
Ukrajnában kezd légi csatába a Wizz és a Ryanair
Alig kezdte meg Donald Trump amerikai elnök kormányzata Oroszországgal az első puhatolózó megbeszéléseket a béketárgyalások előkészítésére, a Wizz Air és a Ryanair máris egymásnak feszül, hogy minél jobb pozíciókat szerezzenek az ukrán piacnyitás előtt.

Készül a nagy visszatérésre a Wizz és a Ryanair
Mielőtt Vlagyimir Putyin három évvel ezelőtt csapatokat küldött Ukrajnába, az ország a két fapados légitársaság egyik legígéretesebb piaca volt. A két rivális a Covid-járványt követően sebesen növelte kapacitását, s gyorsan Ukrajna két vezető külföldi légitársaságává váltak.
A következő 12 hónapban ötven vadonatúj repülőgépet veszünk át, úgyhogy bőséges kapacitással rendelkezünk majd az ukrán piac kiszolgálásához
– jelentette ki Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója, aki 40 százalékos részesedést célzott meg a szétbombázott ország légi közlekedésében.
A Wizz Air mellett a Ryanair és a kisebb regionális versenytárs Air Baltic SAS is azt ígéri, hogy nem sajnálja majd a pénzt az ukrajnai kapacitások kiépítésére, kellő nagyságrendben telepítenek repülőgépeket és személyzetet is a helyszínre. Valószínűleg mindhárman gyorsabban lépnek majd, mint a helyi versenytárs Ukraine International Airlines, amely pedig vezető szerepet játszott a pandémia előtt az ukrán légiutas-szállításban, ám azóta gyakorlatilag a földön rostokol a flottája.
Ígéretes piactól fosztotta meg a háború az ősriválisokat
A járvány előtti utolsó évben, 2019-ben, a budapesti székhelyű Wizz az ukrán piac 13 százalékát, míg a Ryanair a 7 százalékát birtokolta a Goodbody Aviation adatai szerint, miközben az Ukraine International közel 40 százalékos részesedéssel vezette a piacot.
A Wizz és a Ryanair hat hónapon belül mintegy 1-1 millió ülőhellyel képes növelni a világjárvány előtti éves ukrajnai kapacitását
– véli Dudley Shanley, a Goodbody elemzője.
Azonban mindkét cég kapacitásbővítése akadályokba ütközik.
- A Wizz a Pratt & Whitney hajtóművek kényszerű felülvizsgálása miatt kénytelen Airbus A320-as flottája egy részét folyamatosan kivonni a légi közlekedésből,
 - míg a Ryanair a Boeing elhúzódó szállítási késedelmei miatt fogta vissza növekedési terveit.
 
Bár mindkét vállalat kapacitásgondokkal küzd, de mindkettejük számára túl fontos lehetőség az ukrajnai pozícióépítés ahhoz, hogy kihagyják
– mondta a Bloombergnek Andrew Lobbenberg, a Barclays elemzője.
A Wizz Air negyven új géppel fedné le az ukrán piacot
A Világbank éppen a héten közölte, hogy több mint 500 milliárd dollárra lesz szükség Ukrajna újjáépítéséhez a következő évtizedben. A légi közlekedésben azonban kedvezőbb a helyzet, hiszen az ukrán repülőterek szenvedtek ugyan háborús károkat, a tanúsításokkal és a képzéssel viszont általában lépést tartottak a szolgáltatók, sőt a légitársaságokkal is megőrizték kapcsolataikat.
Váradi szerint
a Wizz negyven új repülőgépet kíván Ukrajnában állomásoztatni, és három év alatt 150 útvonalat vezetne be, amivel az ukrajnai éves kapacitása 15 millió ülőhelyre nőne, azonos szintű lenne a lengyel és a román piaccal.
A 2008-ban az ukrán légi piacra lépett Wizzt tíz évvel később követő dublini székhelyű Ryanair is azt tervezi, hogy amint az ország légtere újra megnyílik, megkezdi a jegyértékesítést, majd hat héttel később elindítja a járatokat – legalábbis ez derült ki Michael O’Leary vezérigazgató januári nyilatkozatából.
Mindössze ennyi idő kell az első járatok feltöltéséhez, már a barátok és családok újraegyesítésére lehetőséget adó legelső napokon is óriási lesz a forgalom
– tette hozzá az ír topmenedzser.
A Wizz Air részvényei 15,8, míg a Ryanairé 9,4 százalékkal drágultak éve eleje óta.
Az Air Baltic is röviddel az újranyitás után meg akar jelenni Ukrajnában, és azonnal megkezdi a bázisépítést. Kezdetben más célállomásokról fognak kapacitást átcsoportosítani – emelte ki Martin Gauss vezérigazgató decemberben.
A légi forgalmi irányítás megkezdte a felkészülést
Miután 2022 eleje óta lezárta a teljes légterét, Ukrajnának persze nem lesz olyan egyszerű például a légi forgalmi irányítást újraindítania, noha a feladatot ellátó UkSATSE szerint a személyzet a felkészülés jegyében már részt vett a szükséges felfrissítő tanfolyamokon.
A Kijev-Boriszpil repülőtér továbbra is fizeti a személyzetet, és rendszeresen karbantartja a berendezéseket, köztük a mozgólépcsőket és a csomagmegőrzőket, mivel a harcok befejezése után hatalmas felgyülemlett keresletre számít az Ukrajnába tartó és onnan induló légiutas- és teherszállító járatok iránt.
Mindennap készülünk a működés esetleges megkezdésére, készen kell állnunk, ha eljön a pillanat
– mondta Szerhij Hizsnyak, a repülőtér kereskedelmi és stratégiai igazgatója.



