fognak elhamarkodott lépéseket hozni, és nem fogják sem a munkavállalók, sem az utasok biztonságát veszélyeztetni.

Hozzátették, hogy a lvivi és a két kijevi repülőér infrastruktúrája nem szenvedett jelentős károkat, és az Ukrajnában ragadt repülőgépek nem sérültek. Esetükben azonban a karbantartás elkerülhetetlen lesz, mivel már több mint három éve nem repültek, és a repülésbiztonsági előírásoknak szerint tüzetesen át kell vizsgálni őket, mielőtt újra felszállhatnak. Ezek az szigorú előírások alapján végzett ellenőrzések és karbantartási folyamatok akár több hónapot is igénybe vehetnek.

Korábban a vállalat vezetése úgy döntött, hogy ha a Wizz Air részvényárfolyama 2028-ig bezárólag eléri a 120 fontos célárat , Váradi József, a vállalat magyar vezérigazgatója 100 millió fontos, mai árfolyamon 47,6 milliárd forintos bónuszban részesül. Ennek kapcsán nem bocsátkoztak előrejelzésekbe, de kiemelték, hogy a légitársság jó úton halad, a koronavírus-járvány, az orosz–ukrán háború és az izraeli háború által adott pofonokat sikeresen átvészelte a cég. Az árfolyam a tőzsde keddi nyitásakor 1614 penny, vagyis 16,14 font volt, tehát a 120 fontos cél eléréséhez 7,5-szeres növekedésre lenne szükség.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.