Világgazdaság

Veszít népszerűségéből a vezetékes telefon: többet beszélünk mobilon

Tavaly év végén a mobiltelefon-előfizetések száma 12,0 millió volt. A telefonbeszélgetések időtartamának majdnem négyötöde mobiltelefonokról indított hívásokból származik. Miközben a kábeles és más, helyhez kötött VoIP-alapú telefonálás egyre népszerűbbé válik, a vezetékes vonalak száma tovább csökken. Az internet-előfizetések mennyisége egy év alatt 539 ezerrel gyarapodott, már meghaladta a 3,3 milliót. A mobilinternet-előfizetések száma átlépte az 1,3 milliót. Az előfizetéses internet-szolgáltatásból három százalékkal kevesebb folyt be, mint 2009-ben - áll a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb gyorsjelentésében.

A mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt 219 ezerrel bővült: az állomány 2010 végén 12,0 millió volt. Ezen belül a havidíjas előfizetések száma ismét emelkedett, ami ellensúlyozta a feltöltőkártyás szegmens 216 ezres éves szintű visszaesését. A változás hátterében az áll, hogy a szolgáltatók reklámkampányaikon keresztül az ügyfeleket arra ösztönzik, váltsanak havidíjas előfizetésre. 100 lakosra 120 mobil-előfizetés jutott.

A mobilhálózatokban a tárgyidőszak folyamán 2009 IV. negyedévéhez viszonyítva 5 százalékkal több hívást kezdeményeztek és ennyivel nőtt a mobiltelefonálással töltött összes percidő is. Egy előfizetésre átlagosan 373 percnyi beszélgetés jutott. Egy hívás átlagos hossza 2,2 perc volt. A teljes évi mennyiséget tekintve a hívások száma 4 százalékkal, időtartamuk 5 százalékkal növekedett 2009-hez képest.

Bár a kábeltévé-szolgáltatók egyre nagyobb sikerrel kínálnak vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, 2010 december végén – előzetes adatok szerint – az egy évvel korábbinál 194 ezerrel kevesebb, 2,9 millió vezetékes fővonal volt üzemben, ennek 25 százaléka VoIP-hangcsatorna (kábeltévés, illetve széles sávon megvalósuló helyhez kötött telefonszolgáltatás), 15 százaléka ISDN. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma az időszak utolsó napján 29 volt.

A vezetékes vonalakról indított hívások száma és időtartama 2009 utolsó negyedévéhez képest 4, illetve 8 százalékkal csökkent. A visszaesés hátterében a mobilforgalom emelkedése, valamint az egyre inkább terjedő ingyenes, ugyanakkor nem mérhető internetes telefonálási lehetőség áll.

Az egy vezetékes vonalra jutó beszélgetések (adatcélú forgalom nélküli) időtartama 451 perc volt, 1 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. A vezetékes hálózatokban indított hívások átlagos időtartama 3,1 percet tett ki. A teljes évet nézve 5, illetve 6 százalékos volt a hívások számának és hosszának az esése. Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő közel négyötödét mobilkészülékekről indított hívások tették ki.

Az internetpiac bővülése folytatódott, 2010 negyedik negyedévében az internetszolgáltatók száma 393 volt, 36-tal több, mint egy évvel korábban. A piac koncentrált, 18 cég tudhatja magáénak az előfizetések 90 százalékát. Az internet-előfizetések száma 2010 végén már meghaladta a 3,3 milliót, ez majdnem ötödével több, mint 2009 ugyanezen időpontjában.

Az internetpiac fejlődése a szolgáltatók közötti éles versenynek is köszönhető. A vezeték nélküli) szegmens egy év alatt 36 százalékkal bővült. A nagymértékű változáshoz erőteljesen hozzájárult az egyre inkább megfizethető mobilinternet), ezen a szolgáltatási területen a növekedés 40 százalékos volt. Az összes internet-előfizetés 39 százaléka a mobilkategóriába tartozott, részaránya egy év alatt 6 százalékponttal növekedett.

A vezetékes internet két legjelentősebb típusa közül egy év alatt a kábelhálózatos előfizetések 14 százalékkal gyarapodtak, míg az xDSL-előfizetések kisebb mértékben csökkentek. A széles sávú (kábeltévés és xDSL-) internetre történő előfizetések száma így egy év alatt 6 százalékkal nőtt. Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de éves szinten 46 százalékkal bővült az egyéb – például a LAN- (optikai) internetet is magába foglaló – kategória előfizetéseinek mennyisége.

Az összes előfizetésen belül 2009 utolsó negyedévének végéhez képest eltűnőben van a betárcsázós (kapcsoltvonali és ISDN együtt) csoport. A kábeltévés- és az xDSL szegmens részaránya 1, illetve 5 százalékponttal csökkent, eközben a vezeték nélkülié 5 százalékponttal lett magasabb.

Az előfizetéses internetszolgáltatásból származó nettó árbevétel a negyedik negyedévben meghaladta a 34 milliárd forintot, ami az előfizetői akciók (például ingyenes hónapok, 3 terméket egy csomagban, azaz internetet, televízióval illetve telefonnal együtt, olcsóbban kínálva) és a díjak mérséklődése miatt folyó áron 3 százalékkal kevesebb volt az egy évvel korábbinál. A 2010. évi teljes nettó árbevétel (135,3 milliárd forint) 5 százalékkal csökkent 2009-hez képest.

hálózat vezetékes ingyenes hívás telefonbeszélgetés telekommunikáció készülék szolgáltató mobil távközlés telefon intenet