Világgazdaság

Indiában bővít a Maruti Suzuki

Az ázsiai keresletélénkülés eredménye 1,3 milliárd dolláros beruházás

A Maruti Suzuki Újdelhi mellett lévő gyára közelében újabb egység építésére készül: az 1,3 milliárd dolláros költségvetéssel 2013-ra felépülő gyár évi 250 ezer kocsi kibocsátására lesz képes. A cég négy indiai egységének együttes kapacitása már most meghaladja az egymillió darabot. A szubkontinens legnagyobb autógyártója, a Maruti Suzuki a múlt hónapban 24 százalékkal, 79 ezresre növelte eladásait, azt követően, hogy bemutatta a városi mini, az Alto legfrissebb változatát.

Az indiai személyautó-piac az idén 30 százalékkal bővült, és az elmúlt három hónap mindegyikében rekordmagasságú értékesítési szintre szárnyalt. Csupán augusztusban 161 ezer kocsi került az utakra, 33 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Elemzők úgy tartják, öt év múlva hárommilliósra nőhet az értékesítési szint.

Indiában ugyanakkor az autópiacinál messze nagyobb darabszámot ér el a motorkerékpárok értékesítése, igaz, ott nem hobbicélokra használják a motorokat, mint a fejlett országokban, és a járművek sokkal kisebb teljesítményűek az általunk megszokottaknál. Júliusban – 30 százalékos emelkedéssel – 710 ezer új motorkerékpár és 167 ezer robogó jelent meg India túlzsúfolt útjain. A Maruti Suzuki India Ltd. 54,2 százalékának a tulajdonosa, a Suzuki Motor Corp. (SMC) a keresletugrás kihasználására újabb 10 millió dollárt szán eddig 95 millió dollárba került motorkerékpárgyára bővítésére. A Suzuki Motorcycle India a jelenlegi negyedmilliósról 540 ezresre bővíti termelését. A Maruti Suzuki India emellett arra készül, hogy segítséget nyújt a Volkswagen konszernnek egy 400 ezer rúpiánál (8600 dollár) kevesebbe kerülő kisautó kifejlesztésében. A Volkswagen néhány hónapja 19 százalékos részesedést vásárolt a Suzuki Motorban, amelynek indiai leányvállalata, a Maruti Suzuki ugyanakkor dízelmotorok gyártásával kapcsolatos szakértői támogatást kap a VW-től, de szó lehet az Európában készült motorok importjáról is – írta a szubkontinens gazdasági lapja, a Financial Express.

Az amerikai piacon azonban nincs minden rendben: a Suzuki eladásai második éve „szabadesésben” vannak Észak-Amerikában. Ez és a Volkswagen részvényvásárlása arra késztette a német és a japán felet, hogy újragondolják és összehangolják stratégiai terveiket – nyilatkozott az Automotive News szaklapnak Steve Younan, az American Suzuki Motor Corp. alelnöke.

Emiatt aztán a Suzuki Swift ez évre tervezett piaci bevezetését is elhalasztották. A VW és a Suzuki járművek közös fejlesztését, valamint gyártását is fontolgatja, és az erre vonatkozó stratégiai terv novemberre elkészül. Steve Younan szerint azonban még évekig tarthat, amíg az utakon is megjelennek az együttműködés révén gyártott járművek.

A kisautók gyártásában vezető szerepet betöltő Suzuki Motor Corporation a világ tizedik legnagyobb autógyártó vállalata. A cég a 2009-es pénzügyi évben 18,8 milliárd eurós (2,47 ezer milliárd jenes) nettó forgalmat bonyolított le, világszerte 2,35 millió személygépjárművet, továbbá 3,02 millió motorkerékpárt és quadot értékesített.


Árulni kezdik az új Swiftet

A hónap végén megrendezendő párizsi autószalonnal egy időben kezdődik meg a Suzuki Swift új verziójának értékesítése Európában, ebből a japán cég világszerte kétmillió értékesítését tervezi.

A második generációs Swiftnél 9 centiméterrel hosszabb és egy centivel magasabb – új motorokkal ellátott – modell gyártását júniusban kezdték meg Esztergomban, ahol az első fél évben nyolcvanezer autó készült. Az anyacég által „világmodellnek” szánt Swift III-ból az idén negyvenezret gyárt a Magyar Suzuki. A társaság idei termelési terve 170 ezer gépkocsi kiszállítását tartalmazza, ez tízezerrel kevesebb a tavaly legyártott mennyiségnél.

Richter Gedeon Nyrt. 2010 K&H Bank Zrt. Duronelly Péter A második Orbán-kormány Adósságválság az EU-ban adó