Jó étvágya van a Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt.-nek. Az elmúlt kilenc évben kisebb-nagyobb falatokban lenyelte a hazai TVK és a szlovákiai Slovnaft közel egészét, sőt a boszniai Energopetrol kétharmadát is.
Ausztriában tárolót szerzett, ugyanott az övé lett a Roth benzinkúthálózat is. Romániában a Shell töltőállomásait íratta a nevére, Horvátországban a Tifont, Olaszországban az IES olajcéget. Pozíciókat épített ki az oroszországi, a kazahsztáni, a pakisztáni, az ománi, az indiai, a jemeni, a kameruni és az iraki kurd szénhidrogén-kutatásban és -termelésben.
A CEZ-zel erőműveket építene, az Exxonnal pedig nem hagyományos, hazai gázlelőhelyeken kutat, s már készülődik a megújuló energiahordozók piacára. Térségi gázszállító partnerség létrehozásán dolgozik, elkötelezte magát a Nabucco és a Déli Áramlat gázvezetékprojekt mellett is.
Az évek során egyedül a gáz veszteséges nagykereskedelmétől és a tárolásától szabadult meg. Igaz, azóta aktívvá vált a gáz versenypiacán, biztonsági tárolót létesít, amelyben lesz hely némi kereskedelmi készletnek is. Megújult, mindenekelőtt hatékonyabb lett a csoport egésze is.
Voltak és vannak persze felhők is. A közepes hallá hízott társaság maga is felvásárlási célponttá vált. Csapatát 2007-től az osztrák OMV kéretlen közeledésének a kivédése kovácsolta szorosabbra, amely a védőbástya-építés mesterévé képezte magát a ki tudja, mit akaró új résztulajdonos, az orosz Szurgutnyeftyegaz megjelenésére. Az ország közben arról vitázik, hogy nemzetinek tekinthető-e egy magánkézben lévő társaság, nem volt-e hiba privatizálni, s mit kell a kormánynak tennie – ha kell egyáltalán valamit tennie – „idegen kézre engedésének” megakadályozására.
A válság miatt a Mol is behúzta a féket. Az első negyedéves mínuszt így sem kerülhette el. Milyen kár, hogy nem tudja majd befizetni a nyeresége lefölözésére kitalált Robin Hood-adót!
Csúcsüzlet
Az INA megszerzése volt a Mol eddigi legnagyobb ügylete. 2008 októberében addigi 25 százalékos hányadát 873 millió euróból 47,16 százalékosra növelte horvátországi stratégiai partnerében, ez év elején pedig megállapodott a 40 százalékos tulajdonos horvát kormánnyal az INA irányítási jogának átvételéről s eredményének a sajátjába való konszolidálásáról. Az INA szénhidrogénkészletei nagyobbak, mint a Moléi, finomítói kapacitásban 40, szénhidrogén-termelésben 68 százalékot, a benzinkutak számában 45 százalékot hozott a konyhára a tranzakció. Az INA-nál a júniusi közgyűlésen indult az új időszámítás. Akkor választották meg Geszti Lászlót is a társaság elnökévé.
Feszültség
Valódi szinergiákat ígér az a stratégiai partnerség, amelyet a CEZ-zel indított tavaly a Mol. A két társaság közös erőműépítésekre készül, indításként a magyar cég pozsonyi és százhalombattai finomítójában, később pedig bárhol a térségben, ahol megéri. A terveket nem érintik a válság miatti költségvisszafogások, hiszen a projektek még eleve az olcsóbb, tervezési szakaszban vannak, s annak sincs szerepe, hogy pillanatnyilag alacsony a földrész áramigénye. A Mol csoportnak saját létesítményei magas villamosenergia- és gőzigénye alapértelmezésében is szükségessé teszi a beruházásokat, hiszen 2005-ben még 2500 gigawattóra alatti felhasználása 2015-re megközelíti a 3500 gigawattórát. A CEZ-nek mint sok gázt igénylő áramtermelőnek az teszi vonzóvá a partnerséget, hogy a Molon keresztül könnyebben juthat gázhoz. S persze Magyarországnak új erőművekre van szüksége a régiek lecserélése miatt.
A partnerség nem kizárólag a nagy egymásra találás okán jött létre, alkalmas az OMV – netán más – felvásárlási szándéka elleni védekezésre is. A CEZ ugyanis 7,3 százalékos Mol-hányadot vett, a Mol viszont nem vásárolta be magát a csehországi villamos ipari csoportba.
A Mol sztori öt felvonásban
Lapozzon!
Hálóban
Térségünknek 2010-re egységesen szabályozott és irányított, ellátásbiztonságát nagyban javító gázhálózata lehet annak köszönhetően, hogy a Mol Földgázszállító Zrt. (FGSZ) 2007 végén javasolta az új európai szállítórendszer (New Europe Transmission System, azaz NETS) létrehozását. A kezdeményezést Adris Piebalgs uniós energiaügyi biztos is támogatja. Már épülnek az adriaitól a Fekete-tengerig elérő magyar–horvát–román földgázszállítási rendszerhez szükséges, az érintett hálózatokat összekötő magyar–román és a magyar–horvát gázvezeték is.
A Szeged és Arad közötti 700 milliméter átmérőjű cső magyarországi szakasza 47 kilométer hosszú lesz, és kilenc-tíz milliárd forintba kerül. A Városföld és a horvátországi Slobodnica között lefektetendő 800 milliméter átmérőjű vezeték hazai része 210 kilométeres lesz, és egy kompresszorállomás is tartozik majd hozzá, Báta térségében. A NETS beleillik azon kezdeményezések sorába, amilyeneket az Európai Bizottság második stratégiai energia-felülvizsgálata is sürget a földrész energiaellátásának biztonságával kapcsolatban. Ezért a projekttagok kérni fogják, hogy az EB adja meg a NETS projektvállalatnak az elsőbbséget élvező projekt státusát.
Gazdacsere.
Az OMV úgy adta el Mol-hányadát tavasszal, ahogyan annak idején bevásárolta magát a cégbe: hipp és hopp. Wolfgang Ruttenstorfer, az osztrák társaság vezére letett az áhított erőegyesítésről, Vlagyimir Bogdanov, az OMV részét megvett Szurgutnyeftyegaz első embere pedig még nem kapott módot arra, hogy elmondja: mit is egyesítene mivel. Amúgy korai is lenne, mivel úgy hozták az előírások, hogy cége lapzártánkig sem került be a Mol részvénykönyvébe, így a májusi, védőbástya-építő közgyűlést az orosz társaság nélkül tartották meg. De gondoltak rá is. Kinevezték pénzügyi befektetőnek.
Finoman.
Jó nagy kört kell Európa térképére kanyarítani, ha be akarjuk vele keríteni a Mol által ellenőrzött öt finomítót. Még nagyobbat, ha azok piacát is látni szeretnénk. Tart a terjeszkedés. Kis szépségfolt csak, hogy több milliárd forintot kell még némelyik létesítményre költeni, s hogy manapság nagyítóval kell megkeresni a finomítói árréseket. De megy majd jobban is, főleg, ha a helyi vezetők szintén jók. Januárban az olaszországi IES vezére Dezsenyi György lett, májusban az addigi vezér Világi Oszkár megkapta a Slovnaft elnöki posztját is, júniustól pedig Geszti László áll az INA élén.
Gyűjtögetés.
Iraki kurd területen kutató-termelő projektbe vásárolta be magát májusban a Mol. Ez azért is jó hír, mert a múlt évre ígért indiai eszközcsere befuccsolt, s mert ki tudja, megalapozott-e a cégnek a Makói-árok gázára épített „nem hagyományos” várakozása. Igaz, pénzébe sem kerül. A kurd gáz ügye persze kicsit túlpolitizált. Amilyen hatásos volt vele kapcsolatban a Nabuccót emlegetni, annyira sikerült felbosszantani az önmagát kihagyva érző bagdadi kormányt. Ám Mosonyi György Mol-vezér szerint a termelés 2014-es elindulásáig a kurd és az iraki kormány kapcsolata is rendeződik.
Töltés.
„Inkább megéri Amerikába szállítani a benzint, mint engedni az árából” – magyarázta még a rekordnagyságú üzemanyagárak idején Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. S mégis olcsóbb lett a benzin és a gázolaj – a válság más stratégiát diktált. A verseny viszont éles maradt. A Shell összefogott a Tescóval, a Lukoil is egyre több helyen piros-fehérlik, az OMV, az Agip és a többi kiskereskedő szolgáltatások és árucikkek özönével igyekszik meggyőzni az autósokat, hogy náluk érdemesebb tankolni. A Mol sem maradt ki: új töltőállomás-arculattal jelent meg, de Marché éttermekkel is csalogatja az ügyfeleket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.