
Megszereztük az M7-autópálya bővítésének menetrendjét: kiderült, mikor indulhat az építkezés
Az engedélyeztetési eljárás lezárulása után, még idén elkezdődhetnek az állami kisajátítások, és ha azok is eredményesek lesznek, 2027 harmadik negyedévétől már az építési munkálatok is megindulhatnak az M7-es autópálya bővítéséhez kapcsolódóan – tudta meg a Világgazdaság.

Ezt tartalmazza az M7-es autópálya bővítése
A kormány még egy 2012-es kormányrendelet alapján nyilvánította az M7-es autópálya Budapest és Balatonvilágos közötti szakaszának 2-szer 3 sávosra bővítését nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek. Időközben azonban az állam átadta a magyar gyorsforgalmi hálózat működtetését és fejlesztési feladatait (az M5-M6 autópálya és pár budapesti elővárosi szakasz kivételével) a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (MKIF). Az állam és a koncesszor közötti koncessziós szerződés az M1-es és M3-as mellett tartalmazta az M7-es bővítését is. Így az MKIF adta be az M0-s és Balatonvilágos közötti szakaszra vonatkozóan a környezeti hatásvizsgálati engedélykérelmet beruházóként.
A beruházásra azért van szükség, mert a nyári hónapokban állandók a torlódások Budapest és a Balaton között. Annak ellenére, hogy a főváros felé megépült korábban a három sáv, a dugók így is egyre gyakoribbak. Ezt a forgalomszámlálási adatok is alátámasztják, Székesfehérvárig az átlagos napi gépjárműszám az elmúlt években rendre 50 ezer körül alakult, ezzel az ország egyik legzsúfoltabb autópályájává vált az M7-es.
Mivel az utóbbi időben emiatt jelentősen romlott a pálya állapota, ezért különösen jó hír az autósok számára, hogy a beruházás keretében teljes egészében megújul a főpálya, amit kétszer három sávosra bővítenek, és ITS, azaz úgynevezett intelligens leállósávokat építenek hozzá. Az utóbbi lényege, hogy torlódások esetén megnyithatják a forgalom előtt a leállósávot.
A beruházás az 16+249 kilométerszelvénynél kezdődik és a 90+603-nál ér véget. Ám nem lesz végig háromsávos a pálya:
- míg a 16+249 és a 70+500-es szelvény között 2x3+ ITS sávot építenek,
- addig a 70+500-es szelvény és a 90+603 szelvény között 2x2+ITS sáv kialakítását tervezik.
Az M7-es autópályát tehát úgy építik meg, hogy a burkolt üzemi ITS sáv egy további sávként megnyitható legyen. Emiatt leállóöblök kialakítása szükséges annak érdekében, hogy a műszaki hibás járművek leállása az ITS sáv megnyitása esetében is biztosítható legyen. A leálló öblök teljes hossza 200 méter, segélykérő telefonok minden második öbölben lesznek.
Még idén meg kell kezdődniük a kisajátításoknak
Ezekben hetekben több fejlesztés által érintett településen zajlik a társadalmi egyeztetés a tervekről, ennek kapcsán lettünk figyelmesek az Érd Településrendezési eszközök módosítása egyszerűsített egyeztetési eljárással című dokumentumra, amely az Elektronikus Térségi Tervezést Támogató Rendszer, azza az E-TÉR honlapra került fel nemrégiben. A teljesen nyilvánosan elérhető anyagban több, eddig nem ismert részletre derült fény.
A dokumentumokból kiderül, hogy az állami kisajátítások minden bizonnyal Érdet érintik a leginkább, mivel a 70 ezres agglomerációs településen több tucat olyan ingatlan található, amely közvetlenül az M7-es autópálya mentén fekszik. Tehát itt a bővítés miatt a tulajdonosokkal az államnak meg kell egyeznie a következő két és fél évben.
Az Érdmost helyi portál szintén úgy tudja, hogy az állami területszerzés még idén megindulhat. Emlékeztetnek rá, hogy a döntés-előkészítő, illetve környezetvédelmi vizsgálatok még 2023-ban elkezdődtek, az építési engedélyezési folyamat 2025 második negyedévéig lezajlott, a kiviteli tervek pedig a harmadik negyedév végéig fejeződnek be. Ezt követi a szükséges területek állami kisajátítása, ami az idei év harmadik negyedévében kezdődik, és 2027 második negyedévéig tart majd. A kivitelezés előkészítése elvileg 2026-ban kezdődik, és 2027 harmadik negyedévében fejeződik be.
Bár a kivitelezés elvileg 2031 őszéig tart, úgy értesültek, hogy a kivitelező szeretné korábban befejezni a projektet.
Azt azonban fontos hozzátenni, hogy még az engedélyeztetési eljárás zajlik, így, ahogy az engedélyekbe és a tervekbe, úgy az állami kisajátításba sincs beleszólása a beruházó MKIF-nek, ők csak a kész tervek birtokában kezdhetik meg az előkészületeket. Ez így volt az M1-es bővítése esetén is, amelynek előkészítését 2024 őszén indították el.
A lap arra is rámutat, hogy teljes hosszában, 7600 méteren új zajvédő falat építenek ki, mivel a mostani egyrészt nem megfelelő magasságú, másrészt leromlott, korszerűtlen, és nem csökkenti megfelelően a zajterhelést. Az új fal viszont már korszerű anyagokból készül, a maximálisan kialakítható hatméteres magasságban, megfelel az előírásoknak, és kiépítésével teljesülnek majd az előírt határértékek. Szintén a települést érintő, nagyobb munka az Iparos úti csomópont, amelyet tejesen átépítenek, észak–dél irányban 2 forgalmi sáv plusz egy kanyarodósáv épül ki, dél–észak irányban pedig egy forgalmi sáv és egy kanyarodósáv. A Budapest felőli oldalon gyalog- és kerékpárutat is létrehoznak.
Először az M1-es, aztán jön az M7-es autópálya
Ahogy korábban beszámoltunk róla, idén fontos mérföldkőhöz érkezik a hazai gyorsforgalmi hálózat fejlesztése, ugyanis megkezdődik az M1-es autópálya bővítése, majd következik 2027-ben az M7-es, 2030 után pedig az M3-as autópálya. Még 2024 októberében adott interjút a Világgazdaságnak Németh Tamás, az MKIF vezérigazgatója, aki akkor elmondta, ezek a fejlesztések egy nagyobb, 10 éves fejlesztési sorozat részét képezik.
Azt ígérte, hogy magas színvonalon fognak dolgozni, ugyanis számukra is létkérdés, hogy jól építsenek. Az M1-es autópálya bővítése 2025 szeptemberében startolhat el, majd 2027-ben az M7-es bővítésével párhuzamosan az M200-as építése is megkezdődik.




