BUX 39,352.08
+0.24%
BUMIX 3,714.21
-0.90%
CETOP20 1,755.75
+0.47%
OTP 8,158
+0.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.33%
0.00%
ZWACK 18,700
+0.27%
0.00%
ANY 1,560
-0.95%
RABA 1,075
-2.27%
+1.39%
-1.54%
-0.65%
+1.48%
+1.44%
+2.38%
-4.24%
0.00%
+2.70%
OTT1 149.2
0.00%
-1.36%
MOL 2,902
-1.02%
-2.44%
ALTEO 2,350
-0.84%
-8.11%
-2.37%
EHEP 1,020
+2.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.26%
-2.69%
-3.32%
0.00%
-2.23%
-0.83%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
-0.90%
NAP 1,238
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Zuhanó reklámköltések

Drasztikus mértékben csökkent a reklámköltés az amerikai médiapiacon az idei év első negyedében – olvasható a TNS Media Intelligence piackutató és –információs cég legfrissebb elemzésében. A hirdetők összesen 30,18 milliárd dollárt fordítottak reklámra és szponzorációra a január-márciusi időszakban – ez 14,2 százalékkal marad el a megelőző év hasonló periódusában regisztrált értéktől. 2008 negyedik negyedében a költés még „csak” 9,2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, vagyis a visszaesés üteme gyorsult.

„A jelentős visszaesés a válság következménye, a gazdaság lefékeződése költéseik visszafogására késztette a hirdetőket” – kommentálta a számokat Jon Swallen, a TNS Media Intelligence elemzője. A szakember hozzátette, hogy míg a gazdaság általános állapotában mintha a fordulóponthoz ért volna az Egyesült Államok, legalábbis erre utal a makroadatok egy része, a hirdetési piac még nem érte el a mélypontot. „A már rendelkezésünkre álló második negyedéves adatokból az tűnik ki, hogy a tendencia egyelőre nem javul” – hangsúlyozta Jon Swallen.

Számos szektor esetében nem meglepő a hirdetési költések drasztikus visszaesése, így nem érdemes azon csodálkozni, hogy a drámai helyzetben lévő autóipar, a súlyos nehézségekkel küzdő pénzügyi szektor, valamint a média egyes szegmensei a korábbinál jóval kevesebbet költenek – állapítja meg a piackutató cég. Azt sem tartják ugyanakkor meglepőnek, hogy eközben a cégek egy része éppenhogy kihasználja a válság eredményezte reklámzaj-csökkenést, és a korábbinál intenzívebben hirdet.


 
Ami az egyes médiatípusokat illeti, a legnagyobb esést a rádiók szenvedték el. Hirdetési bevételeik az idei első negyedben több mint 26 százalékkal maradtak el a tavalyi év hasonló időszakában mért értéktől. A szegmensen belül különösen nagyot buktak az országos rádiók, bevételeik csaknem az egyharmadukkal csökkentek. Kisebb mértékű, nagyjából 27 százalékos visszaesést szenvedtek el a helyi rádiók.

A második legnagyobb csökkenéssel a nyomtatott sajtótermékek kénytelenek szembenézni, hirdetési bevételeik 25,5 százalékkal zuhantak. E körben is az országos médiumok bukták a legnagyobbat, nem kevesebb mint 28,5 százalékot. A helyi újságok bevétele az egynegyedével esett. Meglepő módon a piaci átlagnál jobban teljesítettek a spanyol nyelvű lapok, a náluk elköltött hirdetési összeg „csak” az ötödével csökkent. Viszonylag jól szerepeltek a magazinok is, mínusz 20 százalékos eredményük a jelenlegi gazdasági helyzetben egészen tűrhetőnek tekinthető.

Az elektronikus média jól tartja magát, a tévék hirdetési bevételei körülbeül 10 százalékkal csökekntek, az internetes médiumoké pedig egynesen nőtt, mégpedig 8 százalékkal.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek