Világgazdaság

"Tapintható feszültség" - bármikor lehet sztrájk Ferihegyen

A Fővárosi Bíróság jogerős ítélete egy tavaly december óta húzódó jogvita végére tett pontot: jogszerű volt a Budapest Airport dolgozóinak sztrájkja, amit az egyoldalúan megszüntetett kollektív szerződés, a munkaerőhiány és túlfoglalkoztatás, a fizetéscsökkentések, a munkahelyi megfélemlítés miatt kezdtek a szakszervezetek. A döntés nyomán hamarosan ítélet születhet a sztrájktörők ügyében is – írja közleményében a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ).

A Budapest Airport menedzsmentje a tavaly decemberben fordult bírósághoz, annak megállapítását kérve, hogy jogtalan a szakszervezetek munkabeszüntetése. Az első fokon eljáró Munkaügyi Bíróság már az év elején úgy döntött, hogy a dolgozók jogosan fejezték ki elégedetlenségüket és felháborodásukat, azonban a menedzsment fellebbezett. Most azonban a másodfokon eljáró Fővárosi Bíróság határozatában egyértelművé tette a helyzetet: a sztrájk jogszerű, és bármikor folytatható.

A munkabeszüntetés hivatalosan nem ért véget Ferihegyen. A szakszervezetek december 23-án felfüggesztették a sztrájkot. Azért döntöttek így, hogy az ünnepek alatt utazni akaró utasokat ne hátráltassák, hogy előmozdítsák a tárgyalásos folyamatot, és hogy legyen idő a bíróság elé terjesztett jogi viták többségének lezárására.

Ez utóbbi azért különösen fontos, mert a görög és magyar sztrájktörők alkalmazásával – a LESZ álláspontja szerint – a Budapest Airport korábban elképzelhetetlen módon sértette meg a dolgozók sztrájkhoz fűződő alkotmányos jogát, és több, hazánk által elfogadott nemzetközi egyezményt is.

A mostani döntés lehetőséget teremt a sztrájktörők ügyében indult per folytatására is. Előbb ugyanis a munkabeszüntetés jogszerűségéről kellett dönteni, hogy a leállást választó dolgozók helyére felvett munkavállalók szerepét megítélhesse a bíróság. A LESZ bízik benne, hogy abban az ügyben is mielőbb a dolgozók számára kedvező ítélet születik.

A cégvezetés és a szakszervezetek közötti tárgyalások mindmáig nem hoztak eredményeket. Úgy tűnik, a menedzsment nem is törekszik rá, hogy a megszűnt kollektív szerződés helyett új megállapodást kössön. Egymást érik az átgondolatlan kiszervezések. Az új munkarendek ultimátumszerű bevezetése nyomán pedig egyre nagyobb feszültség tapintható a cégnél.

A napról napra növekvő dolgozói elégedetlenség nyomán bármikor folytatódhat a sztrájk. A bírósági ítélet nyomán pedig ennek jogszerűségéhez sem férhet immár szemernyi kétség sem.

Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet LESZ