Világgazdaság

Zuhanó reklámköltések

Drasztikus mértékben csökkent a reklámköltés az amerikai médiapiacon az idei év első negyedében – olvasható a TNS Media Intelligence piackutató és –információs cég legfrissebb elemzésében. A hirdetők összesen 30,18 milliárd dollárt fordítottak reklámra és szponzorációra a január-márciusi időszakban – ez 14,2 százalékkal marad el a megelőző év hasonló periódusában regisztrált értéktől. 2008 negyedik negyedében a költés még „csak” 9,2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, vagyis a visszaesés üteme gyorsult.

„A jelentős visszaesés a válság következménye, a gazdaság lefékeződése költéseik visszafogására késztette a hirdetőket” – kommentálta a számokat Jon Swallen, a TNS Media Intelligence elemzője. A szakember hozzátette, hogy míg a gazdaság általános állapotában mintha a fordulóponthoz ért volna az Egyesült Államok, legalábbis erre utal a makroadatok egy része, a hirdetési piac még nem érte el a mélypontot. „A már rendelkezésünkre álló második negyedéves adatokból az tűnik ki, hogy a tendencia egyelőre nem javul” – hangsúlyozta Jon Swallen.

Számos szektor esetében nem meglepő a hirdetési költések drasztikus visszaesése, így nem érdemes azon csodálkozni, hogy a drámai helyzetben lévő autóipar, a súlyos nehézségekkel küzdő pénzügyi szektor, valamint a média egyes szegmensei a korábbinál jóval kevesebbet költenek – állapítja meg a piackutató cég. Azt sem tartják ugyanakkor meglepőnek, hogy eközben a cégek egy része éppenhogy kihasználja a válság eredményezte reklámzaj-csökkenést, és a korábbinál intenzívebben hirdet.


 
Ami az egyes médiatípusokat illeti, a legnagyobb esést a rádiók szenvedték el. Hirdetési bevételeik az idei első negyedben több mint 26 százalékkal maradtak el a tavalyi év hasonló időszakában mért értéktől. A szegmensen belül különösen nagyot buktak az országos rádiók, bevételeik csaknem az egyharmadukkal csökkentek. Kisebb mértékű, nagyjából 27 százalékos visszaesést szenvedtek el a helyi rádiók.

A második legnagyobb csökkenéssel a nyomtatott sajtótermékek kénytelenek szembenézni, hirdetési bevételeik 25,5 százalékkal zuhantak. E körben is az országos médiumok bukták a legnagyobbat, nem kevesebb mint 28,5 százalékot. A helyi újságok bevétele az egynegyedével esett. Meglepő módon a piaci átlagnál jobban teljesítettek a spanyol nyelvű lapok, a náluk elköltött hirdetési összeg „csak” az ötödével csökkent. Viszonylag jól szerepeltek a magazinok is, mínusz 20 százalékos eredményük a jelenlegi gazdasági helyzetben egészen tűrhetőnek tekinthető.

Az elektronikus média jól tartja magát, a tévék hirdetési bevételei körülbeül 10 százalékkal csökekntek, az internetes médiumoké pedig egynesen nőtt, mégpedig 8 százalékkal.

újság média reklám piackutató reklámzaj