BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Megszereztük az M7-autópálya bővítésének menetrendjét: kiderült, mikor indulhat az építkezés

A kiviteli tervek harmadik negyedévi leszállítása után, még idén megkezdődhetnek az állami kisajátítások az M7-es autópálya mentén – értesült a Világgazdaság. Az utóbbira azért van szükség, mert a fejlesztés miatt Érden több tucat ingatlan útban van, ezért a tulajdonosokkal az államnak egyenként le kell ülnie és megegyeznie a vételárról. Ha minden jól alakul, és nem húzódik el az alkudozás, akkor két és fél év múlva, 2027 harmadik negyedévében elindulhat az M7-es autópálya bővítése.

Az engedélyeztetési eljárás lezárulása után, még idén elkezdődhetnek az állami kisajátítások, és ha azok is eredményesek lesznek, 2027 harmadik negyedévétől már az építési munkálatok is megindulhatnak az M7-es autópálya bővítéséhez kapcsolódóan – tudta meg a Világgazdaság. 

M7-es autópálya
Megszereztük az M7-es autópálya bővítésének menetrendjét: ekkor indulhat meg az építkezés / Fotó: Lakatos Péter / MTI

Ezt tartalmazza az M7-es autópálya bővítése

A kormány még egy 2012-es kormányrendelet alapján nyilvánította az M7-es autópálya Budapest és Balatonvilágos közötti szakaszának 2-szer 3 sávosra bővítését nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek. Időközben azonban az állam átadta a magyar gyorsforgalmi hálózat működtetését és fejlesztési feladatait (az M5-M6 autópálya és pár budapesti elővárosi szakasz kivételével) a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (MKIF). Az állam és a koncesszor közötti koncessziós szerződés az M1-es és M3-as mellett tartalmazta az M7-es bővítését is. Így az MKIF adta be az M0-s és Balatonvilágos közötti szakaszra vonatkozóan a környezeti hatásvizsgálati engedélykérelmet beruházóként.

A beruházásra azért van szükség, mert a nyári hónapokban állandók a torlódások Budapest és a Balaton között. Annak ellenére, hogy a főváros felé megépült korábban a három sáv, a dugók így is egyre gyakoribbak. Ezt a forgalomszámlálási adatok is alátámasztják, Székesfehérvárig az átlagos napi gépjárműszám az elmúlt években rendre 50 ezer körül alakult, ezzel az ország egyik legzsúfoltabb autópályájává vált az M7-es. 

Mivel az utóbbi időben emiatt jelentősen romlott a pálya állapota, ezért különösen jó hír az autósok számára, hogy a beruházás keretében teljes egészében megújul a főpálya, amit kétszer három sávosra bővítenek, és ITS, azaz úgynevezett intelligens leállósávokat építenek hozzá. Az utóbbi lényege, hogy torlódások esetén megnyithatják a forgalom előtt a leállósávot. 

A beruházás az 16+249 kilométerszelvénynél kezdődik és a 90+603-nál ér véget. Ám nem lesz végig háromsávos a pálya: 

  • míg a 16+249 és a 70+500-es szelvény között 2x3+ ITS sávot építenek,
  • addig a 70+500-es szelvény és a 90+603 szelvény között 2x2+ITS sáv kialakítását tervezik. 

Az M7-es autópályát tehát úgy építik meg, hogy a burkolt üzemi ITS sáv egy további sávként megnyitható legyen. Emiatt leállóöblök kialakítása szükséges annak érdekében, hogy a műszaki hibás járművek leállása az ITS sáv megnyitása esetében is biztosítható legyen. A leálló öblök teljes hossza 200 méter, segélykérő telefonok minden második öbölben lesznek.

Még idén meg kell kezdődniük a kisajátításoknak

Ezekben hetekben több fejlesztés által érintett településen zajlik a társadalmi egyeztetés a tervekről, ennek kapcsán lettünk figyelmesek az Érd Településrendezési eszközök módosítása egyszerűsített egyeztetési eljárással című dokumentumra, amely az Elektronikus Térségi Tervezést Támogató Rendszer, azza az E-TÉR honlapra került fel nemrégiben. A teljesen nyilvánosan elérhető anyagban több, eddig nem ismert részletre derült fény. 

A dokumentumokból kiderül, hogy az állami kisajátítások minden bizonnyal Érdet érintik a leginkább, mivel a 70 ezres agglomerációs településen több tucat olyan ingatlan található, amely közvetlenül az M7-es autópálya mentén fekszik. Tehát itt a bővítés miatt a tulajdonosokkal az államnak meg kell egyeznie a következő két és fél évben.

Az Érdmost helyi portál szintén úgy tudja, hogy az állami területszerzés még idén megindulhat. Emlékeztetnek rá, hogy a döntés-előkészítő, illetve környezetvédelmi vizsgálatok még 2023-ban elkezdődtek, az építési engedélyezési folyamat 2025 második negyedévéig lezajlott, a kiviteli tervek pedig a harmadik negyedév végéig fejeződnek be. Ezt követi a szükséges területek állami kisajátítása, ami az idei év harmadik negyedévében kezdődik, és 2027 második negyedévéig tart majd. A kivitelezés előkészítése elvileg 2026-ban kezdődik, és 2027 harmadik negyedévében fejeződik be. 

Bár a kivitelezés elvileg 2031 őszéig tart, úgy értesültek, hogy a kivitelező szeretné korábban befejezni a projektet.

Azt azonban fontos hozzátenni, hogy még az engedélyeztetési eljárás zajlik, így, ahogy az engedélyekbe és a tervekbe, úgy az állami kisajátításba sincs beleszólása a beruházó MKIF-nek, ők csak a kész tervek birtokában kezdhetik meg az előkészületeket. Ez így volt az M1-es bővítése esetén is, amelynek előkészítését 2024 őszén indították el.

A lap arra is rámutat, hogy teljes hosszában, 7600 méteren új zajvédő falat építenek ki, mivel a mostani egyrészt nem megfelelő magasságú, másrészt leromlott, korszerűtlen, és nem csökkenti megfelelően a zajterhelést. Az új fal viszont már korszerű anyagokból készül, a maximálisan kialakítható hatméteres magasságban, megfelel az előírásoknak, és kiépítésével teljesülnek majd az előírt határértékek. Szintén a települést érintő, nagyobb munka az Iparos úti csomópont, amelyet tejesen átépítenek, észak–dél irányban 2 forgalmi sáv plusz egy kanyarodósáv épül ki, dél–észak irányban pedig egy forgalmi sáv és egy kanyarodósáv. A Budapest felőli oldalon gyalog- és kerékpárutat is létrehoznak.

Először az M1-es, aztán jön az M7-es autópálya

Ahogy korábban beszámoltunk róla, idén fontos mérföldkőhöz érkezik a hazai gyorsforgalmi hálózat fejlesztése, ugyanis megkezdődik az M1-es autópálya bővítése, majd következik 2027-ben az M7-es, 2030 után pedig az M3-as autópálya. Még 2024 októberében adott interjút a Világgazdaságnak Németh Tamás, az MKIF vezérigazgatója, aki akkor elmondta, ezek a fejlesztések egy nagyobb, 10 éves fejlesztési sorozat részét képezik.

A sávbővítések és az új építések értéke meghaladja a tízmilliárd euró beruházási költséget, ez a mostani árfolyamon mintegy 4000 milliárd forint. 

Azt ígérte, hogy magas színvonalon fognak dolgozni, ugyanis számukra is létkérdés, hogy jól építsenek. Az M1-es autópálya bővítése 2025 szeptemberében startolhat el, majd 2027-ben az M7-es bővítésével párhuzamosan az M200-as építése is megkezdődik. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.