Világgazdaság

Áfaváltozás: a kereskedők nem emelték az áraikat

Tegnaptól 25 százalékra emelkedett az általános forgalmi adó felső kulcsa, de némely alapvető élelmiszerek esetében két százalékkal csökkent az ÁFA mértéke. A VG Online utánajárt annak, hogy a kereskedők áraiban július első napján milyen mértékben volt érezhető az adónem változtatása. Az általános tapasztalat az, hogy áremelkedés csak ritkán fordult elő, a kötelező mérséklést azonban a pékáruk esetében a vizsgált hálózatok némelyike komolyan vette.

A vásárlóknak nem lehet kétségük afelől, hogy a bevezetett áfaemelést a pénztáraknál megérezhetik. Az 5 százalékpontos adónövekedést minden bizonnyal a vásárlókra hárítják majd a kereskedők, de ezt a jelek szerint eltérő mértékben, és főleg eltérő ütemezéssel teszik majd.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint előbb-utóbb mindenképpen emelkednek az árak a forgalmiadó-kulcsok növelése miatt. „Természetesen a kereskedők a versenyhelyzet miatt néhány árucikk esetében késleltetést alkalmaznak, a változtatást csak később, hónapok múlva építik be a fogyasztói árakba” – mondta el a Világgazdaságnak a főtitkár.

A kereskedők a tapasztalatok szerint azonban úgy döntöttek, hogy a napi fogyasztási termékek árát változatlanul hagyják , megfigyelésünk szerint nem sok termék ára változott. A VG Online munkatársa olyan kiskereskedővel is találkozott, amelyik éppen azzal hirdette magát, hogy július elsejével nem emeli árait, a raktárkészletet még az változás előtti áron értékesíti. A nagyobb kiskereskedelmi áruházláncok sem emeltek áraikon, csupán egy-két árucikk esetében fordult elő áremelés.

A zöldségek, gyümölcsök árai általában változatlanok maradtak. A húsáruk, szalámik, sajtok árai rendre az emelés előtti szinten maradtak.

Jelentősnek mondható, az ÁFA változásnak betudható árkiigazítás csupán az alapélelmiszerek esetében tapasztalható. Ahol változtattak, ott a kenyér árában figyelhető meg elmozdulás június végéhez képest.

Egy neve elhallgatását kérő kereskedelmi egység középvezetője úgy nyilatkozott, hogy náluk az esetleges emelés mértékéről, valamint időpontjáról még nincs döntés. Az információ szerint a diszkontláncnál így még azt sem lehet tudni, hogy az etiketteket cserélik-e a közeljövőben.

A vevők sem készültek különösebben az árak változásaira a VG Online tapasztalatai szerint. Június 30-án a vizsgált egységekben nem volt nagyobb tömeg a szokásosnál, valamint nem volt megfigyelhető "felvásárlási hullám" sem.

A CBA üzleteiben sem tapasztaltak különösebb vásárlói rohamot az áfaváltozás előtt. Fodor Attila, a társaság kommunikációs vezetője elmondta, hogy az emelés előtti napok forgalma nem érte el az ünnepek előtti mértéket.

A különböző hálózatok fokozottan készültek a tegnap bevezetett új áfakulcs változásra, akadt olyan hipermarket, amely az átállás miatt még a non-stop üzleteit is bezárta. A Tesco-nál úgy nyilatkoztak a Világgazdaságnak, hogy az informatikai oldalon módosítani kellett az áfatartalmat a számlázási rendszereikben, operatív értelemben pedig az okozta a legnagyobb gondot, hogy az összes polccímkét ki kellett cserélni az üzletekben. Hackl Mónika szóvívő szerint a hónapforduló éjszakáján csupán arra volt idő, hogy az összes terméket átállítsák az új áfatartalomra.

A táblázatban feltűntetett árakkal nem az eltérő szegmensekbe tartozó hálózatok összehasonlítása volt célunk. A mintagyűjtés kizárólag a kiskereskedelmi láncok reakcióját vizsgálta az ÁFA változás előtt és után, június 30-án és július 1-én. Igyekeztünk ugyanazt az ismert terméket feltűntetni minden esetben, de előfordult, hogy a hálózat profiljából adódóan a keresett árucikket nem találtuk.

CBA ár Deloitte vásárlóBarack Obama Politikai közvélemény-kutatások A szerkesztő ajánlja Cégjog áfa kereskedők Gyurcsány Ferenc áfaváltozás Deviza- és árupiac GYSEV Pokorni Zoltán Bajnai Gordon kormányfő lett bajnai-csomag Tesco tömegközlekedés