Elsőként vizsgálta meg a teljes magyarországi akkumulátor-értékláncot a Magyar Akkumulátor Szövetség egyik munkacsoportja annak érdekében, hogy átfogó képet adjon az akkumulátorcella gyártásából származó hulladékokról, azok kezeléséről és 2035-ig szóló fejlesztés irányairól. A használt akkumulátorok újrahasznosítása lehetőségeit és irányait bemutató tanulmány pénteken lesz elérhető.
A rendelkezésére álló nyilvános adatok szerint 2023-ban több mint 111 ezer tonna akkumulátorhulladék keletkezett Magyarországon, ebből mintegy 54 ezer tonna minősül veszélyes hulladéknak. Az évente keletkező hulladék mennyisége 2035-re a tavalyelőtti 3,7-szeresére nő azt feltételezve, hogy 2030 után már hat akkumulátorcella-gyár működik az országban. Ebből az következik a tanulmány egyik megállapítása szerint, hogy bővíteni kell az összességében ma még elégséges hulladékfeldolgozó kapacitásokat. „Ezek nagysága ma még a keletkező hulladék mintegy százszorosát teszik ki, de bizonyos összetevők kezelése, amelyek akár veszélyes hulladékok is lehetnek, már most sem megoldott” – mutatott rá újságíróknak Kaderják Péter, a szövetség ügyvezetője. Mint elmondta, a lítium-ionos akkumulátorokra összpontosító dolgozat 88-féle hulladékelemet vizsgált meg, ebből háromról állapította meg, hogy az esetében valamilyen fejlesztésre vagy más megoldásra lesz szükség a kezelése érdekében. Egyes leselejtezett akkumulátorok és NMP-bázisú vizes hulladékok esetében a hazai kezelőkapacitás már 2023-ban megközelítette a keletkezett hulladékmennyiséget.
Az említett más megoldás az ártalmatlanítandó anyagféleségnek akár a külföldi kezelését is jelentheti. A vonatkozó uniós és azzal egybecsengő hazai jogszabály ugyanis a gyártónak a tevékenysége nyomán keletkező hulladékról való gondoskodást írja elő a környezet védelme, a hulladék mennyiségének csökkentése és a körforgásos gazdaság kialakítása érdekében, de az adott országon belüli újrahasznosítást nem, hiszen az nem feltétlenül oldható meg, vagy nem gazdaságos.
A szakértők szerint a kiemelt hatósági ellenőrzés mellett a következő intézkedések lesznek indokoltak:
Összességében azonban jó üzlet a használt akkumulátorok hazai feldolgozása a kinyerhető és piacra dobható anyagok miatt – szögezte le Kaderják Péter –, hiszen profitot hoz. Nem véletlen, hogy a tevékenység egyes folyamataira már Magyarországon is létesültek üzemek, és további hazai cégek állnak ugrásra készen a lehetőségek bővülése láttán. A szövetség ügyvezetője szerint azt tudva is jó esélyük van a hazai piaci szereplőknek, hogy – mint egy újságíró felvetette – az érintett kínai feldolgozók e téren is hatalmas lépéselőnyben vannak, ráadásul tavaly magyar részről folyt is velük e tárgyban magas szintű tárgyalás.
A használt akkumulátorok kezelésében lévő üzleti lehetőség azért is fontos – mutatott rá Kaderják Péter –, mert a gyakran hallható aggodalmakkal, vélelmekkel ellentétben nem hullik ránk vissza az itt gyártott akku, hiszen nem kell, hogy mind Magyarországon kerüljön forgalomba.
A hulladékaiban lévő értékesebb alapanyagokért viszont verseny folyik.
Éppen ezért – mint lapunknak leszögezte –, érdemes belföldön továbbfejleszteni a már egyébként is meglévő újrahasznosító iparágat, bár egyes részterületeken szól érv a nemzetközi együttműködés mellett is.
A péntektől nyilvános tanulmány készítői a lítium-ionos akkumulátorok három fő újrahasznosítási irányát vizsgálták – erről Kun Róbert, a szervezet KFI és oktatási munkacsoportjának vezetője beszélt. A pirometallurgiai, a (még nem kiforrott, és Magyarországon meg sem telepedett) hidrometallurgiai és a direkt újrahasznosítást.
A lítiumos mellett vannak más, ígéretesnek mondott akkumulátortechnológiák is, mindenekelőtt a nátriumionos. Ennek gyártása és a gyártás anyagai a hírek szerint nem terhelik a környezetet, az alapanyaguk pedig szinte bárhol és olcsón elérhető. A Világgazdaság e felvetésre reagálva azonban Kun Róbert kijelentette, hogy
Az említett nátriumionos akkumulátor például csak 350 Celsius-fokon működik. Ráadásul folyamatosan üzemben kell tartani, a teljes életciklusa során pedig legfeljebb ötször állítható le. Ez aligha életszerű egy jármű vagy más hétköznapi eszköz esetében, vagyis elég szűk a részpiaca. Az ilyen akku – van is belőle Magyarországon – inkább villamosenergia-rendszerekhez telepített tárolókként lehet hasznos.
A környezeti terhe nem kisebb a lítiumosnál, hiszen a gyártási módja azéval lényegében azonos. Ez utóbbi tény viszont előnyös lehet abból a szempontból, hogy a lítiumos akku gyártósora könnyen átállítható a nátriumosra. Ezt valamely Magyarországon gyártó cég akár meg is lépheti majd, ha megéri számára. A gyártást amúgy is diverzifikálni kell, és az valóban nagy előny, hogy a nátriumos akkumulátorhoz nincs szükség kritikus nyersanyagra.
Egy május 15-i kormányrendelet szerint a nemzetgazdasági miniszternek az energiaügyi miniszter, valamint a kultúráért és innovációért felelős miniszter bevonásával, továbbá valamint a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetőjének közreműködésével szeptember 30-ig előterjesztést kell készíteni az Akkumulátoripari Piacfelügyeleti Hatóság és Kompetenciaközpont kialakításáról. A határozat szerint a célra 2026-ban 6 milliárd 73 millió, 2027-ben pedig 5 milliárd 823 millió forint áll rendelkezésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.