A webáruházak fele csal – Lecsap az EU
Meglena Kuneva uniós fogyasztóvédelmi biztos egy a kontinenst lefedő felmérés eredményét ismertetve közölte a lesújtó adatot. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot és megtévesztő reklámokat vizsgáló adatgyűjtés arra a következtetésre mutat, hogy a nemzeti szabályozások már nem elegendőek a fogyasztók védelmére – tudósít az AFP.
Kuneva szerint a belső piac kiépítésének második fázisában az EU-nak az internet korának megfelelően az online kereskedőkre kell koncentrálnia.
A biztos leszögezte: az elkövetkező hónapok komoly munkája lesz a szektor megtisztítása, mert – mint fogalmazott – az európai fogyasztók jobbat érdemelnek.
A felmérés során 369, az ünnepi szezonban népszerű termékeket (DVD, zenelejátszó, mobiltelefon) forgalmazó weboldalt vizsgáltak, ezek közül 100 ellen már korábban is érkezett fogyasztói panasz. A webshopok 55 százaléka félrevezető információkat tartalmazott.
A legjellemzőbb jogsértések a visszatérítéssel kapcsolatos jogok feltüntetésének "elfelejtése", a plusz költsége kihagyása az árból, valamint a szerződési feltételek fel nem tüntetése.
A weboldalak 66 százaléka nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy a vásárlást követő hét napon belül indoklás nélkül elállhatnak a szerződéstől.
A webáruházak 45 százaléka nem közölte vagy elrejtette a járulékos költségeket.
A jogsértéseket jelenleg a nemzeti hatóságok vizsgálják, az esetek 13 százalékában nemzetközi összefogásra lesz szükség.