BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiába a támogatás, a magyarok félnek vállalkozni – megdöbbentő számok a vállalkozói kedvről

Önbizalomhiány, kudarctól való félelem és a biztonság keresése akadályozza az új vállalkozások születését. Miközben a már működő hazai vállalkozások stabil és ellenálló bázist alkotnak, az új cégek alapítása iránti kedv továbbra is alacsony Magyarországon. A felnőtt lakosság mindössze 8,7 százaléka tervezi, hogy a következő három évben vállalkozásba kezd.

Magyarországon a vállalkozási hajlandóság egy alapvető kettősséget hordoz: miközben a már működő vállalkozások bázisa rendkívül stabilnak és ellenállónak bizonyul, addig a cégalapítási kedv és a kockázatvállalási hajlandóság feltűnően alacsony – írja az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány legfrissebb elemzésében.

Fiatal magyar üzletember gondolkodik vállalkozásindításon, magyar Businessmen,Bankrupt,From,Recession,,Lose,Global,Business,Competitiveness,,Chart,Thevállalati csőd
Üres iroda és zárt ajtó – alacsony a vállalkozási kedv Magyarországon, hiába a kormányzati ösztönzők, a magyarok félnek vállalkozni / Fotó: Shutterstock

Stabil cégek – kevés új vállalkozás

Az Oeconomus Gazdaságkutató friss elemzése rávilágít a magyar vállalkozási környezet ellentmondásaira:

  • a már működő cégek bázisa stabil és ellenálló,
  • a vállalkozáslapítási kedv viszont rendkívül alacsony,
  • Magyarország a korai fázisú vállalkozások számában a globális mezőny alsó harmadában van.

A kudarc réme és az önbizalomhiány bénít

A felmérés szerint a vállalkozási kedvet leginkább pszichológiai tényezők rontják:

  • csak 36 százaléknyian érzik úgy, hogy megvan a szükséges vállalkozói tudásuk és képességük,
  • Szintén 36 százaléknyian kifejezetten félnek a kudarctól,
  • a fiatalabb korosztályok – különösen az egyetemisták – még inkább elutasítóak az önálló vállalkozással szemben.

A fiatalok inkább az alkalmazotti pályát választják

A kutatás szerint a 18–23 évesek, azaz az egyetemisták:

  • 71 százaléka az alkalmazotti létet választja a diploma után,
  • ez 5 százalékponttal magasabb a globális átlagnál (66 százalék),
  • a vállalkozásindítás náluk ritka kivételnek számít, nem tömeges cél.

A magyar felnőtt lakosság 8,7 százaléka tervezi, hogy a következő három évben saját vállalkozásba kezd. 

A nemzetközi trendekkel összhangban a vállalkozásalapításban itthon a 25–34, illetve a 35–44 éves korosztály a legaktívabb, ám a fiatalabb generációk esetében kifejezett óvatosság figyelhető meg. A magyar egyetemisták (alapvetően a 18–23 éves korosztály) elsöprő többsége, 71 százaléka az alkalmazotti pálya kiszámíthatóságát választja a diploma megszerzése után, ami meghaladja a 66 százalékos globális átlagot.

Míg a korai fázisú vállalkozói aktivitás a globális mezőny alsó harmadába sorolja Magyarországot, addig a legalább három és fél éve működő vállalkozások 6,9 százalékos aránya (EBO) a rangsor 18. helyét jelenti, ami a felső harmadba tartozó, stabil pozíciót jelez.

A vállalkozói ökoszisztéma élénkítésére számos nemzetközi jó gyakorlat létezik. Éppen erre irányul itthon például a Pénziránytű Alapítvány tevékenysége: ingyenes tananyagokat fejlesztenek általános és középiskolások számára, amelyek érthetővé teszik a pénzügyek és a gazdaság működését.

Felmérték: kicsi helyett nagyot is mernek a hazai vállalkozások kormányzati segítséggel

A működési stabilitásra koncentrálnak jelenleg a hazai vállalkozások, emellett beruházásokat és munkaerő-felvételt is terveznek. Az EY felmérése alapján a legnagyobb kihívások közé a vállalkozások a szabályozói környezet összetettségét sorolják, a munkaerőhiány, valamint a nagy piaci verseny mellett.



 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.