Ha hinni lehet a politikai vegykonyhákból szállongó híreknek -- nem mindig lehet --, jövőre, azaz a választások évében megszűnik a matricarendszer az autópályákon. Részletek nem igazán ismeretesek, így például nem világos, az intézkedés csupán 2002-re vonatkozna-e -- amit persze többen nem átallanának úgy magyarázni, mintha egyszerű kampányfogásról lenne szó --, avagy örökre (már amennyire ez a szó a politikában jelent egyáltalán valamit).
Tisztán gazdasági szempontból nézve a matrica árában fizetendő pályadíj eltörlése logikus és megmagyarázható lépés. Azt eddig sem mondta ugyanis senki, hogy a matricabevétel -- úgy tudni, évi 9 milliárd forintos -- összege óriási lenne: egy közepes vidéki cég csinál ekkora forgalmat. Ha a bevételből levonjuk a kiadásokat -- pénzbe kerül magának a vignettának az elkészítése, forgalomba hozatala, ellenőrzése, a befolyt forintoknak kellene biztosítaniuk az autópálya fenntartását és működtetését -- gyakorlatilag nullszaldójú bizniszt láthatunk. A GDP évi 5 százalékos növekedése mellett ez a pár milliárdos bruttó bevétel említésre sem érdemes aprópénz, komoly kormánytényező le sem hajol érte.
Indokolhatná a matricarendszer likvidálását több más, jól ismert érv is. Ezek közül nyilván az a legnyomósabb, hogy azok, akik a sztrádán járnak, egyfelől autójuk, másfelől az abba vásárolt üzemanyag árában extra mértékű adót fizetnek -- évi 600 milliárd forintot meghaladó pénzről van szó --, amiért is cserébe elvárhatják (elvégre valami ilyesmiért van az állam), hogy épüljenek autópályák, s hogy azokat, mintegy adóbefizetéseikért cserébe, ingyen használhassák. A polgároknak, ez fix, tetszene a dolog.
No persze borítékolni lehet -- borítékoljuk is --, hogy a fránya ellenzék egyetlen szakértői érvet sem mond. Csak annyit (némi képzavarral, ám találóan): a politika, lám, betette a lábát az autópályára. A matrica megszüntetése, mármint ha a hír valóban igaz, közönséges, nem is túl drága kampányfogás.
Igazság szerint van egy érv, amely mintha ezt erősítené: nevezetesen az, hogy az M5-ösre, ahol ma sem matrica van heti 1400-ért, hanem útdíj Budapest és Kecskemét között 1650 forintért, a könnyítés nem vonatkozna. Hadd tudja -- és érezze -- meg mindenki, hogy az MDF-es (majd pedig SZDSZ-es) közlekedési miniszter által aláírt koncessziós szerződés a kormány szerint úgy rossz és drága, ahogyan van. (Közben majdcsak letelik az a kis idő, ameddig az AKA-nak opciója van a Kiskunfélegyházától az országhatárig tartó pályaszakasz megépítésére -- jöhetnek helyette a derék magyar vállalatok.) Az AKA vezérigazgatója bárkivel és bármiről tárgyalna -- leveleire azonban senki sem válaszol, és megbeszélésekre sem hívják.
Mindenesetre tény: a matricarendszer eltörlésével újabb pontot lehetne kipipálni abból a negyvenből, amely győzelemre vezetett 1998-ban. Lám: a politikában majdnem minden lehetséges.
Csak akarni kell. Nagyon.
Ballai József-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.