BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Egyszer csak fontossá válhat Magyarország számára, kinek a kezén van Odessza – egy Mol-nyilatkozat mutatja

A Mol szívesen férne hozzá az ukrajnai Odessza kikötőjéhez, amelyen keresztül akár nem orosz olajat is hozhatna Magyarországra a vállalat Bloombergnek nyilatkozó illetékese szerint. Az olajimport új útvonalát azonban nem volna könnyű kiépíteni. Inkább elméleti, mintsem gyakorlati a lehetőség.

A Mol az ukrajnai Odessza kikötőjéből induló vezetéket tartja a legjobb diverzifikációs lehetőségnek a Bloomberg cikke szerint. A társaságot bírálatok érik az orosz energiától való erős függése miatt, a Mol azonban keresi az olajimport új forrásait és irányait.

olajimport
Új útvonala lehet a magyar olajimportnak

Nem indul be könnyen az új olajimport

A vállalat hozzá szeretne férni az Odessza és Brodi közötti kőolajvezetékhez, amely Ukrajna fekete-tengeri kikötőjétől a lengyel határ közeléig fut. Ezen számos globális termelőtől a tengeren érkező olajat szállíthatna Szabó Szabolcs Pál, a Mol értéklánc-menedzsmentért felelős alelnöke szerint. Az olaj ezután a Barátság kőolajvezeték déli ágán juthatna el Magyarországra, ahová jelenleg is a Barátságon érkezik az orosz olaj. Az Odessza–Brodi vezeték az ukrán–lengyel határ közelében csatlakozik a Barátságba. Az odesszai vezeték

  • a regionális,
  • az uniós
  • és az ukrán

ellátásbiztonságot is szolgálná a Mol illetékese szerint. (Az odesszai vezeték használatának lehetőségéről először a G7 írt, egy hete.)

Magyarország 2022-ben mentesült az Európai Unió orosz nyersolajtilalma alól, mert nem rendelkezik tengerparttal. Így továbbra is vásárolhat orosz nyersolajat a Barátságon. Az országra azonban nyomás nehezedik – emlékeztet a Bloomberg –, hogy fokozatosan állítsa le ezeket a szállításokat, mert az Európai Unió 2027-től meg kívánja szüntetni az Oroszországból érkező energia importját.

Azonban az ukrán infrastruktúrához való csatlakozás sem lenne egyszerű, mivel Odessza gyakori célpontja az orosz rakétatámadásoknak, a jelenleg üzemen kívüli csővezetéken pedig hatalmas beruházásokra lenne szükség. A Fekete-tengert is erősen aknásították az ukrán partok közelében, amióta Oroszország 2022-ben lerohanta nyugati szomszédját. Az elmondottakból következően inkább elméleti lehetőségről van szó tehát, mint gyakorlatiról. 

Valódi alternatíva kell

A hírügynökség úgy fogalmaz, hogy a vezeték használatba vétele politikai akrobatikát is igényelne az oroszbarát magyar miniszterelnöktől, Orbán Viktortól, aki felszólította az EU-t, hogy csökkentse Ukrajna támogatását és szüntesse meg az Oroszországgal szembeni szankcióit. „Orbán Viktor számos energiaügyi megállapodást kötött Moszkvával, és jelenleg azzal kampányol az újraválasztásáért, hogy blokkolja Ukrajna EU-csatlakozását” – olvasható.

A Mol szeretné, ha az EU és más érintett országok részt vennének az odesszai kőolajvezeték újraindításában, ami a vállalat szerint Szerbia számára is alternatíva lehet az orosz olajjal szemben. Magyarország és Szerbia között épül kőolajvezeték. „Ha az EU ragaszkodik ahhoz, hogy a régió feladjon egy megbízható ellátási útvonalat, akkor szerepet kell játszania egy valódi alternatíva létrehozásában” – mondta Szabó Szabolcs Pál.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.