BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drága lehet, ha nem tragédia: a VÉDA felbukkant a vasúti átjáróban

Kiterjesztik a VÉDA kamerarendszert a vasúti átjárókra is. A MÁV első körben hat helyszínen veti be az eszközt. A vasúttársaság fel akar lépni a vasútátjáróban történő balesetek ellen.

Kiterjesztik a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózatot a vasúti átjárókra is – jelentette be a MÁV csoport vezérigazgatója a Siófok-Szabadifürdő egyik átkelőjénél tartott csütörtöki sajtótájékoztatón. Hegyi Zsolt ezt a vasúti piros jelzés presztízsének csökkenésével indokolta – számolt be róla csütörtökön a vasúttársaság.

VMP20250527_VÉDA_kapuk_HAON_008
MÁV, vasúti átjáró
VÉDA
A MÁV és az ORFK Siófokon veti be először a VÉDA rendszert vasúti átjárónál / Fotó: Vida Márton Péter / Hajdú-Bihari Napló

A vezérigazgató kiemelte, hogy a kamerarendszert a MÁV csoport és az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság közös akcióterve alapján telepítik.

Hegyi Zsolt emlékeztetett, hogy az elmúlt években megszaporodtak a halálos balesetek a vasút közúti kereszteződéseiben: nagy részük működő fénysorompóval biztosított vasúti átjáróban történt. Az ilyen balesetek sokszor életet követelnek, komoly anyagi károkat okoznak, a mozdonyvezetőt is hosszú időre traumatizálják, és több ezer embernek okoznak késéseket.

Mint ismertette, 2025-ben 26 baleset történt közúti-vasúti átjáróban, amelynek során nyolcan veszítették életüket. Hozzátette, évente átlagosan 800 félsorompó rúdját törik le, többnyire szabálytalanul közlekedő autósok, ritkább esetben a viharos erejű szél.

Megemlítette, hogy csökkent a vasúti tilos jelzés presztízse. Elmondása szerint a közelmúltban forgattak videót egy közlekedésbiztonsági kampányhoz Budapesten, Angyalföldön, ahol csak a forgatás ideje alatt nyolc autó haladt át a fénysorompó piros jelzésénél.

A rendőrség nyitott az együttműködésre

A közös pilotprojekt keretben az ország hat vasúti átjárójában telepítenek VÉDA rendszert a MÁV költségvetéséből, a rendőrség által üzemeltetve. Az első azért került Siófok-Szabadisóstó állomáshoz, mert ott két komoly baleset is történt 2021-ben.

Óberling József, az ORFK ezredese azt hangsúlyozta, hogy egy vasúti átjáróban csak a közúton közlekedőnek van reális esélye a tragédiák megelőzésére. 2015 óta, amióta a VÉDA rendszer kiépült, jelentősen javult az ország közlekedésbiztonsági helyzete.

„Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a vasúti átjárók is ellenőrizhetők elektronikus úton, már itt se lehet megúszni semmilyen jogsértést” – emelte ki Óberling.

Elmondta, hogy az első helyszínen, Siófokon a tesztmérések megtörténtek, most azt vizsgálják, hogy a készült felvételek megfelelő bizonyító erővel rendelkeznek-e ahhoz, hogy bírságot szabjanak ki a szabálysértőkre közigazgatási eljárásban. A piros jelzésnél történő áthaladás bírsága százezer forint – jegyezte meg. Közölte azt is, a VÉDA rendszer korlátlanul bővíthető, a rendőrség tárt karokkal várja az újabb kamerafelszerelések igényét a vasúttól.

Nem véletlen, hogy a Balaton lett az egyik helyszín, nyáron ugyanis különösen nagy ott a forgalom, közúton és vasúton egyaránt.

A MÁV nem szeretne több tragédiát

A sajtótájékoztató Domina Barnabás történetével zárult, aki 22 éve mozdonyvezető a balatoni vonalon, és ez alatt négy balesete történt. Mint felidézte, a legtragikusabb számára, amikor 2016-ban egy ködös őszi napon, gyorsvonatot vezetve, 100 kilométer/órás sebességgel haladva elgázolt egy idős hölgyet, a férjét pedig elsodorta. Szabálytalanul haladtak át a síneken, mindössze kétszáz méterre a rendes vasúti átjárótól. Amikor a trauma feldolgozása miatti táppénzről visszatért dolgozni, akkor tudta meg, hogy a férj, kikerülve a kórházból, öngyilkosságot követett el a baleset helyszínén.

„Olyan tragédiákról van szó, amelyeket meg lehetne előzni a KRESZ betartásával, és amelyek terhét egy-egy család generációkon át cipeli, és a mozdonyvezetőkre, azok családjára is kihat” – hangsúlyozta.

A sajtótájékoztató végén elhangzott, hogy nem sokkal korábban Budapesten, Sashalomnál egy fiatalember fejhallgatóval, körülnézés nélkül lépett a HÉV elé. Életét már nem tudták megmenteni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.