Online kiskereskedelem: már akkorára nőtt, hogy azt a magyar gazdaság is megérzi, de nem a legjobban – közösen lép fel az NGM és a VOSZ
Új szintre emelné a digitális kereskedelmet a kormány: stratégiai megállapodást kötött a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) Budapesten. A megállapodás aláírását megelőzően az NGM adóügyekért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkára a vásárlási szokások átalakulásával indokolta az együttműködést.

A megállapodás aláírása alkalmából az NGM adóügyekért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkára a vásárlási szokások átalakulásával indokolta az együttműködést. Gerlaki Bence ezt azért is szükségesnek tartja, mert a kormány számításai szerint a fogyasztás jövőre is a magyar gazdaság hajtóereje lehet, ezért nem mindegy, hogyan alakulnak a fejlődés irányai. Ma már az online kiskereskedelem (Temu, Shein, AliExpress) teszi ki a háztartások fogyasztásának csaknem felét, összforgalma meghaladta a 2 ezermilliárd forintot, és rohamosan nő a harmadik országból érkező rendelések aránya. Ezzel párhuzamosan
- Európa-szerte szigorodik a fellépés a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat ellen, a bírságok egyre nagyobbak,
- Magyarországgal együtt számos tagállam tárt már fel komoly jogsértéseket.
Az államtitkár a fogyasztóvédelmi és termékbiztonsági intézkedések mellett kiemelte az adójogi és vámügyi intézkedések jelentőségét. Magyarországon kiskereskedelmi adót ma már a platformszolgáltatóknak is kell fizetniük az egyenlő versenyfeltételek érdekében, az EU vámreformja alapján pedig jövőre várhatóan megszűnik a 150 eurónál olcsóbb küldemények vámmentessége. A piacvédelem érdekében tagállami szinten kezelési díj bevezetése is elképzelhető, erről eddig Franciaország és Románia határozott – tette hozzá.
Listázni fogják a biztonságos termékeket és oldalakat
Gerlaki Bence szerint a vállalati oldal közreműködése nélkül nincs hatékony fellépés a fogyasztók és a tisztességes kereskedők érdekében. Az együttműködés keretében szakpolitikai fejlesztések, szabályozási javaslatok jöhetnek létre, a vállalkozók külpiaci támogatáshoz juthatnak, erősödhet a digitális biztonság. A fogyasztók védelmét szolgálja az is, hogy
2026 első felében összegyűjtik és közzéteszik a biztonságos termékeket és oldalakat.
Eppel János, a VOSZ elnöke üdvözölte, hogy szakmai kezdeményezésre gyorsan létrejöhetett az együttműködés, hiszen az online kiskereskedelem nem csupán értékesítési csatorna és tranzakciós felület, hanem olyan kihívás, amely az adózástól a versenyképességen át a fogyasztóvédelemig új megoldásokat igényel. Ebben az államnak van felelőssége, de vannak eszközei is, a társadalmi szervezetek pedig közvetítőként segíthetnek. A kezdeményezők számítanak a fogyasztói oldal csatlakozására is, képviselőik nyitott rendszerben kapcsolódhatnának a közös munkához.
Eppel János nem zárja ki, hogy
- a hagyományos kereskedelem egy része elveszti a versenyképességét az e-kereskedelemmel szemben,
- de abban bízik, hogy a most létrehozott együttműködés hatékonyan tudja támogatni a kiskereskedelemben érdekelt vállalkozókat.
A VOSZ kereskedelmi tagozatának elnöke úgy látja, hogy az online kiskereskedelem a járvány elmúltával sem vesztette el a lendületét, így a szabályozói környezet számára továbbra is komoly kihívás a változások követése. Krisán László szerint ernyőjellegű szakmai térre lenne igény, ahol a kereskedők mellett a gyártói és a logisztikai képviseletek, valamint a fizetési megoldások fejlesztői és digitális szolgáltatók is helyet kapnának.
A VOSZ integrálni akar, nem fegyelmezni, tiltani és szabályokat alkotni,
de fontosnak tartja a szakmai minimumok kialakítását, a kereskedelmi törvény aktualizálását, valamint olyan online etikai kódex létrehozását, amelyet a piaci szereplők magukra nézve kötelezőnek tekintenek. A résztvevők ebben rögzítenék többek közt az átlátható működés, a fogyasztói tájékoztatás, az adat- és reklamációkezelés, valamint a tisztességes árkommunikáció szabályozását – tette hozzá.


