BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az elmúlt évtized legjelentősebb felújítása jön: hetekre bezár az egyik legnagyobb pályaudvar

A nyári szabadságolások legsűrűbb időszaka után folytatódik az egyik legnagyobb pályahálózatának felújítása, ezért augusztus 25-én 4 hétre bezár a központi állomás: a megszokott járatok átmenetileg nem ide érkeznek és nem innen indulnak. A Keleti pályaudvar kieső vonatforgalmának pótlása érdekében az érintett térségek helyközi VOLÁN-járatait javasolja a MÁV.

Hazánk egyik legnagyobb vonatforgalmat lebonyolító vasúti csomópontján, a Keleti pályaudvaron a 2019-es felújítást követő legnagyobb beruházást hajtja végre a MÁV. A vasúttársaság közleményéből kiderült, hogy a beavatkozások nagyobb része a műszaki, kisebb része az utasforgalmi tereket érinti.

Budapest,,Hungary,-,May,13,,2016:,Facade,Of,Keleti,Station
A Keleti pályaudvar teljes lezárására során olyan munkákra kerül sor, amelyeket csak a vonatforgalom teljes szüneteltetésekor lehet elvégezni / Fotó: Shutterstock

A szeptember 20-ig tartó teljes forgalomszünetelés során éjjel-nappal dolgoznak majd a szakemberek és a munkagépek, így megvalósul számos megbízhatóságot javító és a pályasebesség emelését lehetővé tévő karbantartás: síneket, váltókat és több mint kétezer talpfát is cserélnek; ágyazatot pótlunk és három kilométernyi szakaszon ágyazatrostálást végeznek; 14 kilométeren szabályozzák a vágányokat; mintegy 16 kilométeren pedig a felsővezetéki hálózatot javítják. Emellett a pályaudvar üzemi és utasforgalmi területeit ellátó elektromos elosztóberendezések karbantartását és cseréjét, valamint ezek távfelügyeleti rendszerbe kötését is tervezzük. Átépítik az 1. és 2. vágányok közötti peront, az összes perontetőn, valamint a peronok járdáin is javításokat végeznek.

Ezért most kezdik a felújítást

A szeptember elejétől erősödő munkahelyi és iskolai ingázás ideiglenes forgalmi rendjének megszervezésére több megoldás is rendelkezésre áll, mint a nyáron hagyományosan erős távolsági forgalom átirányítására, így a beruházásokat tudatosan időzítettük az iskolai szünet végéhez.

Az ideiglenes forgalmi rend kínálta lehetőségek minél pontosabb megismerése és minél teljesebb kihasználása érdekében arra kérjük tisztelt utasainkat, hogy ebben a néhány hétben ne megszokásból utazzanak, indulás előtt tájékozódjanak a MÁV-csoport hivatalosan felületein. A győri fővonal járatai a Keleti pályaudvar helyett Budapest-Kelenföldről indulnak, és oda is érkeznek. Kelenföld vasútállomás és a Keleti pályaudvar között az M4-es metróval utazhatnak.

A Budapest–Miskolc közötti InterCityk, valamint a Tisza-tó sebesvonat a Keleti pályaudvar helyett a Nyugati pályaudvarról indul, és oda is érkezik. Az InterRégiók és az S80-as vonatok a Keleti helyett Kőbánya felsőről indulnak, és oda is érkeznek. A belváros felé rugalmasabb eljutási lehetőségek biztosítása érdekében pótlóbuszok közlekednek Kőbánya felső és a Puskás Ferenc Stadion metróállomás között.

A pécsi és a kaposvári InterCityk fővárosi végállomása Budapest-Kelenföldre kerül át. A korlátozás ideje alatt az S76-os vonatok egy része meghosszabbított útvonalon, Pilisvörösvár–Pécel között közlekedik, átszállási lehetőséget biztosítva az M3-as metróra. A Nyugati pályaudvar leterheltségének, forgalmának enyhítése érdekében az S21-es vonatok jellemzően Kőbánya-Kispest állomáson fordulnak.

A 400-450 szakember közreműködésével és számos munkagép, vasútüzemi és közúti jármű igénybevételével tervezett szerelési munkák eredményeként a Keleti pályaudvaron javulni fog a berendezések üzembiztonsága, jelentősen csökken majd a meghibásodások, az üzemzavarok száma. A vágányokon, a váltókon (kitérőkön) és a felsővezetéki hálózaton végzendő munkálatok jelentős mértékben javítani fogják a pályaudvarra érkező és onnan induló vonatok menetrendszerű közlekedését, azaz a pontosságot, kiszámíthatóságot is. A vasúti pályán végzett munkáknak köszönhetően – az előírt őszi utószabályozásokat követően – visszaemelik a pályára engedélyezett sebességet a fővágányokon, a nyílt vonalon, továbbá a mellékvágányokon is megszüntetik a korlátozások jelentős részét, ez azért is fontos, mert a sebességkorlátozások átlagosan másfél perces késéseket okoznak. Csökkenni fog a tolatási, kocsirendezési műveletek ideje, így megnő a pályaudvar kapacitása, csökkenek a feltorlódások.

A teljes lezárást követően a vágányzárat, jelentős forgalomkorlátozást nem igénylő munkák, karbantartások folytatódni fognak a Keletiben az utasforgalom fenntartása, annak lehető legcsekélyebb zavarása mellett.

A Keleti pályaudvar teljes lezárására során olyan munkákra kerül sor, amelyeket csak a vonatforgalom teljes szüneteltetésekor lehet elvégezni, amikor a pályaudvar infrastruktúrája szabadon hozzáférhető, valamint a rendelkezésre álló, a MÁV saját forrásából finanszírozott mintegy 4,4 milliárd forintos költségkeretet is hatékonyan lehet felhasználni.

Ezt tudjuk használni a Keleti helyett

A pályaudvar kieső vonatforgalmának pótlása érdekében az érintett térségek helyközi Volán-járatait javasolják használni, illetve a BKK-val egyeztetve készülnek a fővárosi járatok sűrűbb közlekedésére, jegyelfogadásra is, így utasaik a számukra kedvezőbb eljutási lehetőségek közül tudnak majd választani.

A földszinten csak a kormányablak és a rendőrség üzemel a csarnokban végzett munkálatok miatt. A belföldi és a nemzetközi jegyértékesítés és az ügyfélszolgálat az Utascentrumban lesz elérhető, amely a munkálatok ideje alatt, augusztus 25-től szeptember 20-ig az aluljáró szint felől lesz megközelíthető – kiépített biztonságos, fedett folyosón keresztül. Valamennyi jelenlegi Utascentrum szolgáltatás elérhető marad, de a csoportos utazások szervezése és a jegyátvétel is biztosított lesz. Fontos, hogy

  • a jegykiadó automaták,
  • valamint a 9. vágány melletti Prémium váró (Premium Lounge),
  • és a csomagmegőrző automaták

nem lesznek elérhetők ebben az időszakban.

A több hónapos egyeztetések során kialakuló módosított menetrendek, hirdetmények az online felületeinken – MÁV és MÁV+ app, EMMA, jegy.mav.hu – legkésőbb augusztus 10-től lesznek elérhetők, és akkortól lehet a vonatokra keresni az új menetrendek alapján. Erről időben újabb tájékoztatást ad a MÁV a megszokott felületein. Alternatív utazási javaslatokkal is készülnek a közösségi közlekedést választók számára.

A vonatokat és az alternatív járatokat, azok összehangoltságát, valamint az utasforgalmat is folyamatosan figyelemmel kísérik, így az első napok tapasztalatai alapján még a szeptemberi iskolakezdés előtt javítani, igazítani tudják a forgalmi rendeket, menetrendeket, szükség szerint az Országos Haváriaközpont munkatársai is beavatkoznak az alternatív járatok közlekedésébe. A pénztári forgalmak alakulását fokozottan figyelik, és amennyiben szükséges a rendelkezésre álló erőforrások tükrében biztosítanak pénztári erősítést, nyitvatartás hosszabbítását is akár.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.