BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milyen árváltoztatások várhatók

A következő hónapokban a vállalatok áremelési tervei meglehetősen visszafogottak -- derül ki az általunk megkérdezett cégek vezetőinek válaszaiból. A verseny ugyanis szinte minden területen éles, és a vállalkozások tartanak attól, hogy ha "elszaladnak az árak", romolhatnak piaci pozícióik. A várakozásnál valamivel kisebb, 10,3 százalékos tizenkét havi drágulást regisztrált áprilisban a KSH (Világgazdaság, 2001. május 14.). A mérséklődés elsősorban a szolgáltatási árak vártnál lassabb emelkedésének köszönhető. Az elemzők abban egyetértenek, hogy az év első felében nem várható jelentős dezinfláció, ugyanakkor megoszlanak arról a vélemények, hogy miként alakulnak az árak a második fél évben. Több cégvezető tart attól, hogy az idei infláció nem lesz egy számjegyű.

Gyurka Miklós: Pangó piac
"A cégnél a közelmúltban döntöttünk arról, hogy az idén nem emelünk árat, a piaci helyzet ezt nem teszi lehetővé -- hangsúlyozta a Sellaton Rt. kereskedelmi igazgatója. -- Az elmúlt években egyébként is az volt a jellemző, hogy az inflációt -- legfeljebb felét -- sem tudtuk árainkban érvényesíteni. Ennek ellenére nyilván vannak olyan vevők -- elsősorban a kispénzű vásárlókra gondolok -- akik nem tudják termékeinket megfizetni. Ha a kül- és belföldi piacot összehasonlítom, azt mondhatom, hogy idehaza még rosszabb a helyzet. A tapasztalat az, hogy az emberek keveset költenek bútorra, még a kocsijukat is gyakrabban cserélik. Az alapanyag-szállítóink többségével már tárgyaltunk, jó részükkel sikerült megállapodnunk. Mindenképpen kedvező, hogy többségük szintén nem vagy csak kismértékben emel árat. Az inflációnál kisebb mértékű áremelés természetesen az eredmény rovására megy. Ezt a technológia korszerűsítésével lehetne ellensúlyozni, de a fejlesztés is pénzbe kerül, így mondhatni, hogy ördögi körbe kerülünk, hiszen cégünknél gyakorlat, hogy a profitot visszaforgatjuk a termelésbe. A béremelést nem lehet kikerülni, hiszen régiónkban az országos átlagnál amúgy is rosszabbak a keresetek. Bízom abban, hogy a kormány ígérete megvalósul, s az infláció az idén egy számjegyű lesz. Persze sok függ attól, hogy az úgynevezett inflációs kosárba milyen termékek kerülnek."
Nádai András: Piacváltás
"Az idén nem tervezünk már áremelést, azt a piac nem viselné el -- mondta a Pesterzsébeti Papírgyár Kft. ügyvezető igazgatója. -- Ezt a szándékunkat legfeljebb az befolyásolhatja, ha az előre jelzettnél drasztikusabb energiaár-emelés következne be, amit valószínűleg már nem tudnánk ''lenyelni''. Reméljük, hogy ez nem következik be, hiszen cégünket amúgy is érzékenyen érinti az energiaárak változása. Az összköltségünkből ugyanis mintegy negyven százalékkal részesedik az energiára fordított pénz. A piac egyébként telített, nagy az árverseny. Külföldön még nagyobb a konkurenciaharc, például volt olyan piac, ahonnan egyelőre vissza kellett vonulnunk, s majd feldolgozottabb termékekkel kell megjelenünk. Az mindenképpen kedvező, hogy a cégünk által felhasznált alapanyag, a hulladék ára jelentősen nem változott. Ami problémát jelenthet, hogy kisfogyasztóként az alapanyag-ellátásnál meglehetősen kiszolgáltatott helyzetben vagyunk. Ugyanakkor számítani lehet arra, hogy a szállító cégek emelik áraikat, hisz a Mol jelentősen srófolta a benzinárat. Ilyenkor az a gyakorlat, hogy a fuvarozók akkor is áthárítják az áremelést, ha nem csak benzines autóval közlekednek, általában egy átlagárat számolnak. Véleményem szerint kevés remény van arra, hogy az idén egy számjegyű legyen az infláció."
Kőrösi András: Költségcsökkentés
"Cégünknél az elmúlt években gyakorlattá vált, hogy az édes és sós snackek árát augusztus-szeptemberben emeljük -- mondta a Karamell Sütő- és Édesipari Rt. elnök-vezérigazgatója. -- Az biztosnak tűnik, hogy az árakat nem tudjuk annyival emelni, amennyivel drágul a termékek előállítási költsége. A kenyér- és péksüteményeknél rosszabb a helyzet, még nagyobb a deficit. Érzékenyen érint minket az üzemanyag árának változása, hiszen a pékárut ötven-hetven kilométeres körzetben el kell szállítanunk. Az értékesítést nehezíti, hogy ezen a területen jóval több a gyártó, mint azt a kereslet indokolná. Az adatok azt mutatják, hogy az édes és sós snackeknél pár százalékkal nőtt az eladás, de ezeknél a termékeknél figyelembe kell venni, hogy nem tartoznak az alapvető élelmiszerek közé. Az áremelés mértékének meghatározásánál ügyelni kell arra, hogy a termékek változatlanul eladhatók legyenek a piacon, ellenkező esetben állandó engedményeket kell adni. Tudomásul kell venni, hogy a költségeket a lehetőségek szerint tovább kell faragnunk. A munkaerő egyre drágább, ugyanakkor gyakorlattá vált, hogy több feladatot összevonunk. Az emberek hajlandóak arra, hogy többet dolgozzanak -- hiszen mindenki szeretné megtartani a munkahelyét --, de nyilvánvalóan ennek is van határa. Tartok tőle, hogy az idén nem lesz egy számjegyű az infláció. Ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy ezúttal meglehetősen korán ''eldördült a választási startpisztoly''. Emiatt előfordulhat, hogy a kormány olyan intézkedéseket is tesz, amivel úgymond mesterségesen leszorítják az inflációt. Ez viszont csak ideig-óráig lehet sikeres, s a későbbiekben visszaüthet."
Kúthy László: Szerződéses kapcsolat
"Egyelőre nem tervezünk áremelést, de előre nem látott kedvezőtlen történések ezt még befolyásolhatják -- emelte ki a Székesfehérvári Hűtőipari Rt. kereskedelmi igazgatója. -- Cégünknél gyakorlat, hogy augusztus-szeptemberben tekintjük át, hogyan alakultak a felvásárlási árak. A zöldségre előre megkötött szerződéseink vannak, de tavaly például a nagy szárazság miatt öntözési felárat is kellett fizetnünk. Cégünknek is érdeke volt, hogy kellő mennyiségű zöldborsót tudjunk átvenni, hiszen az általános költségünk meglehetősen magas. Remélem, hogy az idén nem lesz extrém időjárás, egyelőre erre utaló jelek nincsenek, az idő eddig kedvezett a mezőgazdaságnak. A gyümölcsre nem lehet előre megállapodást kötni, annak árát a napi piaci helyzet határozza meg. A meggy felvásárlási árát például jelentősen befolyásolja, hogy a friss gyümölcsöt mennyiért lehet külföldön eladni. Az árak kialakításánál nem lehet függetleníteni magunkat attól, hogy mennyivel drágul az energia, a nyersanyag. A hűtőripari cégek különösen nagy energiafogyasztók, s a szállítási költségek is tetemesek."

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.