A parlamenti vita lehetett volna mégoly kiélezett, a végeredmény már akkor eldőlt, amikor feles jogszabálynak minősíttetett: lesz státustörvény. A kiinduláskor sejteni engedett ígéretekhez képest kicsi, sokaknak talán savanyú is, de kétségtelenül a miénk. Magyar adja a magyarnak.
Éppen ezért egyre bonyolultabban magyarázható -- azaz rosszul kommunikálható, vagyis politikailag terhes -- a vele szembeni ellenkezés. Érzelmi alapú kerettörvény születik meg, amelynek a tételes számláit majd csak a később meghozandó jogszabályok nyújtják be a költségvetésnek. A "mi mennyi" kérdésére így rezzenéstelen arccal vághatja rá a kormány: maximum kilencmilliárd. Az átlagválasztón pedig ennek hallatán adakozó jóérzés lesz úrrá: ha mindössze ennyiért vehetünk elégtételt Trianonon, akkor nosza.
Talán ennek is köszönhető, hogy bár a felmérések szerint erősödik az idegenellenes közhangulat (amely alól a határontúliak sem jelentenek kivételt), a törvény elfogadását helyesli vagy legalábbis nem ellenzi a határon inneniek többsége. A néhány hónapja még pártközi vízválasztónak ígérkező kérdés így csendesen belesimult a plenáris ülések (háromhetenkénti) mindennapjaiba?
A nemzetközi visszhang is az emelkedettebb vitát segítette. Úgy tetszik, jelenlegi formájában a státustörvény nem váltott ki számottevő ellenérzéseket a környező országokban s egyelőre Brüsszelben sem. Pillanatnyilag elegendőnek tűnhetnek az időbeni harmonizálásra vonatkozó magyar ígéretek, még ha -- legalábbis a nyilvánosság számára -- éppoly általános formában fogalmazódnak is meg, mint maga a kerettörvény.
Mindezek következtében egyedül az SZDSZ mérte úgy fel, hogy a megszólítható választói közegében az elutasításból többet profitálhat, mint ha beáll a "nagy családi fotóhoz". A gyűjtőpárt jellegű szocialisták azonban ezt a kockázatvállalást már nem engedhették meg maguknak, amit érzékeltet a taktikai finomhangolásuk: nemhogy megkérdőjelezik, de keveslik a kedvezményeket. Amennyiben a Fidesznek ezúttal érdekében áll majd gesztusokat tenni, úgy megágyazhat a konszenzusnak.
Ha így lesz, az annál figyelemreméltóbb, mivel ezúttal éppenhogy nem az uniós jogharmonizáció megkövetelte törvénykezésben találna egymásra a két nagy párt. A Fidesz stílusváltásába (Pokornira Kövért) persze éppúgy beleillene az, hogy a határontúliak érdekében létrehozandó pártközi összefogás élére áll, mint az MSZP arculatába, hogy nem közömbösek számára a nemzeti sorskérdések.
Messzemenő következtetéseket ezért felesleges lenne levonni az esetleges státuskézfogóból, de feljegyezni érdemes lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.