BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

600 milliós tőkeinjekcióval gyorsítja a Kuube okospadjainak nemzetközi terjeszkedését a Hiventures (X)

A Hiventures 600 millió forintos befektetéssel száll be a napenergiával működő okos utcabútorokat fejlesztő Kuube Hungary Kft.-be a Divat & Design Tőkealapon keresztül. A magyar fejlesztésű „smart city” megoldások mögé 2024-ben a Foxconn komáromi üzeme is beállt gyártópartnerként, így a cég most már ipari léptékben tudja skálázni az okospadok termelését. A cél: a Kuube-ból néhány éven belül világszinten ismert márkát építeni.

A 2020-ban alapított Kuube ma már több mint 15 országban van jelen: a cég okospadjai és fedett „smart hubjai” Tokióban, Bangkokban, Manilában, Kanadában és Bruneiben éppúgy megtalálhatók, mint magyarországi kis településeken vagy egyetemi kampuszokon. A vállalat olyan off-grid, azaz az elektromos hálózattól független köztéri bútorcsaládot fejleszt, amely a technológia, a dizájn és a fenntarthatóság metszéspontjában születik.

Gallai Máté Kuubes Ügyvezető / okospad
Gallai Máté a Kuube Hungary Kft. ügyvezetője – Fotó: Hajdu Gréta / Forrás: VG 

Napenergiás okospad, amelyből találkozási pont lesz

Gallai Máté ügyvezető elmondása szerint az ötlet „szó szerint a semmiből” jött: a csapat azt kereste, hogyan lehetne a régóta ismert köztéri padfelületeket újragondolni, és sokkal sokoldalúbban kihasználni. Az első lépés az volt, hogy napelemeket helyeztek ezekre a felületekre, majd – reagálva arra, hogy „akkor már mindenkinek a zsebében ott lapult az okostelefon” – megjelent az igény a kültéri töltésre, az energiatárolásra, a szenzorokra és a Wi-Fi-re.

Az így létrejött Kuube-okospad már nem sima ülőalkalmatosság, hanem infrastruktúra:

  • USB- és vezeték nélküli töltést kínál,
  • ingyenes Wi-Fi hotspotként működik,
  • levegőminőséget, UV-indexet, páratartalmat és hőmérsékletet mér,
  • a nagyobb, fedett smart hubok érintőkijelzőkkel és professzionális audiorendszerrel segítik a városi tájékoztatást és a turisztikai tartalmak megjelenítését.

A Városligetben például Chopin- és Liszt-művek hallgathatók a Kuube-okosbútorokon; fél év alatt több tízezer lejátszást regisztráltak, ami jól mutatja, hogy a köztereken is van igény az új típusú digitális élményekre.

Fenntarthatóság, ami a gyakorlatban is mérhető

A Kuube története szorosan kapcsolódik a fenntarthatósághoz. A termékek 100 százalékban alumíniumból és edzett üvegből készülnek, az alumínium pedig gyakorlatilag végtelenszer újrahasznosítható. A konstrukció úgy van kialakítva, hogy a padok több évtizeden keresztül működhessenek; ha a technológia fejlődik, az elektronikai egység modulárisan cserélhető, nem kell a komplett utcabútort leselejtezni.

Gallai Máté a Kuube Hungary Kft. ügyvezetője és Hradszki László a Hiventures vezérigazgatója a Kuube egyik okospadja mellettFotó: Hajdu Gréta / Forrás: VG

A rongálási arány a cég tapasztalatai szerint 5 százalék alatt marad, amit részben a dizájn, részben a tudatos karbantartás magyaráz. „Azt látjuk, hogy ha a közterületi bútor szemmel láthatóan karban van tartva, kevésbé indul el a rongálási spirál” – mondja Gallai.

A cég a fenntarthatóság következő szintjét egy speciális levegőtisztító bevonattal célozza: az új fejlesztésű, zöldfalas busz- és villamosmegállók, illetve egyes kültéri egységek felületére olyan „clean-air technológia” kerül, amely 1 négyzetméteren 220 mg nitrogén-oxidot köt meg, tehát egy smart hub akár két autó átlag kibocsátásának megfelelő szennyezést képes semlegesíteni. Így a Kuube nemcsak energiatakarékos működésével, hanem aktív levegőtisztító funkcióival is hozzájárul a városi környezet javításához.

A vállalat működése illeszkedik az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaihoz – elsősorban az SDG 11, a fenntartható városok és közösségek célkitűzéséhez –, és a zöld, digitális átállást támogató európai uniós irányelvekhez. A Hiventures számára ez fontos szempont: Hradszki László szerint külön öröm, ha olyan fizikai termékbe fektethetnek, amely nemcsak innovatív és piacképes, de mérhető környezeti előnyt is teremt.

Hradszki László, a Hiventures vezérigazgatójaFotó: Hiventures

„Összeálltak a kockák”: Foxconn, tőke, menedzsment

Az okospad-piac az elmúlt évtizedben dinamikusan fejlődött, számos induló vállalkozás jelent meg világszerte, de csak kevesen tudtak nemzetközi értékesítési hálózatot kiépíteni. A Kuube ebben a szűk mezőnyben versenyez – és a befektető szerint jó pozícióból.

„Az ötlet fontos, de önmagában kevés. A végrehajtás és a kivitelezés a siker 90 százaléka” – fogalmaz Hradszki László. A Hiventures vezérigazgatója szerint itt „összeálltak a kockák”: Van egy globálisan is izgalmas, gyorsan növekvő piac,mögötte erős, elkötelezett menedzsment és a Foxconn személyében egy olyan gyártópartner, amely képes akár havi több ezres volument is kiszolgálni.

A Foxconn komáromi üzemében a Kuube-termékekre fókuszáló új gyártósor létesült. A cég így az eddigi évi 50 darabos nagyságrendről 1500 darabos éves kapacitásra ugorhat, ami a kereslet függvényében akár 15 ezer darabig skálázható. Ez különösen fontos a nemzetközi városvezetők és ingatlantulajdonosok számára, akik hosszú távú, megbízható beszállítót keresnek.

Nemzetközi piacszerzésre fordítják a 600 milliót

A Kuube 2024-ben 169 millió forintos árbevételt és 26 millió forintos EBITDA-t ért el, eddig főként önerőből, angyalbefektetői forrásokból és a Startup Campus inkubációjából növekedett. A mostani, 600 millió forintos tőkeinjekció döntően a nemzetközi piacfoglalást szolgálja: értékesítési csapat bővítése, új régiók megnyitása, márkaépítés, valamint a termékportfólió fejlesztése szerepel a tervek között.

A cég jelenleg hat típussal van jelen a piacon (Kuube BASIC, ECO, NANO, PLUS, NOTE, BOOK), 2026-ban pedig busz- és villamosmegállók formájában lépne szintet, zöldfalas megoldásokkal és kiterjesztett szenzorhálózattal. 

A fejlesztésekben több hazai egyetem – köztük a Budapesti Corvinus Egyetem, a BME és a Széchenyi István Egyetem – hallgatói is részt vesznek; a Kuube deklarált célja, hogy példát mutasson a fiataloknak: „ma Magyarországon is lehet nemzetközileg versenyképes hardveres startupot építeni”. 

A befektetés a Magyar Divat & Design Ügynökség szakmai partnerségével, a Hiventures Divat & Design Tőkealapjából valósul meg. A globális okosbútor-piac 2024-ben mintegy 218 millió dollárra becsült méretét 2030-ra várhatóan több mint a duplájára növeli, évi 10 százalékot meghaladó bővüléssel.

Hradszki László szerint a Kuube egyszerre technológiai, design- és fenntarthatósági sztori – és ha a következő években sikerül kihasználni a Foxconn kapacitását és a friss tőkét, a magyar okospadok és smart hubok nemcsak a városi köztereket, hanem a hazai innovációs ökoszisztéma nemzetközi megítélését is formálhatják.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.