Világgazdaság

Tovább fejleszt a Poli-Farbe

Az idei első fél évben a szereplők szerint 5–15 százalékkal eshetett vissza a hazai festékpiac

Miközben második éve szűkül a festékpiac, a kétezer lakosú Bócsán lévő gyártó, a Poli-Farbe Vegyipari Kft. nem hagy fel a beruházásokkal, és a múlt héten kapta hatodik Magyar Termék Nagydíját. Májusban állították munkába a több mint 100 millió forintba került porárugyártó üzemet, és augusztus végére készült el az az ötezer négyzetméteres logisztikai központ, amely 270 milliós költségének 30 százalékát tette ki az uniós támogatás. A Bács-Kiskun megyei cég emellett azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy öt évre megkapta a magyar és a szlovák piacra a DuPont Teflon márkanév használati jogát az amerikai konszerntől egy új fejlesztésű festékcsaládja számára.

A cég által végrehajtott fejlesztések ellenére a piaci viszonyok nem tűnnek túl ideálisnak. „Nemcsak a válság és a vásárlóerő csökkenése, hanem a rendkívüli időjárás – a hosszú tél, a csapadékos tavasz és nyár – is hatással volt a magyar festékpiacra. Emiatt a szakma a tavalyi első féléves forgalomhoz képest 5–15 százalékos esésről számolt be, és mi is megéreztük a kereslet csökkenését” – mondta Szabó Antal, a cég ügyvezető igazgatója. Amíg a tavalyi első fél évben majdnem 18 ezer tonna terméket forgalmazott a vállalat, az idén – a bővülő termékválaszték ellenére is – ezer tonnával kevesebbet sikerült értékesíteni. Ezért az árbevétel közel 10 százalékkal maradt bel a bázistól. Ennek ellenére erősödött a cég helyzete a piacon a DuPont teflonbázisú Poli-Farbe Neo festékcsalád bevezetésével. A prémium kategóriájú festékek iránt ugyanis érezhetően nő a kereslet. A termék értékesítésébe a szakkereskedők mellett bekapcsolódtak a legnagyobb barkácsáruházláncok is, így jelenleg közel 500 üzletben kapható a Neo festékcsalád, amely nem egyedüli a világpiacon: hasonló felületvédő technológia több mint hetven országban kapható, és mindenhol üzleti sikereket hozott a gyártóknak. A teflonalapú felületvédő adalékkal kezelt festékek nemcsak szép felületeket biztosítanak, de könynyebben tisztíthatók és jobban ellenállnak a szennyeződéseknek is. Ezért a cégvezető azt reméli, hogy több százmillió forintos befektetésük a válság ellenére is két-három éven belül megtérül.

A Kecskeméthez közeli Bócsán működő üzem szezontól függően 170–200 embernek ad munkát, és a tavalyelőtti 33 ezer tonnát követően tavaly 36 ezer tonna festéket állított elő és szállított a magyar, a szlovák és a román kereskedőknek.

A Poli-Farbe ugyanis a környező országokban is piacot kíván szerezni, a négy éve Brassóban, három éve pedig Nyitrán létrehozott kereskedelmi leányvállalata együttesen a forgalom 11 százalékát adja. A forgalom annak révén bővül a válság ellenére is, hogy négy mérnök folyamatosan fejleszt új termékeket a kereslet változó igényeinek kielégítésére.


Hazai helyzet

A magyar piacon az erősödik a hazai gyártással szemben, sőt az elmúlt tíz évben az ipari festékek piacát folyamatosan megszerezték az importált termékek. Egyrészt azért, mert a nagy ipari felhasználók megszűntek – mint például az Ikarus – vagy külföldi kézbe kerültek. Az ilyen gép- és berendezésgyártók általában importból elégítik ki a szükségletüket, mert az új tulajdonos az addigi festékszállítóját látta el újabb megrendelésekkel. A nagy állami beruházások leállását is megérezte az iparág, amely külföldön csak nehezen tudja növelni eladásait, tekintettel a meghatározó német, osztrák exportpiacok szűkülésére. A válság kirobbanása előtt a 120 ezer tonnás magyarországi festékforgalom mintegy 70 százalékát tette ki a lakossági felhasználás, és ennek négyötöd része volt hazai gyártmány.

Egészségbiztosítás Autók elemzések - Gazdaság és Pénzügy Pénzügyi és gazdasági válság HBR - Beruházás/Finanszírozás ablon HBR - Kutatás/Fejlesztés OTP A szerkesztő ajánlja HBR - Vezetés/Szervezés Sziget Fesztivál IMF Nyugdíjkérdés Magyarországon Költségvetés 2012-2013 Külföldi lapvélemények HBR - Marketing/Reklám Felmérések RFV Nyrt. autóipar Főtáv HBR - Stratégia/Tervezés Elemzői vélemények A második Orbán-kormány Gyurcsány Ferenc A KSH jelenti repülés Reklám és Média Adósságválság az EU-ban A munka világa fogyasztóvédelem Deviza- és árupiac GDP-adatok Befektetési lehetőségek Botrányok a politikában Európai Unió Egyesült Államok BÉT Nicolas Sarkozy infokommunikáció Fidesz-ügyek Adórendszer Magyarországon