Magyarországon a vállalkozási hajlandóság egy alapvető kettősséget hordoz: miközben a már működő vállalkozások bázisa rendkívül stabilnak és ellenállónak bizonyul, addig a cégalapítási kedv és a kockázatvállalási hajlandóság feltűnően alacsony – írja az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány legfrissebb elemzésében.
Az Oeconomus Gazdaságkutató friss elemzése rávilágít a magyar vállalkozási környezet ellentmondásaira:
A felmérés szerint a vállalkozási kedvet leginkább pszichológiai tényezők rontják:
A kutatás szerint a 18–23 évesek, azaz az egyetemisták:
A magyar felnőtt lakosság 8,7 százaléka tervezi, hogy a következő három évben saját vállalkozásba kezd.
A nemzetközi trendekkel összhangban a vállalkozásalapításban itthon a 25–34, illetve a 35–44 éves korosztály a legaktívabb, ám a fiatalabb generációk esetében kifejezett óvatosság figyelhető meg. A magyar egyetemisták (alapvetően a 18–23 éves korosztály) elsöprő többsége, 71 százaléka az alkalmazotti pálya kiszámíthatóságát választja a diploma megszerzése után, ami meghaladja a 66 százalékos globális átlagot.
Míg a korai fázisú vállalkozói aktivitás a globális mezőny alsó harmadába sorolja Magyarországot, addig a legalább három és fél éve működő vállalkozások 6,9 százalékos aránya (EBO) a rangsor 18. helyét jelenti, ami a felső harmadba tartozó, stabil pozíciót jelez.
A vállalkozói ökoszisztéma élénkítésére számos nemzetközi jó gyakorlat létezik. Éppen erre irányul itthon például a Pénziránytű Alapítvány tevékenysége: ingyenes tananyagokat fejlesztenek általános és középiskolások számára, amelyek érthetővé teszik a pénzügyek és a gazdaság működését.
Felmérték: kicsi helyett nagyot is mernek a hazai vállalkozások kormányzati segítséggel
A működési stabilitásra koncentrálnak jelenleg a hazai vállalkozások, emellett beruházásokat és munkaerő-felvételt is terveznek. Az EY felmérése alapján a legnagyobb kihívások közé a vállalkozások a szabályozói környezet összetettségét sorolják, a munkaerőhiány, valamint a nagy piaci verseny mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.