BUX 43,266.03
-0.91%
BUMIX 3,813.71
+0.13%
CETOP20 1,884.01
0.00%
OTP 9,138
-2.35%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+1.01%
-0.86%
0.00%
ZWACK 17,500
0.00%
0.00%
ANY 1,540
-1.60%
RABA 1,130
+0.89%
0.00%
-0.16%
0.00%
-3.29%
OPUS 152.8
+0.53%
0.00%
+0.13%
0.00%
-0.80%
OTT1 149.2
0.00%
-1.80%
MOL 2,888
+0.07%
+0.78%
ALTEO 3,020
+2.37%
0.00%
0.00%
+1.79%
+1.97%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
-3.80%
+1.27%
+0.74%
0.00%
-0.76%
-1.82%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Mi szól a regisztrációs jegy ellen? Kérdéses a hasznossága

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) megkérdőjelezi a mától bevezetett úgynevezett regisztrációs jegy hasznosságát. A szövetség szerint a jegy ellen szól a bevezetési, illetve a fenntartás költségén kívül az is, hogy az utasoknak sok kényelmetlenséget okozhat.

Ismeretes: a díjmentes utazásra jogosultak (a 6 év alattiak és 65 év felettiek, menekültek, hadigondozási igazolvánnyal rendelkezők) 2010. március 01-től kizárólag térítésmentes jeggyel utazhatnak a helyközi vonatokon és buszjáratokon.

A regisztrációs jegyet a jegypénztárakban vagy a járműveken lehet megvásárolni, de továbbra sem lehet minden vasútállomáson vásárolni, így sok helyen a kalauztól kell majd kérni a jegyet, a buszokhoz hasonlóan, ahol a jegyet a vezetőktől kapják az utasok. Így elkerülhetetlen lesz a buszokon a sorban állás felszálláskor, ennek kiküszöbölésére a közösségi közlekedési szolgáltatók szerint sincsenek meg a feltételek. Ráadásul a regisztrációs jegy nélkül utazóknak 2010. június 1. után 500 forint pótdíjat kell fizetniük. „Regisztrációs bérlet”-et nem lehet váltani, ahogy retúrjegyet sem, tehát a regisztrációs jegyet minden utazáshoz meg kell váltani.
 
A regisztrációs jegy bevezetésének kormányzat által megjelölt célja, hogy általa egyértelműen nyomon követhetők legyenek a közösségi közlekedéshez kapcsolódó utazások. Ily módon adatokkal szolgál majd a jellemző utazási távolságokról, a csúcsidőszakokról, így bevezetése segíthet a menetrendek előkészítésében is.
 
Ehhez képest a FEOSZ információi szerint a jegypénztárakban nem rögzítik, hogy az utasok mikor, hova utaznak, hiszen hiába tartalmazza a vonatjegyek többsége az útvonalat, a pénztárgépek többsége csak az eladott jegyek darabszámáról vezet statisztikát. A vonaton, illetve a buszon vásárolt jegyek esetében pedig ez a fajta rögzítés fel sem merülhet. Továbbra sem lehet majd tudni, hogy melyik vonalon, mely időszakban, milyen távolságon, milyen szolgáltatást igénybe véve, hányan utaznak. A statisztikákból legfeljebb annyi látszik majd, hogy hány regisztrációs jegyet adtak el, amire pedig felesleges elkölteni éves szinten hozzávetőleg másfél-kétmilliárd forintot becsült üzemeltetési költségként - állítják a fogyasztóvédők.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége várja az utasok tapasztalatait, hogy minél hamarabb továbbítani tudja azokat, mind a közösségi közlekedési szolgáltatók, mind a minisztérium felé.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek