BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Családi vállalatok új pályán: rekordra ugrott az innovációs kedv

Az elmúlt fél évben valósággal kilőtt a K&H innovációs indexe. A mutató történetének legmagasabb értékét érte el, 35 ponton, ami az előző fél évhez képest 12 pontos emelkedés. Mindez különösen annak fényében jelentős, hogy a nem családi vállalkozások esetében nagyobb csökkenés mutatkozik az előző mérési ciklushoz képest, 5 pontos mérséklődéssel mindössze 24 pontot mért a kutatás.

A K&H innovációs indexe félévente vizsgálja meg a 300 millió forintot meghaladó árbevételű magyarországi vállalkozások innovációra való hajlandóságát és törekvéseit, amelyben külön szerepet kapnak a családi vállalatok. 

mutató
Soha nem állt ilyen magasan a K&H innovációs mutatója / Fotó: Kallus György

A kutatás négy témakör mentén vizsgálja az adatokat: megvalósult-, tervezett- és digitális innovációra, valamint innovációs stratégiára. Az adatokból látható, hogy a családi vállalatok körében mind a négy területen legalább 10 ponttal megugrottak az értékek az elmúlt fél évben, de a legkiemelkedőbb a digitális innováció: e területen 15 pontos emelkedést mért a kutatás, elérve a 42 pontot, míg a nem családi vállalatok stagnálnak 34 ponton.

A K&H vállalati portfóliójának mintegy felét adják a családi vállalkozások, ezért örömteli látni, hogy ők is egyre jobban felismerik az innováció jelentőségét, hiszen a jelenlegi turbulens gazdasági helyzetben ez akár a túlélés záloga is lehet számukra. Különösen fontos terület a digitális innováció, mert a digitalizációba való beruházással jelentős költségeket tudnak ezek a vállalatok megtakarítani

– értékelt Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központjának vezetője.

A betervezett, de még megvalósításra váró innovációk esetében van a legnagyobb eltérés a családi és nem családi tulajdonú cégek esetében, itt 13 pontos különbség van a két szegmens alindexének értékei között. Érdekesség, hogy míg az előbbiek esetében növekvő tendencia látható, utóbbiak esetében jelentős, 5 pontot meghaladó csökkenést mért a kutatás. A már megvalósított innovációs beruházások esetében is hasonló a helyzet, a családi vállalatok esetében 10 pontos növekedés látható, így jelenleg 34 ponton áll a mutató, míg a nem családi cégeknél 8 pontos bezuhanással 23 ponton.

Az innovációs stratégia fontossága az elmúlt félévben a nem családi cégek esetében nem változott (35 pont), azonban a családi vállalkozások esetében tíz ponttal emelkedett ennek a jelentősége, így elérte a 40 pontot. 

Innováció előre megírva

Ez azt jelenti, hogy javult a cégvezetők fejében saját vállalatuk innovativitásának megítélése, valamint növekedni tudott az írott innovációs stratégia szerepe is ezeknél a vállalatoknál. „Az innovációs stratégia megléte kulcsfontosságú egy vállalat életében, hogy egy szisztematikus, folyamatos fejlődést tudjon produkálni – állapítja meg a kutatás. Válaszadáskor a cégvezetők összevetik a vállalatuk elmúlt két évében megvalósult innovációkat az előttük álló két évre tervezettel, hogy egy általánosabb képet tudjanak adni arról, hogy a cég életében az innováció mennyire valósul meg az erre kialakított stratégia mentén. A tíz pontos emelkedés és stratégiai alapokon nyugvó fejlesztések térhódítása üdvözlendő jelenség a családi vállalatok körében” – tette hozzá a szakember.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.