Csokiháború indult a patinás brit édességgyártó, az 1824-ben alakult Cadbury megszerzéséért: a világ második legnagyobb élelmiszer-ipari cége, az amerikai Kraft Foods tegnap 10,2 milliárd fontos, azaz 16,7 milliárd dolláros készpénzes és részvénycserés felvásárlási ajánlatot tett rá. Az amerikai vállalat által javasolt vételi ár 31 százalékkal volt nagyobb a kiszemelt célpont múlt hét végi záróáránál. De nem csak ez volt kecsegtető a Kraft ajánlatában: ígéretük szerint ha a remélt „öszszeolvadás” bekövetkezik, akkor nem kell lakatot tenni a keynshami Cadbury gyárra, és a cég birminghami üzemét is fejlesztik. Egyes elemzők úgy látják, hogy a Cadbury a Nestlé számára is kedvező felvásárlási célpont lehetne, a világ legnagyobb élelmiszer-ipari cégének a vezetői azonban tegnap nem kívánták kommentálni az erről szóló híreket.
A Kraft legutóbbi, egymilliárd dollárnál nagyobb értékű akvizíciója egyébként a Danone kekszüzletágának a megvásárlása volt 2007-ben, 7,8 milliárd dollárért. Ennek keretében a magyar Győri Keksz Kft. is az amerikaiak tulajdonába került.
A Kraft szerint összességében ötszáz megszűnés által fenyegetett angliai munkahely menekülhetne meg a cég és a Cadbury fúziójával. Az amerikaiak mindezek mellett azzal számolnak, hogy az egyesülést követően a kedvező hatások kihasználásával évente mintegy 625 millió dollárral lehetne csökkenteni a működési költségeket, a létrejött óriáscégnek pedig évi 50 milliárd dollárra nőne a forgalma a jelenlegi 42 milliárdról. Az amerikaiak szerint a két társaság termékkínálata nagyon jól kiegészíti egymást; ez remek alapot biztosít annak, hogy az ágazatban elkerülhetetlen konszolidációban „egymásra” találjanak.
A Cadbury vezetését azonban – úgy tűnik – nem hatották meg a Kraft érvei és ígéretei: a Londoni Értéktőzsde honlapján nyilvánosságra hozott közleményükben azonnal visszautasították az amerikaiak ajánlatát, azzal az indokkal, hogy a javasolt vételár alapvetően alulértékeli a céget. Emellett úgy gondolják, hogy a birtokukban lévő nagynevű márkákra támaszkodva önállóan is meg tudják valósítani növekedési stratégiájukat.
Bár a cégvezetés tetszését nem, a befektetőkét, úgy fest, annál inkább elnyerte a Kraft akvizíciós ajánlata: kora délután 40 százalékos nyereségben volt a Cadbury papírja a londoni parketten, hatalmas forgalom mellett, 8 fontra drágulva. Az elemzők szerint további emelkedés várható, ugyanis a kereskedők elkezdtek egy újabb, megemelt vételi ajánlatra spekulálni. Több szakértő úgy látja, hogy csak nagyobb összeggel lehet esélye a Kraftnak a Cadbury bekebelezésére, amelyről a cégvezetők bejelentése szerint a visszautasított ajánlatuk után sem tettek le. A Kraft termékportfóliójába olyan márkák tartoznak, mint a Toblerone csokoládé vagy a Philadelphia sajtkészítmények, míg a Cadbury legismertebb terméke a Dairy Milk csokoládé.
Nestlé-központ
Tegnap ünnepélyesen átadták a svájci Brocban a Nestlé csokoládé fejlesztési központját, amely öszszesen 25 millió svájci frankos beruházás keretében épült meg. Az új központban a Nestlé prémium- és luxuscsokoládé-kínálatának a fejlesztése folyik majd, az intézmény tudományos csapatát érzékszervi szakértők, kakaóbab-kutatók, csokoládékészítő mesterek, csomagolástervezők és marketingszakemberek alkotják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.