Kiterjesztik a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózatot a vasúti átjárókra is – jelentette be a MÁV csoport vezérigazgatója a Siófok-Szabadifürdő egyik átkelőjénél tartott csütörtöki sajtótájékoztatón. Hegyi Zsolt ezt a vasúti piros jelzés presztízsének csökkenésével indokolta – számolt be róla csütörtökön a vasúttársaság.
A vezérigazgató kiemelte, hogy a kamerarendszert a MÁV csoport és az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság közös akcióterve alapján telepítik.
Hegyi Zsolt emlékeztetett, hogy az elmúlt években megszaporodtak a halálos balesetek a vasút közúti kereszteződéseiben: nagy részük működő fénysorompóval biztosított vasúti átjáróban történt. Az ilyen balesetek sokszor életet követelnek, komoly anyagi károkat okoznak, a mozdonyvezetőt is hosszú időre traumatizálják, és több ezer embernek okoznak késéseket.
Mint ismertette, 2025-ben 26 baleset történt közúti-vasúti átjáróban, amelynek során nyolcan veszítették életüket. Hozzátette, évente átlagosan 800 félsorompó rúdját törik le, többnyire szabálytalanul közlekedő autósok, ritkább esetben a viharos erejű szél.
Megemlítette, hogy csökkent a vasúti tilos jelzés presztízse. Elmondása szerint a közelmúltban forgattak videót egy közlekedésbiztonsági kampányhoz Budapesten, Angyalföldön, ahol csak a forgatás ideje alatt nyolc autó haladt át a fénysorompó piros jelzésénél.
A közös pilotprojekt keretben az ország hat vasúti átjárójában telepítenek VÉDA rendszert a MÁV költségvetéséből, a rendőrség által üzemeltetve. Az első azért került Siófok-Szabadisóstó állomáshoz, mert ott két komoly baleset is történt 2021-ben.
Óberling József, az ORFK ezredese azt hangsúlyozta, hogy egy vasúti átjáróban csak a közúton közlekedőnek van reális esélye a tragédiák megelőzésére. 2015 óta, amióta a VÉDA rendszer kiépült, jelentősen javult az ország közlekedésbiztonsági helyzete.
„Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a vasúti átjárók is ellenőrizhetők elektronikus úton, már itt se lehet megúszni semmilyen jogsértést” – emelte ki Óberling.
Elmondta, hogy az első helyszínen, Siófokon a tesztmérések megtörténtek, most azt vizsgálják, hogy a készült felvételek megfelelő bizonyító erővel rendelkeznek-e ahhoz, hogy bírságot szabjanak ki a szabálysértőkre közigazgatási eljárásban. A piros jelzésnél történő áthaladás bírsága százezer forint – jegyezte meg. Közölte azt is, a VÉDA rendszer korlátlanul bővíthető, a rendőrség tárt karokkal várja az újabb kamerafelszerelések igényét a vasúttól.
Nem véletlen, hogy a Balaton lett az egyik helyszín, nyáron ugyanis különösen nagy ott a forgalom, közúton és vasúton egyaránt.
A sajtótájékoztató Domina Barnabás történetével zárult, aki 22 éve mozdonyvezető a balatoni vonalon, és ez alatt négy balesete történt. Mint felidézte, a legtragikusabb számára, amikor 2016-ban egy ködös őszi napon, gyorsvonatot vezetve, 100 kilométer/órás sebességgel haladva elgázolt egy idős hölgyet, a férjét pedig elsodorta. Szabálytalanul haladtak át a síneken, mindössze kétszáz méterre a rendes vasúti átjárótól. Amikor a trauma feldolgozása miatti táppénzről visszatért dolgozni, akkor tudta meg, hogy a férj, kikerülve a kórházból, öngyilkosságot követett el a baleset helyszínén.
„Olyan tragédiákról van szó, amelyeket meg lehetne előzni a KRESZ betartásával, és amelyek terhét egy-egy család generációkon át cipeli, és a mozdonyvezetőkre, azok családjára is kihat” – hangsúlyozta.
A sajtótájékoztató végén elhangzott, hogy nem sokkal korábban Budapesten, Sashalomnál egy fiatalember fejhallgatóval, körülnézés nélkül lépett a HÉV elé. Életét már nem tudták megmenteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.