Alig kezdte meg Donald Trump amerikai elnök kormányzata Oroszországgal az első puhatolózó megbeszéléseket a béketárgyalások előkészítésére, a Wizz Air és a Ryanair máris egymásnak feszül, hogy minél jobb pozíciókat szerezzenek az ukrán piacnyitás előtt.
Mielőtt Vlagyimir Putyin három évvel ezelőtt csapatokat küldött Ukrajnába, az ország a két fapados légitársaság egyik legígéretesebb piaca volt. A két rivális a Covid-járványt követően sebesen növelte kapacitását, s gyorsan Ukrajna két vezető külföldi légitársaságává váltak.
A következő 12 hónapban ötven vadonatúj repülőgépet veszünk át, úgyhogy bőséges kapacitással rendelkezünk majd az ukrán piac kiszolgálásához
– jelentette ki Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója, aki 40 százalékos részesedést célzott meg a szétbombázott ország légi közlekedésében.
A Wizz Air mellett a Ryanair és a kisebb regionális versenytárs Air Baltic SAS is azt ígéri, hogy nem sajnálja majd a pénzt az ukrajnai kapacitások kiépítésére, kellő nagyságrendben telepítenek repülőgépeket és személyzetet is a helyszínre. Valószínűleg mindhárman gyorsabban lépnek majd, mint a helyi versenytárs Ukraine International Airlines, amely pedig vezető szerepet játszott a pandémia előtt az ukrán légiutas-szállításban, ám azóta gyakorlatilag a földön rostokol a flottája.
A járvány előtti utolsó évben, 2019-ben, a budapesti székhelyű Wizz az ukrán piac 13 százalékát, míg a Ryanair a 7 százalékát birtokolta a Goodbody Aviation adatai szerint, miközben az Ukraine International közel 40 százalékos részesedéssel vezette a piacot.
A Wizz és a Ryanair hat hónapon belül mintegy 1-1 millió ülőhellyel képes növelni a világjárvány előtti éves ukrajnai kapacitását
– véli Dudley Shanley, a Goodbody elemzője.
Azonban mindkét cég kapacitásbővítése akadályokba ütközik.
Bár mindkét vállalat kapacitásgondokkal küzd, de mindkettejük számára túl fontos lehetőség az ukrajnai pozícióépítés ahhoz, hogy kihagyják
– mondta a Bloombergnek Andrew Lobbenberg, a Barclays elemzője.
A Világbank éppen a héten közölte, hogy több mint 500 milliárd dollárra lesz szükség Ukrajna újjáépítéséhez a következő évtizedben. A légi közlekedésben azonban kedvezőbb a helyzet, hiszen az ukrán repülőterek szenvedtek ugyan háborús károkat, a tanúsításokkal és a képzéssel viszont általában lépést tartottak a szolgáltatók, sőt a légitársaságokkal is megőrizték kapcsolataikat.
Váradi szerint
a Wizz negyven új repülőgépet kíván Ukrajnában állomásoztatni, és három év alatt 150 útvonalat vezetne be, amivel az ukrajnai éves kapacitása 15 millió ülőhelyre nőne, azonos szintű lenne a lengyel és a román piaccal.
A 2008-ban az ukrán légi piacra lépett Wizzt tíz évvel később követő dublini székhelyű Ryanair is azt tervezi, hogy amint az ország légtere újra megnyílik, megkezdi a jegyértékesítést, majd hat héttel később elindítja a járatokat – legalábbis ez derült ki Michael O’Leary vezérigazgató januári nyilatkozatából.
Mindössze ennyi idő kell az első járatok feltöltéséhez, már a barátok és családok újraegyesítésére lehetőséget adó legelső napokon is óriási lesz a forgalom
– tette hozzá az ír topmenedzser.
A Wizz Air részvényei 15,8, míg a Ryanairé 9,4 százalékkal drágultak éve eleje óta.
Az Air Baltic is röviddel az újranyitás után meg akar jelenni Ukrajnában, és azonnal megkezdi a bázisépítést. Kezdetben más célállomásokról fognak kapacitást átcsoportosítani – emelte ki Martin Gauss vezérigazgató decemberben.
Miután 2022 eleje óta lezárta a teljes légterét, Ukrajnának persze nem lesz olyan egyszerű például a légi forgalmi irányítást újraindítania, noha a feladatot ellátó UkSATSE szerint a személyzet a felkészülés jegyében már részt vett a szükséges felfrissítő tanfolyamokon.
A Kijev-Boriszpil repülőtér továbbra is fizeti a személyzetet, és rendszeresen karbantartja a berendezéseket, köztük a mozgólépcsőket és a csomagmegőrzőket, mivel a harcok befejezése után hatalmas felgyülemlett keresletre számít az Ukrajnába tartó és onnan induló légiutas- és teherszállító járatok iránt.
Mindennap készülünk a működés esetleges megkezdésére, készen kell állnunk, ha eljön a pillanat
– mondta Szerhij Hizsnyak, a repülőtér kereskedelmi és stratégiai igazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.