Az előző év második felétől az amerikai gazdaságban -- igaz, páratlan hosszúságú szárnyalás után -- recessziós folyamatok indultak be, amelyek ebben az évben tovább erősödtek. A terrortámadás után előállott új világpolitikai és gazdasági fejlemények hatása pedig több mint szokásos növekedési ütemcsökkenés. Az amerikai gazdaság megtorpanása, egyes várakozásokat cáfolva, erősen érintette az EU-országokat, különösen a hazai gazdaság szempontjából kitüntetett szerepet játszó Németországot.
A dekonjunktúra indulása kezdetén nem volt világosan látható, hogy a fejlett világ gazdasági növekedésének lassulása mennyiben befolyásolja a magyar gazdaság többé-kevésbé kiegyensúlyozott, viszonylag gyors fejlődését. Ugyanis a néhány évvel ezelőtti ázsiai tőzsdeválságok, majd az orosz pénzügyi összeomlás után a fejlett országokban bekövetkezett lassulás a hazai gazdaságot nem érintette, továbbra is gyors ütemben fejlődött, az exportdinamika igen kedvezően alakult.
Ma már eléggé világos, hogy a terrortámadástól függetlenül is a magyar gazdaság lendülete 2001 második negyedévében megtorpant, mindenekelőtt az ipari termelésnek és az ipar exportjának bővülési üteme csökkent látványosan. Bár a belső fogyasztás dinamizálódása és egyéb tényezők hatására néhány ágazatban -- építőipar, hírközlés, idegenforgalom -- az erőteljesebb növekedés még tovább tart, de az ipar dinamikájának visszaesését ezen ágazatok nem képesek kompenzálni, így a GDP növekedési üteme csökkent, és ez a trend 2001 második felére is jellemző marad. Az ütemvesztés fő területe tehát az ipar, ezen belül is a feldolgozóipar, valamint az ipari export, amely eddig a legfőbb növekedéshordozó volt.
A hazai ipar exportpiacainak érzékelhető csökkenése mint meghatározó tényező mellett az ipar lassulásában szerepet játszott a sávszélesítés után beindult jelentősebb forintfelértékelődés is. Ezen túlmenően -- bár erről kevés szó esik -- a bekövetkezett ütemlassulásban lényeges szerepet játszik az utóbbi években az üzleti szférában megfigyelhető gyenge beruházási hajlandóság. Miután az utóbbi négy-öt évben az üzleti beruházások több mint 80 százalékát a külföldi cégek és befektetők valósították meg, a kínálati oldal gyengülése ide vezethető vissza.
Amennyiben a lassulás általam jelzett tényezői és területei elfogadhatók, akkor jogosan vethető fel a kérdés, hogy a kormányzat gazdaságélénkítésére bejelentett 200 milliárd forintos programja vajon elégséges lehet-e a folyamat megállítására, érdemben válasz lehet-e az így jelentkező növekedési kihívásokra?
Természetesen a kialakult külső és belső gazdasági körülmények között fontos és szükséges a gazdaságélénkítő program meghirdetése és a mintegy 200 milliárd forintos többletforrás kilátásba helyezése. A kérdés csupán az, hogy mi várható a többletkiadástól, érdemben befolyásolhatja-e a növekedés beindult lassulását?
Megítélésem szerint nem várhatjuk, hogy az önmagában tetemes summának minősíthető többletforrás érzékelhető hatással jár majd. Ha abból indulunk ki, hogy 2001-ben a magyar gazdaság teljes beruházási volumene -- 1999-es árakon számolva -- 3100 milliárd forint körül alakul, akkor ehhez képest a kormányzati többletforrás csupán 6--7 százalék közötti. Ráadásul már a korábban meghirdetett források kihelyezése is -- legalábbis a statisztikai adatok szerint -- nehézkes, késedelmes, a szereplőkhöz címzettekhez ez ideig csak szerény arányban jutottak el. De ha felgyorsul is ez a folyamat, akkor is érzékelhető számokban kifejező hatása csak hónapok múlva várható. Továbbá, miután döntő többségében infrastrukturális beruházásokról van szó, amelyeknél az építési hányad a jellemző, így a foglalkoztatási és a tovagyűrűző gazdasági hatások meglehetősen korlátozottak. Túlzottak azok a várakozások is, amelyek az állami támogatásoknak a magánberuházások nagyságával kapcsolatosak. Ezek többsége ugyanis nem új forrás, hanem inkább a meglévők átcsoportosítása. A kis- és középvállalkozások ilyen forrásokból való támogatása pedig alig jár exportbővüléssel, miután a hazai kis- és középvállalkozások döntően belföldre termelnek.
Az igazi probléma azonban az, hogy a belső kereslet élénkítése egy erősen nyitott gazdaságban csak átmenetileg válthat ki kedvező növekedési hatásokat, mert egyidejűleg a külgazdasági egyensúly romlását erősítő folyamatokat indíthat be. A kormány által gyorsítandó beruházások exporthozadéka kicsi, ugyanakkor növeli az importot, ráadásul a belső kereslet bővülése a jelenlegi értékesítési relációk mellett az ipari termelés bővülését aligha eredményezheti. Tovább komplikálja a helyzetet, hogy a nyilvánosságra hozott GDP-adatok szerint 2001 első felében a GDP termelésének ütemnövekedését már most is meghaladja a lakossági és a teljes fogyasztás bővülésének üteme. 2001 első felében a GDP 4 százalékkal bővült, a lakossági fogyasztás pedig közel 5 százalékkal. Tekintettel a közelgő választásokra és a bejelentett gazdaságélénkítő programra, minden valószínűség szerint a GDP termelése és fogyasztása közötti olló a következő hónapokban erőteljesen nyílik, így az esetleges ütemvesztés lassulása gyors egyensúlyvesztéssel járhat.
Kérdés az is, hogy amennyiben a mostani ipari lassulásban nemcsak a piacok szerényebb bővülése játszik szerepet, hanem az évek óta gyengülő üzleti beruházások is, akkor a mostani gazdaságélénkítő program nem igazán arra a területre koncentrál, ahol a problémák jelentkeznek, hanem inkább állami eszközökkel próbálja helyettesíteni a külföldi beruházásokat. Azon túl, hogy nagyságrendi különbségek vannak az elmaradó külföldi beruházások és a meghirdetett kormányzati források között, a magán- és az állami beruházások közötti aránymódosulás nem igazán a piacgazdaság további kiépülése irányába mutat. Miután az ipari export gyengülő növekedésében a kereslet és a beruházások kedvezőtlen alakulása mellett a nemzetközi versenyképességet, a jövedelmezőséget csökkentő monetáris tényezők is szerepet kaptak, így e területeken is javítani kellene a hazai vállalkozások külföldi piacra jutásának esélyeit, pénzügyi kondícióit.
Az eddigi eszmefuttatás legfontosabb következtetése, hogy a kormányzati gazdaságélénkítés kívánatos és szükséges, de -- megfelelő nagysága és irányultsága mellett -- csak akkor fejthet ki számszerűsíthető kedvező hatásokat, ha párosul az üzleti szférában meghatározó jelentőségű külföldi tőke utóbbi időben tapasztalható teljes érdektelenségének megváltoztatásával.
A terrortámadás utáni nemzetközi helyzetben a külföldi tőke érdeklődésének ismételt felerősítése nem látszik egyszerű feladatnak, de önmagában az ilyen jellegű kormányzati szándék kinyilvánítása, az eddigi felemás hozzáállás feladása és néhány bizalomerősítő lépés megtétele halaszthatatlanul fontos lenne. A mostani kormányzati gazdaságélénkítési lépések tehát csak akkor lehetnek eredményesek, ha a külföldi tőke ismét kitüntetett szerepet vállal a magyar gazdaság modernizációjában, az üzleti beruházások dinamikus bővítésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.