BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szocialista marketing

A felületes kritikusok most foghatják a hasukat. Első pillantásra valóban sajátos fiatalítás az, hogy a szocialisták az ellenzéki pártok számára az egyik legfontosabb posztot, a frakcióvezetést arra a Nagy Sándorra bízták, aki a nyolcvanas években az Elnöki Tanács tagjaként, majd a SZOT főtitkáraként bukdácsolt az akkor még csak informális népszerűségi listák alsóházában.
A kapitalizmus őt is rajtaütésszerűen átprogramozta: a doktori címig jutó közgazdász a piacgazdaság viharos startjától, valamint az Antall-kormány hibáitól megroppant rétegek szemében egészen sikeres szakszervezeti (MSZOSZ-) vezérré vált. Aztán az ilyen egyéni kiugrásokat nagyon nem kedvelő Horn Gyula ügyesen nyesegette Nagy Sándort azzal a zseniális módszerrel, hogy rendszeresen ki akarta nevezni gazdasági csúcsminiszternek, vagy a Miniszterelnöki Hivatal koordinációs főemberének. A választási kudarc "NaSa" számára személyes tragédiát is hozott: napvilágra kerülő VIP-hitele miatt minden MSZP-s tisztségéről lemondva, önmagát küldte belső száműzetésbe.
Ezen gyorskép alapján kevesen csapják össze tenyerüket, hogy végre megvan a balos yuppie, az a fiatal profi, aki átmenedzseli a pártot a 21. századba!
Miért mondhatjuk mégis, hogy saját szempontjából jól választott (vagy jól engedelmeskedett?) a legnagyobb ellenzéki párt parlamenti frakciója? A siker persze korántsem fölényes, hiszen a győztes 72 szavazatához képest a másik jelölt, Lamperth Mónika 21 vokssal kapott kevesebbet. A finnyás értelmiség számára nem lesz túlzottan népszerű az új vezér, de az eredmény ismeretében értékelhetünk úgy, az MSZP tulajdonképpen nincs rászorulva arra, hogy kedvezzen a kritikus elitnek. A szocialisták ennél már sokkal erősebbek, nekik az kell, hogy a lehető legmagasabb szavazati arány megszerzése érdekében vezetőik gyakorlatilag minden társadalmi réteget meg tudjanak szólítani. A csendesebb, diplomatikusabb hang híveinek ott van a pozíciójában megerősített pártelnök, Kovács László. A hazai nyugdíjasok toplistáját Horn Gyula még mindig stabilan vezeti. A vidéki Magyarország és a közepesnél gyengébb bérből és fizetésből élők körében azonban még van hova fejlődnie az MSZP-nek, itt jó húzás lehet Nagy Sándor bevetése. A szocialisták tudomásul vették, hogy a Fidesz egy modern marketingpárt, akiket megfelelő kommunikációs képesség hiányában nem lehet a kellő mértékben legyőzni. Németh Miklós többek között ezen vérzett el, így emelkedhetett a lényegesen jobb színészi és szónoki talentummal felvértezett "NaSa" párton belüli ázsiója.
Az sem utolsó szempont, hogy Nagy, mint közgazdász és mint a Trend-prognózis Gazdaságkutató Rt. elnök-vezérigazgatója, a pártelnöknél jóval közelebb áll a gazdaság mindennapjaihoz, s ez hasznos mind a parlamenti munka, mind pedig a vállalkozókkal való kapcsolat szempontjából.
Az új frakcióvezető a belpolitikai stratégiák tekintetében is kellő dörzsöltséget árult el az elmúlt időszakban. Interjúiban a megfelelő hangnemben vágott vissza az SZDSZ irányából érkező megjegyzésekre, ügyesen hárított azokkal a próbálkozásokkal szemben, amelyek az MSZP-t a Munkáspárt partnereként láttatták volna. Sokat hozhat még az is a szocialistáknak, hogy Nagy már jó ideje nem rejti véka alá, egy esetleges koalíciókötési körtáncban nem szabad elfeledkezni a nagykoalícióról sem. Az MSZP politikája legyen elfogadható az MDF--MDNP--MKDSZ alakulat számára -- ezzel a kijelentésével komoly csábítóként lépett fel a "mérsékelt jobbközép" háza táján. A biztos kormányzáshoz ugyanis szerinte hatvanszázalékos parlamenti többség szükségeltetik.
Nekik mindegy, szavazót csennek-e, vagy új szövetségest, így is, úgy is jó lehet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.