Jó célokat tűzött ki a kormány, amikor a jövő évi agrárgazdasági támogatások elosztási irányelveit meghatározta. A tegnap véglegesített prioritások között olyan, senki által nem vitatott elképzelések szerepelnek, mint a versenyképesség, a minőségi termelés, a hatékonyság, a birtokkoncentráció vagy a családi gazdaságok fejlesztése. Az igazság azonban az, hogy rossz agrárprioritási rendszert egyik kormány sem hagyott jóvá 1990 óta, de a célokat eddig egyikük sem tudta elfogadható módon megvalósítani.
A legdurvább példákat a Torgyán-érából lehetne hozni, amikor az agrárbüdzsé jelentős részét ésszerűtlenül vagy klientúraépítésre használták fel, a tárca tulajdonában lévő, részben költségvetésfüggő cégeknél pedig sorozatos visszaéléseket követtek el. A kisgazda pártelnök idején az FVM az agrártámogatási rendszert minden korábbinál diszkriminatívabbá tette, és sorozatban hozott olyan intézkedéseket, amelyek nem voltak tekintettel a minisztérium pénzügyi korlátaira sem.
Ennek következménye az lett, hogy az FVM egyre növekvő kifizetetlen számlát görgetett maga előtt, vagyis egy-egy adott év költségvetési keretének nagy részét az előző esztendőben elkötötte. Ilyen körülmények között nem lehetett tartani a költségvetési törvényekben rögzített előirányzatokat, azaz tűzoltó jelleggel évközi, ad hoc forrásátcsoportásokra kellett rávenni a kormányt.
A tarthatatlan helyzetet 2001-ben a Fidesz úgy oldotta meg, hogy -- lakatot téve az agrárkasszára -- az FVM-pénzek elköltését minden esetben PM-beleegyezéshez kötötte. Ma már ennek nincs különösebb jelentősége, hiszen a Fidesz az agrártárca irányítását Torgyán februári lemondása óta gyakorlatilag átvette. E lépést azonban már későn tették meg ahhoz, hogy az elmúlt évek pazarló gazdálkodását helyrehozhassák. Luxus volt az országnak, hogy az FVM e ciklusban 1000 milliárd forintnyi költségvetési forrást használhat(ott) fel, miközben ezzel agrárfronton semmilyen átütő eredményt nem ért el.
Hazafi László-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.